Favero Assioma utsliten eller designfel?

Ubbe02

Medlem
Har ung 4000 mil på dessa Duo pedaler och högra pedalen började ticka och dubbelticka vid nedtramp vid 200W eller mer. Efter några veckor även från vänster pedal. Bägge pedaler glappar betydligt både radiellt och axiellt och jag kontaktar Favero support för att höra vilka reservdelar som finns att köpa. Jag blir ombedd att ta isär pedalerna och ta lite bilder att skicka över för inspektion. Svaret blir att det ser bra ut och att smörja in axeln ordentlig med litiumfett så att lagret kan snurra lätt på axeln och sätta ihop pedalerna igen. WTF!

När jag kollar själva lagret, som är kapslat, känns det fabriksnytt med allt fett kvar och inget glapp och går runt utan några ojämnheter eller oljud. Däremot så är det dålig passform till axeln. Mäter jag med digital skjutmått så avrundar det nedåt 1/10 mm på axeln och uppåt 1/10 mm på lagrets innerdiameter, som verkar stämma med hur illa de två detaljerna passar ihop som kan ses på videon. https://drive.google.com/file/d/1AYSgUutvSvMegoB3yBDNjCc6Gagyafl8/view?usp=drive_link

Det är svarta band på axeln där lagren sitter och verkar som att själva lagerbanan snurrar på axeln och inte lagerkulorna i själva lagret. Det finns förslitningsgrader på stålaxeln som känns med nageln som även det indikerar att lagret snurrar runt på axeln. Jag påpekar detta för Favero att det är lagerkulorna som ska snurra inne i lagret och inte hela lagret som ska rotera på axeln och det ska inte smörjas någonstans då det inte finns några glidytor i pedalen, förutom inne i de kapslade lagren. Då upphör all kommunikation från Avero.

Jag köpte pedalerna för 3 år sedan från någon italiensk, eller om den var tysk, website, som flera andra har gjort eftersom dom verkar ha lägst pris, men vet inte hur länge de har legat på lagret men Lot är 2107 vilket kan vara 2021 Juli som kan stämma eftersom dom köptes dec 2021. Någon annan som har glapp i pedalerna och erhållit konstiga råd från Avero, som är ett elektronikföretag som inte sysslar med cyklar förutom effektpedalerna?

Jag bad dom något år tidigare att ändra i sin app för kalibrering att istället för att använda en 10kg vikt som instruktionerna föreskriver, som kalibrerar vid 25W, att istället skriva in sin kroppsvikt och ställa sig på en pedal i taget och kalibrera vid en bättre effekt om 200W-300W. Inte alla har en 10kg hemma men alla vet sin kroppsvikt och att kalibrering sker vid ett viktigare effektläge och kan göras närsomhelst även ute på ett pass. Tror inte jag fick någon vettig respons från dom då heller.

Mina glappar inte och funkar bra även efter många mil. Tycker annars deras kundsupport varit väldigt bra.
Det är helt rätt av dem att ange en standardiserad vikt och ett standardförfarande för att testa kalibreringen.
Om folk skulle göra detta i fält med sin vikt "som de vet om" skulle resultaten vara all over the place. Det handlar ju om att ha ett standardiserat, repeterbart test för att ha något att jämföra fabrikskalibrering med.

Mina glappar inte och funkar bra även efter många mil. Tycker annars deras kundsupport varit väldigt bra.
Det är helt rätt av dem att ange en standardiserad vikt och ett standardförfarande för att testa kalibreringen.
Om folk skulle göra detta i fält med sin vikt "som de vet om" skulle resultaten vara all over the place. Det handlar ju om att ha ett standardiserat, repeterbart test för att ha något att jämföra fabrikskalibrering med.
Tror att min vikt diffar med ett par kg beroende på när på turen det är.

Jag bad dom något år tidigare att ändra i sin app för kalibrering att istället för att använda en 10kg vikt som instruktionerna föreskriver, som kalibrerar vid 25W, att istället skriva in sin kroppsvikt och ställa sig på en pedal i taget och kalibrera vid en bättre effekt om 200W-300W. Inte alla har en 10kg hemma men alla vet sin kroppsvikt och att kalibrering sker vid ett viktigare effektläge och kan göras närsomhelst även ute på ett pass. Tror inte jag fick någon vettig respons från dom då heller.

