Felaktig body..?

FreeHeeler

Ny medlem
Felaktig body..?
Skulle idag plocka isär mitt bakhjul efter det att frihjulsmekansimen gett upp.
Började men att plocka av kassetten men det satt som berget efter det jag avlägsnat låsringen..
Efter milt nyttjande av våld fick jag till slut av den.
Det visade sig då att styrklackarna på (det heter väl body`n =P) var uppfransade i kanterna.
Den lilla styrklacken på bodyn passar i kasetten men de bredare är för smala så kassetten har liksom vridit sig på bodyn och stukat kanterna så ska det väl inte vara??
Cykeln är nästan flång ny navet är ett WTB LacerDisc Lite med en sram kassett.
Har kikat på nätet och tror mig kunna fixa frihjulsproblemet på egen hand men om det ändå är fel body känns det ju meningslöst att ge sig på detta.
Vill helst inte sätta mig i bilen och köra 2h enkel väg till handlaren för att lämna in hjulet för reklamation heller...

Felaktig body..?
Japp så ser det ut.
Bytte bakhjul nu och den bodyn har bredare klackar som passar precis i spåren i kassetten.
Bodyn på Wtb navet har smalare klackar det fattas ca 2mm mot spåren i kassetten...
Så jag tror det är därför som kassetten har tuggat sig in i bodyn den har helt enkelt inte suttit helt fixerad under belastning.
Har olika navtillverkare olika standarder på bodys eller är det helt enkelt fel body monterat från fabrik?
Kör på mitt gamla hjul nu medans jag reklamerar det gamla.

Felaktig body..?
Hur fungerar det med bodys måste man införskaffa en från WTB specifikt för detta nav lr är det en standard som gör att jag kan köpa en body från shimano till mitt WTB nav?

Felaktig body..?
WTB´s nav är väl egentligen American Classic som sitter andra klistermärken på bara. Dessa har ju haft mycket bekymmer med bodyn. Att det blir märken i en alubody med stålkassett är fullt normalt men det är ju inte bra i längden och som du säger så blir det knöligt att få loss kassetten.

Tillbaka
Topp