Felaktig linjering av drev och kassett på ny cykel

Lidqvist

Medlem
En vän, med mycket begränsad budget, köpte en omonterad trehjuling (för vuxna).
Jag erbjöd mig att montera.
På cykeln är inte drevet linjerat med kassetten. Kassetten (7-delad) sitter så långt in mot centrumlinjen av ramen att kedja alltid pekar inåt (även på högsta växeln).
Jag har med diverse brickor lyckats få kedjan rak när den ligger på minsta kuggen baktill. Men för lägsta växeln ligger alltså kedjan fortfarande extremt snett.
På bilden syns konstruktionslösningen man användt för att hitta cykeln trehjulig. Kassetten sitter alltså på insidan av gaffelbenen bak.
Det sitter ett BB (BSA 68 JIS) på med en axel som är 122mm. Imorgon kan jag få tag i ett BB med 113 mm. Med det kortare BB så vinner jag 5mm och kedjan kommer att ligga rakt över näst minsta kuggen bak. Minsta BB som finns att beställa är 107mm långt (eller hur?).

Kommer det att funka med ett vevlager med en axel som är 113mm lång?

Bilagor

• PXL_20240822_182334153.jpg
    PXL_20240822_182334153.jpg
    909.8 KB · Besök: 638
Det ser ut att vara väldigt långa kedjestag?

Jag skulle kanske montera klart cykeln och provcykla den innan jag började köpa nya vevlager osv.

Längre kedjestag flackar ur vinkeln och blir mer förlåtande.

OK. Det finns möjlighet att flytta bak bakaxeln ännu lite till. Det är långa vertikala dropouts på ramen. Kanske är det tanken att det ska funka så som du säger.
Tack så mycket!
Jag skruvar ihop resten och testar imorgon.

122 vevlager på singeldrev fram e jävligt brett men hur mycke utrymme har du med vevpartiet monterat mellan kedjestaget och bakkant av framdrevet?

edit även om de är långa kedjestag o mer förlåtande så kommer oavsett kedjelinjen va extrem på ettans drev o slita kedjan onödigt mycke så går de få ner till 107 alt 113 vevlager är de bara plus

Det är ganska stor sannolikhet att du har gjort något fel vid monteringen. Detta lär inte vara den första cykeln från en helt nya tillverkare och hade det varit ett konstruktionsfel hade det upptäckts långt innan denna cykel levererades.

Det är ganska stor sannolikhet att du har gjort något fel vid monteringen. Detta lär inte vara den första cykeln från en helt nya tillverkare och hade det varit ett konstruktionsfel hade det upptäckts långt innan denna cykel levererades.

Vad på den bilden kan ts ha monterat fel för att få en dålg kedjelinje?

Vevlagret med de där långa tapparna ser ju konstigt ut. Ska vevarmen med klinga träs på utanpå eller hur är det tänkt?

Har du mättit vad avståndet är emellan ramen på bakaxeln? Det ser inte mycket kortare ut än vanliga 135 mm, men det är svårt att gissa från bilden.

Och har du utrymme vid kedjestaget för framdrevet med en ännu kortare vevaxel?

Man blir ju rörd för all fin respons :')

@jonte987 Vevens kedjelinje - är det avståndet från centrum ram till drevet fram?

@KjellF Jag monterar resten av cykeln nu. Om jag gjort nåt fel så upptäcker jag nog det snart.
Men det är en billig cykel. Jag tror att tillverkaren slänger på de delar de hittar till lägst pris. Så får det gå som det vill med funktionen.

@Berk Eftersom kassetten sitter på insidan av kedjestaget så kan man nog ha en minimal vevaxel utan att kedjan krockar med kedjestaget.
Avståndet bak är 127 mm ??

@highwayman Jag har inte kollat om tanken är rak. Dessutom kan man montera bakaxeln lite snett om man är lite slarvig.
Men det verkar rakt ??

Tack igen till alla!

Eftersom kassetten sitter på insidan av kedjestaget så kan man nog ha en minimal vevaxel utan att kedjan krockar med kedjestaget.
Avståndet bak är 127 mm ??

Kedjan är aldrig problemet. Vad kan vara ett problem är att framdrevet tar i kedjestaget med för kort vevaxel.

127 mm är smal. Det förklarar en del av problemet. Men skillnaden jämfört med 135 mm är lite mindre än ett drev. Om du skulle byta till 107 mm vevaxel flyter kedjelinjen med lite mer än ett drev. Då är den fortfarande lite för långt ute. Jag förstår inte varför.

Tillbaka
Topp