Undra varför.

Om folk skulle göra detta i fält med sin vikt "som de vet om" skulle resultaten vara all over the place.
Varför skulle det bli det? Om du använder en 10kg vikt och kalibrerar vid 25W och det är blir 1% fel så blir det 10% fel vid 250W. Om du använder kroppsvikten och istället kalibrerar vid 300W, där du är mest intresserad av att veta effekten så vet du från din badrumsvåg om du väger 78kg eller 80kg som kan vara 3% fel som vid 25W blir 0,3% fel. Du slipper köpa en 10kg hantel och snöra fast på pedalen och hålla horisontellt, som när du använder pedalen, så att inte kalibrering blir när pedalen är uppochned, på fel del av trycksensorn.

Varför skulle det bli det? Om du använder en 10kg vikt och kalibrerar vid 25W och det är blir 1% fel så blir det 10% fel vid 250W. Om du använder kroppsvikten och istället kalibrerar vid 300W, där du är mest intresserad av att veta effekten så vet du från din badrumsvåg om du väger 78kg eller 80kg som kan vara 3% fel som vid 25W blir 0,3% fel. Du slipper köpa en 10kg hantel och snöra fast på pedalen och hålla horisontellt, som när du använder pedalen, så att inte kalibrering blir när pedalen är uppochned, på fel del av trycksensorn.
Är det inte ännu svårare att stå exakt rakt på ena pedalen utan att hålla i sig, Ska trycket dessutom bli vinkelrätt ned måste all vikt vara på ena sidan av cykeln och då kommer du ju att ramla åt det hållet.
Om du håller i dig kommer du ju att ändra kraften du belastar pedalen med.

Har ung 4000 mil på dessa Duo pedaler och högra pedalen började ticka och dubbelticka vid nedtramp vid 200W eller mer. Efter några veckor även från vänster pedal. Bägge pedaler glappar betydligt både radiellt och axiellt och jag kontaktar Favero support för att höra vilka reservdelar som finns att köpa. Jag blir ombedd att ta isär pedalerna och ta lite bilder att skicka över för inspektion. Svaret blir att det ser bra ut och att smörja in axeln ordentlig med litiumfett så att lagret kan snurra lätt på axeln och sätta ihop pedalerna igen. WTF!

När jag kollar själva lagret, som är kapslat, känns det fabriksnytt med allt fett kvar och inget glapp och går runt utan några ojämnheter eller oljud. Däremot så är det dålig passform till axeln. Mäter jag med digital skjutmått så avrundar det nedåt 1/10 mm på axeln och uppåt 1/10 mm på lagrets innerdiameter, som verkar stämma med hur illa de två detaljerna passar ihop som kan ses på videon. https://drive.google.com/file/d/1AYSgUutvSvMegoB3yBDNjCc6Gagyafl8/view?usp=drive_link

Det är svarta band på axeln där lagren sitter och verkar som att själva lagerbanan snurrar på axeln och inte lagerkulorna i själva lagret. Det finns förslitningsgrader på stålaxeln som känns med nageln som även det indikerar att lagret snurrar runt på axeln. Jag påpekar detta för Favero att det är lagerkulorna som ska snurra inne i lagret och inte hela lagret som ska rotera på axeln och det ska inte smörjas någonstans då det inte finns några glidytor i pedalen, förutom inne i de kapslade lagren. Då upphör all kommunikation från Avero.

Jag köpte pedalerna för 3 år sedan från någon italiensk, eller om den var tysk, website, som flera andra har gjort eftersom dom verkar ha lägst pris, men vet inte hur länge de har legat på lagret men Lot är 2107 vilket kan vara 2021 Juli som kan stämma eftersom dom köptes dec 2021. Någon annan som har glapp i pedalerna och erhållit konstiga råd från Avero, som är ett elektronikföretag som inte sysslar med cyklar förutom effektpedalerna?

Tycker du missar det viktigaste, hur många watt har du slösat på att nöta på axeln/pedalkroppen när du hade kunnat ta massa KOMs?

