Favero assioma, dubbel eller ensidig

Men dum fråga då kanske. Vad har man för nytta av att veta exakt respektive ben? Om man mäter på samma sätt över tid så borde man kunna använda siffrorna man får ut till att styra sin träning och lopp på samma sätt? Eller har jag missat massa? 😅
Behöver ju inte mäta alls egentligen utan bara gå på känsla. Men det kan ju vara kul att ha tex hastighetsmätare osv.

Men dum fråga då kanske. Vad har man för nytta av att veta exakt respektive ben? Om man mäter på samma sätt över tid så borde man kunna använda siffrorna man får ut till att styra sin träning och lopp på samma sätt? Eller har jag missat massa? 😅

Du har inte missat nåt. Det funkar utmärkt så länge man ser siffrorna som en referenspunkt och inte en absolut sanning. En uppsida med dubbel mätning är att man kan jobba mer aktivt med att jämna ut effekten mellan benen.
Men det går alldeles utmärkt att träna effektbaserat med enkelsidig mätning.

Finns ju lite info här, men inga detaljer direkt..

Det här verkar vara det närmaste vi har en officiell tråd för Assioma Pro.
För att fortsätta på denna (semi-)officiella Assioma Pro-tråd

Favero utökar nu Assioma Pro-familjen med
Assioma-pro-RL-prodotto.jpg

Assioma PRO RL
Som skall vara helt kompatibla med Look® Keo

<REDIGERAT>
Ur Faveroreklamen
ONE SPINDLE. THREE PEDAL BODIES FOR ANY TASTE
Favero_3_bodies.webp

Senast ändrad:
Tänkte nog slå till på en RS-1 här i veckan, känns väldigt prisvärt för 4600kr. Landar i att jag inte kommer göra något åt informationen med dubbelsidig mätning. Skulle jag ångra mig får jag köpa upgrade kit vid senare tillfälle.

Tänkte nog slå till på en RS-1 här i veckan, känns väldigt prisvärt för 4600kr.
Några SEK billigare från danskarna

Landar i att jag inte kommer göra något åt informationen med dubbelsidig mätning.
För den som har stor skillnad mellan benen kan kanske även enbart effekt bli missvisande med enkelsidig mätning

Skulle jag ångra mig får jag köpa upgrade kit vid senare tillfälle.
+1
Det kanske även går att uppdatera den befintliga högerpedalen med enbart effektmätaraxeln,
även om jag ännu inte har fått ngt svar på min undran här
Uppgradering av Favero Pro 1 => 2

För den som har stor skillnad mellan benen kan kanske även enbart effekt bli missvisande med enkelsidig mätning

+1
Det kanske även går att uppdatera den befintliga högerpedalen med enbart effektmätaraxeln,
Det kan såklart bli missvisande. Men det spelar inte så stor roll om man jämför mot samma hela tiden. Om det visar 200w eller 190w spelar ju egentligen ingen roll då tänker jag. Eller missar jag något?

+1
Skulle nästan tro att Favero axeln är grövre om det inte finns så mycket material i pedalhuset att det går att svarva ur.

Det är individuellt. Jag började med enbensmätniing på alla cyklar. När jag uppgraderade till dubbelsidig mätning på racern fann jag att jag har upp till 60/40 V/H-fördelning. Det accentueras när jag maxar och ökar även när jag blir trött. Resultatet blev att jag stördes av grymma siffror när jag körde CX-lopp, som alltså bara berodde på dålig mätning, så i mitt fall är det inte längre intressant att ha olika system.
Alla mina effektpersonbästa i Strava är registrerade med enbensmätning på CX/MTB.
Möjligen att jag kunde tänka mig enbensmätning om det gick att ställa in fördelningen i mjukvaran, så att effekten hyfsat matchar det man får ut ur trainern och de dubbelsidiga cyklarna.

Det är individuellt. Jag började med enbensmätniing på alla cyklar. När jag uppgraderade till dubbelsidig mätning på racern fann jag att jag har upp till 60/40 V/H-fördelning. Det accentueras när jag maxar och ökar även när jag blir trött. Resultatet blev att jag stördes av grymma siffror när jag körde CX-lopp, som alltså bara berodde på dålig mätning, så i mitt fall är det inte längre intressant att ha olika system.
Alla mina effektpersonbästa i Strava är registrerade med enbensmätning på CX/MTB.
Möjligen att jag kunde tänka mig enbensmätning om det gick att ställa in fördelningen i mjukvaran, så att effekten hyfsat matchar det man får ut ur trainern och de dubbelsidiga cyklarna.
Förstår. Nu är ju 60/40 förhållande otroligt ovanligt om man inte varit skadad. Jag räknar nog ändå med en liten skillnad, men hoppas inte den är för stor. Avviker det för mycket mot min kickr core kanske jag omvärderar till nästa säsong. Nu beställde jag rs1, kan inte motivera att köpa en effektmätare för 8k och sen en cykeldator på det.

Tillbaka
Topp