Fatbike vs dubbdäck

Riby

Aktiv medlem
Fatbike vs dubbdäck
Hej

Jag har dubbdäck till min hybrid av märke/modell Schwalbe Marathon Winter (4 rader dubbar). Dess är storlek 622-37.

Frågan är: Har de eller en budget fatbike bästa grepp under vintern på snöiga/isiga asfaltscykelbanor?

Min ordinarie cykel blev stulen nyligen och denna hybrid är min reservcykel som börjar bli skev här och där. Försöker helt enkelt motivera mig att köpa någonting nytt.

Fatbike vs dubbdäck
Is biter inget utom dubb på, så där hjälper fatbike föga. Men det finns ju dubbdäck till fatbike så man kan få både snögrepp och isgrepp:-) Dock kostar de sjukt mycket.

Fatbike vs dubbdäck
Makten sa:
Is biter inget utom dubb på, så där hjälper fatbike föga. Men det finns ju dubbdäck till fatbike så man kan få både snögrepp och isgrepp:-) Dock kostar de sjukt mycket.
Nja det är ju rätt stor skillnad på is och is. Blank is med lite vatten på så är man dödsdömd utan dubb men kall is med lite fastfrusen snö eller kall is som blivit perforerad av andras dubbdäck så har man goda möjligheter med fetdäck.

Fatbike vs dubbdäck
Jag har kört fatbike med 26x4" under två vintrar. Första året med Schwalbe Jumbo Jim 26x4" och andra året med dubbade 45nrth. Jumbo Jim funkar hur bra som helst på snö och för pendling till jobbet men så fort det blev isigt så kanar det iväg.
Dubbat är mäktigt. Lågt tryck i däcken och man tar sig upp och nedför isiga vägar och stigar med mycket självförtroende :)

Fatbike vs dubbdäck
Det finns inga riktigt breda dubbdäck, om inte det ändras nu till vintern, så för bästa flyt i lössnö är det ännu odubbat som gäller. Annars är dubbat klart bäst. Dock har t.ex Dillinger 5 inte alls samma grepp på riktigt svår is som Ice Spiker Pro i smalare format, vilket bara är enkel fysik.

Tillbaka
Topp