Tycker du missar det viktigaste, hur många watt har du slösat på att nöta på axeln/pedalkroppen när du hade kunnat ta massa KOMs?
TänkteIntePåDet.jpeg

Är det inte ännu svårare att stå exakt rakt på ena pedalen utan att hålla i sig,
Ja, man ska inte hålla i sig i något. Man lutar styret mot en vägg eller stolpe och står på den pedal som är närmast stödet och cykeln står då exakt lodrätt och klickar ur den andra foten. Det tar kanske 5 minuter att ändra i deras kalibrerings app att istället för att förutsätta att 10kg används så är det ett värde man skriver in själv, som kan vara 10kg om man nu har en sådan vikt.

Favero har sensors tryckkurva hur mycket signal, förmodligen resistans, de får vid olika kg tryck så det är enkelt att konvertera ned till 10kg och kan fortsätta att använda som kalibreringsvärde i sitt program. Men skillnaden blir att det är så mycket enklare för användaren och det blir mer exakt vid det genomsnittsvärde runt 200W-250W som cyklisten använder. Varför kalibrera vid 25W som ingen är intresserad av.

För mig spelar det egentligen ingen större roll om det visar 225W eller 250W men vill att bägge pedaler visar exakt samma värde och även oberoende av temperatur och det är feltänkt hur och varför man gör en kalibrering.

1% vid 10 kg blir inte 10 % vid 100 kg. Det förblir 1%. Däremot så dyker andra oliinjäriteter upp.

Det är är en liten förlust när lagret glider på axeln istället för att lagerkulorna snurrar i lagerbanan men det stora felet blir att axeln slits ned och den blir dyrbar att ersätta, istället för att lagren snurrar och slits ut och kostar 50kr styck att byta. Om man sätter 3st lager på en axel och sen ger rådet att man ska smörja in axeln ordentligt så att de kapslade lagren kan snurra lätt på axeln, då är det någonting som är tokigt med hur det är tänkt att fungera.

För mig verkar det som att man gjort en miss i designen, eller satt på fel lager, och försöker rädda situationen genom att få pedalen att hålla längre genom att smörja de ytor som nu glider mot varandra när inte lagrets yttre och inre lagerbana gör det mot lagerkulorna. Pedalaxeln var full av fett när jag tog isär pedalen. Det är tätat åt bägge håll på axeln så det kan inte komma in fukt eller smuts.

Det är är en liten förlust när lagret glider på axeln istället för att lagerkulorna snurrar i lagerbanan men det stora felet blir att axeln slits ned och den blir dyrbar att ersätta, istället för att lagren snurrar och slits ut och kostar 50kr styck att byta. Om man sätter 3st lager på en axel och sen ger rådet att man ska smörja in axeln ordentligt så att de kapslade lagren kan snurra lätt på axeln, då är det någonting som är tokigt med hur det är tänkt att fungera.

För mig verkar det som att man gjort en miss i designen, eller satt på fel lager, och försöker rädda situationen genom att få pedalen att hålla längre genom att smörja de ytor som nu glider mot varandra när inte lagrets yttre och inre lagerbana gör det mot lagerkulorna. Pedalaxeln var full av fett när jag tog isär pedalen. Det är tätat åt bägge håll på axeln så det kan inte komma in fukt eller smuts.
Jag var jätte-oseriös, naturligtvis är det dåligt om det är felkonstruktion.

Var i Favero Assioma appen står det att det behövs en 10kg vikt vid kalibrering?

Har inte själv upplevt något glapp i mina efter 4 års användning ute och inne på trainer.

OT, men ni som kör DUO mot för UNO, hur stor skillnad är det :D? Jag kör Uno och kan som inte släppa tanken på att köra DUO..

Jo. Själv fick jag byta lager i högerpedalen efter bara 3500 mil nu i somras :cool:
Och då hade ett av tre gått och rakat sig såpass att foten ibland ville följa med runt utan rotation.
Då var själva lagret utslitet alltså? Märkte du om det satt löst och glappar på axeln, som det gör i min video? Jag har beställt ett lagerkit så får se om det är någon skillnad men jag misstänker att det är axeln som har slipats för tunn.

