Fel storlek Canyon Roadlite 6?

Sergey

Medlem
Jag har en fråga om hybridcykel Roadlite 6 - https://www.canyon.com/sv-se/hybrid...lite-6/2782.html?dwvar_2782_pv_rahmenfarbe=GY

Min längd är 180, grenmått 86. Jag såg att jag ungefär är mellan storlekar M och L och frågade flera personer i canyon chatt vilken storlek jag ska köpa. En kille sa att jag ska köpa L. Annan person sa att jag ska köpa som canyons webbsida rekommenderar - M. Tredje person frågade hur jag vill sitta - mer "aggressivt" eller mer bekvämt. Jag tänkte bekvämt låter bra :) Då sa han köp L.

Till slut beställde jag cykeln i storlek L.

Under första turen fick jag ömma händer/armar efter typ en kvart på cykeln. Googlade det och det står att det kan vara pga cykel är för stor. Tidigare har jag bara cyklat MTB och har inte haft såna problem. Det är den första gången jag köper en "racerlik" cykel, dvs jag är förmodligen inte van att cykla såna. På andra turen försökte jag luta mig fram mer och då kändes det bättre i händer/armar.

Undrar vad jag ska göra nu - skicka tillbaka L och beställa M eller kommer jag vänja mig med L?

Tack för hjälpen och god jul! ??

Över rörs längden skiljer 10mm mellan M och L. Reach skiljer bara 3mm. Är nog kortare styrstam , mjukare handtag eller riser bar du behöver. Kanske skjuta fram sadeln.

När du lutar dig mer framåt så minskar avståndet till styret. Det kan tyda på, precis som andra påpekar, att den kan vara lite för lång. Svaret behöver inte nödvändigtvis vara kortare styrstam utan det kan handla om lägre styre (förutsatt att du klarar den sittställningen) eller ett styre med kortare reach. Frågan är hur vig du är och vilken position du trivs med? Hur är det med mag-/rygg-musklerna? Behöver du träna mer core så att du inte behöver hänga på styret?

Känner du att du får sträcka dig till styret eller sitter du bekvämt men får ont i händerna?
Då ska du justera bak sadeln för att avlasta händerna.
Om du vill sitta mer vertikal i ryggen så kanske en M är bättre men jag har svårt att tro att du inte kommer bli nöjd med den du har om du ger det lite tid och justeringar som ev stam och sadel.

M

Om du postar en bild av dig på cykeln i profil, så kanske det blir lättare att föreslå justeringar.

Jag är 2 cm kortare än dig att kört med storlek L. Jag körde original styrstam men bytte till styre med lite rise. För mig var denna cykel bekväm och jag upplevde sittställningen inte aggressiv. Jag tror inte att du ska byta till M. Har du hittat rätt med sadelns position i längsled?

Tack för alla svar - ni är grymma!

Jag sköt fram sadeln ~1 cm. Här kommer bild av mig på cykeln - var svårt att hålla balansen :) Vad säger ni?

20201227_185232.jpg

handtag o bromshandtagen sitter ju helt åt hvete enlig min mening

tittar man på grundposition sittställning så sitter du rätt i förhållande till cykeln rött inritat i bild (detta e som sagt grund o alla vill sitta lite olika) däremot sitter du fel i handlederna blått inritat. där får du en påfrestning iomed vinkeln vilket gör händer o fingrar tenderar till domna. vrid om handtag och bromshantagen så du får arm handled o innersta fingerleden i rak linje enligt grönt inritat får du en bra grundposition som du sedan kan börja laborera från

vill du sitta mer upprätt så gå ner till 70-80 stam om de sitter 100 på nu för kort stam gör att den blir nervös på styret

20201227_185232.jpg

Är själv 181cm med 88cm grenmått och funderar på en Roadlite (dock 5), var inne på L men blev lite osäker nu. Kör en MTB i L med ~46cm reach, men det kanske inte är till någon hjälp då det är en helt annan körstil.