1% vid 10 kg blir inte 10 % vid 100 kg. Det förblir 1%. Däremot så dyker andra oliinjäriteter upp.
Jag tror inte att någon tryckmätarsensor är linjär. De är alltid mer logaritmiska. Om det blir värde 1 vid lägsta tryck så blir det dubbla värdet vid 4ggr högre tryck och högre upp i skalan blir det 8ggr högre tryck för att få dubbla värdet. Sensorn blir "mättad" tills den når max och inte ger knappt något högre värde hur mycket tryck den än utsetts för. Det gör att vid det där 4ggr värdet blir felprocenten dubbel och vid 8ggr värdet 4ggr högre felprocent.

Jag är i princip emot att kalibrering av vad det nu må vara görs vid en nivå som ligger långt utanför den nivå där utrustningen har sin normala arbetsnivå. Man bör alltid kalibrera vid den genomsnitts nivå som används, dvs runt 200-300W för en effektmätare på cykel.

Jag får så gott som alltid 51% kraft på höger pedal och 49% på vänster även om jag fokuserar på att ta i mer med vänstern. Nu hade axeln på vänster pedal värre grader i metallen än höger pedal, som att det stadigt har varit mer kraft i vänster. När jag drar med nageln över axeln så fastnar nageln och kommer inte över den grad som finns på vänstern, men på höger är det kanske bara hälften så hög grad i metallen.

Det här är ju pedaler som kostar 7000kr så jag tycker man kunde begära lite bättre passform på detaljerna. Om nu inte Favero har fulat och fått felaktiga axlar levererade men vill inte kassera dom och prånglar ändå ut dom med rådet att smörja axeln ordentligt så att lagren kan glida lätt.

Det måste vara en slump, men nu när jag använder mina gamla pedaler i väntan på nya lager så rapporterar Strava appen att jag gjort min näst snabbaste 5 mil sträcka. Dagen efter blir det tredje snabbaste 5 milen och några dagar senare har jag gjort en ny 3:dje snabbaste tid.

Jag är pensionär och bör få sämre värden för varje år som går och dom där tidigare personbästa tiderna måste vara flera år gamla, kanske även innan effektpedalerna sattes på. När jag jämför pedalerna så har de exakt samma mått fram-bak och höjd i förhållande till pedalaxeln förutom att Duo pedalerna är 2mm eller 3mm längre ut från vevarmen räknat från mitten av pedalen, Q värdet.

Lite märkligt är det.

Då var själva lagret utslitet alltså? Märkte du om det satt löst och glappar på axeln, som det gör i min video? Jag har beställt ett lagerkit så får se om det är någon skillnad men jag misstänker att det är axeln som har slipats för tunn.
Nej, i mitt fall var det helt klart lagret självt som skurit, rejält, kulorna rymde under demontering. Axeln såg och kändes bra.
PXL_20240516_075514709.jpg

Axeln såg och kändes bra.
Jag ser att även din axel har ett svart band där lagret sitter som kan indikera att lagret snurrat runt axeln. Då är min fråga hur nya lagret passade på axeln? Det var så pass tajt att det inte gick att vicka på som känns som ett 0,1mm glapp?

Det där svarta bandet är en grop på min högra pedal och lika på den vänstra men där är det även en grad som sticker upp ovanför axeln. Mina pedaler kunde åka ut och in på axeln med ett kännbart glapp men de var åtskruvade så hårt det gick när jag plockade isär pedalerna, så det verkade saknas någon del, men allt fanns enligt sprängskissen, eller att delarna inte riktigt passade ihop och hade tillverkats med fel mått.

Var precis ner till cykeln och kände efter. Höger sida (den med nya lager) har inget kännbart glapp alls, och vad jag kommer ihåg kändes det som bra lagerpassning vid monteringen. Inget onödigt våld brukades på muttern heller, de är ju dessutom olikt gängade för att inte spontanlossna.

Vänster sida har däremot kännbart glapp i pedalen, men det förutsätter jag är lagerglapp eftersom det börjar vara läge att byta där också.

Det tar 3-4 dagar innan nya lagren dyker upp men jag läser på Nätet på olika ställen att det är ganska vanligt att Assioma pedalerna glappar och att en del lager trasas sönder. Men några skriver att de blir av med tickandet vid varje tramptag om de gängar åt den yttre plastproppen lite extra, utöver de rekommenderade 2-3Nm.

Mina pedaler har den proppen låst med locktite och var svår att lossa och även metallmuttern innanför satt riktigt hårt åtdragen. I den änden på axeln är det ju då hermetiskt tillslutet och i andra änden mot vevarmen sitter det ett "oil seal" som är en metallbricka med en kant som sticker ut mot inre lagerbanan på närmaste lagret. Det borde låsa lagret så att det inte snurrar på axeln, men på lagret innanför blir det bara kontakt mellan yttre lagerbanorna. Men mina pedaler kunde åka kana på axeln fram och tillbaka så där blev det ingen låsning av lagret mot axeln från den brickan.

För att få fukttätt så behöver man fetta in det där "oil seal" men bruksanvisningen säger inget om det utan säger istället att hela axelns längd, utom gängorna, ska smörjas in. Och supporten säger att det är för att lagren ska snurra lätt på axeln.

En del personer har råkat ut för att hela pedalhuset måste bytas, när lagrets infästning i plastskalet har slitits ut. Men mina lager ville inte ramla ut av sig själva och jag fick peta ut dom från motsatt håll med en skruvmejsel så förhoppningsvis är det inget sådant problem.

Idag slog jag personbästa och nästbästa resultat på 4 mil, 5 mil och 8 mil så jag vet inte riktigt vad som händer när jag är på väg mot min 67års dag. Garmin appen verkar överdriva en del och har så gott som alltid visat att mitt Vo2 går max ut på skalan och säger att jag har kondition som en 20åring, men det känns långt därifrån när jag är ute och trampar. Jag får se om resultaten håller i sig när effektpedalerna kommer på plats igen.

Nya lager är testade och är glapp där lagren sitter på axeln, de svarta banden, men flyttar jag dom en bit på axeln så är det bra passning. Axeln är alltså utsliten och det kan bara ske om lagren snurrar på axeln och sliter ned stålet och inte sitter fast så att lagerkulorna istället snurrar. Drar jag åt muttern på axeln så är det ett axiellt glapp, så det "oil seal" som ska trycka mot lagren för att eventuellt låsa dom mot axeln fungerar inte.

Den gängade ändproppen kan dras åt så att pedalen dras utåt så att den inte rör sig axiellt längre men lagren sitter fortfarande löst utan låsning. Det är helt klart feltänkt hur en pedal ska vara kullagrad på en axel. Favero försöker nog mörka det genom att rekommendera ordentligt med glidfett på axeln och hoppas att den inte slits ned under 2-års garantin. Man får ju inte själv plocka isär pedalen under garantin så det går ju då inte att upptäcka felet och begära garantiåtgärd.

Dom gamla lagren är precis lika fina som de nya men de nya har en mindre innerdiameter och passar bättre på axeln, Dom gamla har gnidit mot axeln så att både lager och axeln har förslitningsskador. Reklamationstiden är 2 år så den tiden har löpt ut så det är bara att fortsätta använda dessa 7000kr pedaler som glappar.

I det sista mejlet från Favero stod det: "Regarding the greasing of the spindles, you simply need to add some grease on the whole surface of each spindle, avoiding the threads where the M6 nut is screwed onto - you can see an example in the attached image.
This will allow the bearings to rotate without any resistance on the spindles
."

Jag svarar: "Can you explain further the theoretical design behind this and why a glide surface are used, that needs lubrication, instead of using the bearings own function of supplying a friction free connection.

What's the expected life cycle of this gliding surface technology and what's the service interval to replace the grease?
"

Sen är det tyst.

Fick svar från Favero och de har tydligen haft någon typ av helg i Italien så att det tog en dryg vecka att få svar.
Det blev inget svar på mina frågor men de säger nu istället att fettet ska förhindra oxidation och vibrationer. Så det verkar ju mer logisk och det där om att lagren ska snurra lättare var nog en felsägning, även om vibration är en konstig förklaring, som att lagren har för mycket glapp och kan då vibrera på axeln.