PS. Hur breda däck kan man peta in i en Roadlite förresten?

Av bilden att döma ser det inte helt fel ut. Du är nog lite ovan. Du kan vända styrstammen så du hamnar högre och känna hur det blir. Lite kortare styrstam bör bli nästa steg. Tjockare mjukare handtag avhjälper också.
Jag brukar också ha domningar i händerna antagligen mest för att jag har klen rygg som inte håller uppe överkroppen Då hänger man mer på styret.

handtag o bromshandtagen sitter ju helt åt hvete enlig min mening

tittar man på grundposition sittställning så sitter du rätt i förhållande till cykeln rött inritat i bild (detta e som sagt grund o alla vill sitta lite olika) däremot sitter du fel i handlederna blått inritat. där får du en påfrestning iomed vinkeln vilket gör händer o fingrar tenderar till domna. vrid om handtag och bromshantagen så du får arm handled o innersta fingerleden i rak linje enligt grönt inritat får du en bra grundposition som du sedan kan börja laborera från
Visa bilaga 461288
Sorry, men du är ute och cyklar.
Vad tror du händer om du behöver nödbromsa hårt om du har bromshandtagen nästan vertikalt rakt ner? Du har inget att hålla emot med, och kommer tappa greppet om handtagen och flyga över styret.
Kolla hur bromshandtaget till frambromsen sitter på en MC, där man ofta bromsar mkt hårdare än på en cykel. Det sitter nästan horisontellt, för att man skall orka hålla emot med handflatan mot styret när man bromsar.
Kolla på alla som tävlar i enduro och downhill, samma sak där. Kanske lite obekvämt i början, men man vänjer sig snabbt.

om du jämför sittposition på en cykel o en mc så e du nog ute o cyklar i de blå. enduro o downhill har även dom helt andra positioner än en hybrid/citycykel...... din liknelse är ungefär lika bra som att göra en bikefit efter enduro sittposition på en linjecykel....
Enda skillnaden är att ju mer upprätt man sitter, ju sämre mothåll har man på styret... ?

Till TS, vad har du för cykelvana?
Tycker storleken ser rimlig ut. Men att händer domnar / ömmar kan bero på en massa saker. Ovan, vinkel på handtag/ styre/ reglage / otränad bål / sadel position och tilt osv. Inget kommer lösa sig magiskt med att köpa en M istället.
Tvärtom tycker jag du ska labba med att hitta rätt inställningar på den där. Ändra en sak i taget.

Till glitch, tidigare har jag bara cyklat MTB och inte haft problem med händer/armar. Canyon är min första "racerlik" cykel.

Tack alla! Känns som majoriteten tycker att jag ska behålla cykeln i storlek L.

Jag kollade lite grann på styrstammar och såg att det finns mer vinklade, t.ex. https://www.bikester.se/ritchey-comp-4axis-stem-o318mm-30-M833627.html?vgid=G1170578&cgid=36949

Är såna en bra ide?

Har du redan provat att vända på stammen du har nu?

Till glitch, tidigare har jag bara cyklat MTB och inte haft problem med händer/armar. Canyon är min första "racerlik" cykel.

Tack alla! Känns som majoriteten tycker att jag ska behålla cykeln i storlek L.

Jag kollade lite grann på styrstammar och såg att det finns mer vinklade, t.ex. https://www.bikester.se/ritchey-comp-4axis-stem-o318mm-30-M833627.html?vgid=G1170578&cgid=36949

Är såna en bra ide?

Det var inte riktigt det jag menade, vad jag men är vad du har för cykelvana i stort. Hur mycket har du cyklat aktivt senaste året. Cyklar du regelbundet mtb? På vilken typ av mtb? osv. :)
Att du får besvär redan efter en kvart pekar ju tydligt på att du lägger väldigt mycket belastning på händerna i kombination med att troligtvis vinklar osv. skjuter dig framåt och att du inte håller upp överkroppen med coren vilket ger tryck mot händerna och kontaktpunkterna som i sin tur påverkar hur nerverna trycks åt så att du får dessa besvär.