Efter en tur så har jag 50-50 balans mellan pedalerna när jag inte ens försöker att trycka på mer med vänstern. Så något har förändrats till det bättre och även vad som känns som att det överensstämmer bättre med verkligheten. Än så länge är pedalerna tysta. Men vid nästa 3 år och 4000mil så lär axeln ha gröpts ur ännu mer. Då har det kostat 200kr per säsongs månad att ha dessa pedaler. Det är väl acceptabelt.

Varje cykeltur ger nu en 50-50 balans mellan pedalerna men efter 25 mil när lagren har satt sig så börjar det ticka igen. Tickeritick-tick-tick-tickeritick-tick och jag jag kan även känna ett glapp i pedalerna. Pedalaxlarna har helt enkelt slitits för mycket där lagren ligger emot.

Det kan vara dålig härdning av axlarna eller av lagrets yta som ligger mot axeln eller att original lagren var helt enkelt lite för stora i innerdiameter. Men det borde innebära att fler har problem med 2021 tillverkningsserie.

Jag ska höra med Favero om de har någon synpunkt om detta men jag får ju inga specifika svar på mina frågor, bara generella råd som att de läses från ett manus.

Jag fick svar att jag kan skicka in pedalerna till dom och de gör en teknisk och en mekanisk test för €90 plus moms plus frakt. Och de skriver " to give you back a perfectly functioning product."
Så det verkat inte enbart vara tester utan även att felet åtgärdas till en för mig total kostnad av ung 2000kr.

Det är det alternativet eller att stå ut med tickandet och byta lager igen efter ett par år, som jag hursomhelst kanske ändå behöver göra.

Jag fick svar att jag kan skicka in pedalerna till dom och de gör en teknisk och en mekanisk test för €90 plus moms plus frakt. Och de skriver " to give you back a perfectly functioning product."
Så det verkat inte enbart vara tester utan även att felet åtgärdas till en för mig total kostnad av ung 2000kr.

Det är det alternativet eller att stå ut med tickandet och byta lager igen efter ett par år, som jag hursomhelst kanske ändå behöver göra.
Hoppas företaget löser detta åt dig men annars finns det cylindrisk fastsättning i flaska som man använder till å låsa lager i sina säten eller axlar när de inte greppar fast. I ditt fall skulle du behöva denna variant som tar diametralt spel upp till 0.25mm https://www.kullager.se/cylindrisk-fastsattning-638/10ml

Det var ett bra tips. Finns även på mindre flaska till mer överkomligt pris och även som 641 medelstark variant om man vill få bort lagret igen vid nästa byte. Det ska provas. Tack.

Det var ett bra tips. Finns även på mindre flaska till mer överkomligt pris och även som 641 medelstark variant om man vill få bort lagret igen vid nästa byte. Det ska provas. Tack.
Ja, om du tycker att 641 greppar spelet på dina grejer. Den tar bara 0,1mm diametralt spel

När är dina pedaler tillverkade?
October 2nd, 2024
We are offering a free commercial substitution for a limited number of Assioma road pedals belonging to specific batches produced between 2021/02 and 2022/09.

These units present a defect that can, in very rare cases, cause the spindle to break. Fortunately, only a small number of pedals are affected by this potential issue.

Thanks to our advanced tracking system, we have identified all impacted units and are proactively notifying affected customers through the Favero Assioma app, as well as via email for those who provided it during product activation.

This initiative is part of our ongoing commitment to providing the highest standards of customer service.

This is not a recall

We would like to emphasize that this is not a recall.

While we are under no legal obligation to take action, as confirmed by a leading independent certification entity, we are undertaking this free, voluntary substitution as a precautionary measure to ensure our valued customers receive the best possible product experience.

En uppdatering att en liten flaska Locktite var svår att hitta förutom från England. Så det blev moms och frakt och tullavgift och tullens administrativa avgift men pedalerna är tysta efter hittills 10-15 turer och alltid 50/50 balans mellan pedalerna. Jag har inte fått någon email eller meddelande i appen så mina pedaler tillhör nog inte den batch som var drabbad av axelbrott.

Tillbaka
Topp