Vad tror du händer om du behöver nödbromsa hårt om du har bromshandtagen nästan vertikalt rakt ner? Du har inget att hålla emot med, och kommer tappa greppet om handtagen och flyga över styret.
Kolla hur bromshandtaget till frambromsen sitter på en MC, där man ofta bromsar mkt hårdare än på en cykel. Det sitter nästan horisontellt, för att man skall orka hålla emot med handflatan mot styret när man bromsar.
Kolla på alla som tävlar i enduro och downhill, samma sak där. Kanske lite obekvämt i början, men man vänjer sig snabbt.
Du håller inte emot något när du bromsar på mc. Eller snarare, du SKA inte hålla emot något, benen skall ta upp kraften.
Ang tryck på händer, det kan vara bålstyrka som behövs också så att du kan hålla upp kroppen med musklerna där istf med händerna.

/R

Ditt resonemang låter logiskt men stämmer inte. Brendogs hoj håller inte med dig.

Inte Sam Hills hoj heller.

Bromshandtag på cyklar och mopeder bör sitta vridet ca 45 grader från horisontalt/vertikalt. Det är åtminstone ett bra utgångsläge, så kan man finjustera sen eventuellt efter behov. Det lärde POLISEN ut på 1980-talet när vi hade Säker Cykel-dagar på min skola och många andra skolor i Sverige. Han var dessutom MC-polis med viss erfarenhet av allehanda tvåhjulingar.
? :cool: ?‍♂️

För mig hjälper det att spänna svanken, annars får jag ont i ryggen efter ett tag.
Dessutom försöker jag byta handposition på styret lite då och då.
Bättre handskar har också hjälpt mig en del.

Jag har testat det idag. Märkte inte någon stor skillnad när jag cyklade. Vad är nästa steg? En sån i 70 mm?
https://www.bikester.se/ritchey-comp-4axis-stem-o318mm-30-M833627.html?vgid=G1170578&cgid=36949

Skillnaden är inte stor.
Min förslag, som flera har skrivit här, är att prova vad du har nu. Du kan prova att flytta sadeln lite fram eller bak. Det tar lite tid och mil innan man vänja sig vid positionen. Om det den fortfarande inte känns bra kan du byta till en 2 cm kortare stam, kanske mer uppåtvinklad.

Några saker som inte nämnts ännu:

- Framdäck. Känner du mycket vibrationer upp från underlaget? Prova att sänka däcktrycket en aning, 4 bar kan vara rimligt för de däcken för mer komfort. Ännu bredare däck med mer luftvolym kan också prövas om de får plats i framgaffeln. (Skulle du råka vara i Linköping så har jag nog lite däck i gömmorna med olika bredd du skulle kunna få testa mellan.)

- Bromshandtag. Hur sitter de i sidled? Precis intill handtagen? Jag brukar vilja flytta in dem en eller två centimeter mot styrstammen för bättre handposition.

- Sadel. Har du en helt neutral position på sadeln vinkelmässigt eller lutar den framåt eller bakåt något? Börja med en helt horisontell position.

Om jag skulle byta styrstam skulle jag nog göra en rejäl förändring för att känna att nåt verkligen hände även om risken finns att du överjusterar. Så ca 50 mm.

Hur kan det ens bli en diskussion angående bromshandtagsplacering? Jag placerar mina baserat på min naturliga handposition på styret, gör inte alla det? Oansträngd handled.

Kan för övrigt rekommendera Ergon GA3-handtag för lite extra avlastning!

Det blir ju väldigt statiskt position så fort du cyklar på väg, troligen är du mest ovan. Testa som många säger att skjuta bak sadeln lite och eventuellt sänka den något. Sen känner du efter när du cyklar så att du inte anstränger händerna, du bör kunna hålla väldigt löst i styret.

Tillbaka
Topp