Bock till rakt, inte en fråga om om utan av vem.

Hej,

”Jag” har bestämt att göra om hojen till en ”rak-racer”. Det är en Merida Scultura 5000 karbonhoj med ultegra gruppset fram och bak som jag i grund och botten är sjukt nöjd med, problemet är av annan karaktär..

Bor i Göteborg, tror jag vet vart jag bör vända mig. Skulle ändå önska få tips om så finnes.

Skulle det ändå bli århundradets flopp är inget förstört som jag förstår och det går att konvertera tillbaka.

Förstår att det flödar över att bock/rak-trådar, jag har problem att sålla infon så hav tålamod med en till.

Allt gott
Thomas

Hej,

”Jag” har bestämt att göra om hojen till en ”rak-racer”. Det är en Merida Scultura 5000 karbonhoj med ultegra gruppset fram och bak som jag i grund och botten är sjukt nöjd med, problemet är av annan karaktär..

Bor i Göteborg, tror jag vet vart jag bör vända mig. Skulle ändå önska få tips om så finnes.

Skulle det ändå bli århundradets flopp är inget förstört som jag förstår och det går att konvertera tillbaka.

Förstår att det flödar över att bock/rak-trådar, jag har problem att sålla infon så hav tålamod med en till.

Allt gott
Thomas
Vad är frågan? Vem som kan utföra operationen?
Enklast är väl att göra det själv, då slipper man skämmas inför nån annan om det inte blev bra.😁
Men befintliga reglage lär inte fungera på ett rakt styre så det kommer att kosta en bra slant.

Vad är frågan? Vem som kan utföra operationen?
Enklast är väl att göra det själv, då slipper man skämmas inför nån annan om det inte blev bra.😁
Men befintliga reglage lär inte fungera på ett rakt styre så det kommer att kosta en bra slant.
Helt med på att både växel och bromsreglage skall bytas, behöver nog även tvåledad styrstam och skulle det behövas kan jag nog fixa det själv men som du säger, bättre någon annan skäms 😁😉

Varför? Vad är syftet?
Varför har att göra med en operation som än så länge ställer till det anatomiskt, det skulle Inte bli så, operationens (som blev två) syfte var tvärtom att underlätta anatomiskt (hela denna process är förknippad med mkt tråkigheter)

Syftet är att få tillbaka glädjen, jag tror vägen dit är börja om där jag startade för 16 år sedan, på en hybridracer….isch
Cykeln är för bra för att sälja och att köpa en hybrid med vettig spec är för dyrt.

Varför? Vad är syftet?
Sjukt.
Jag har exakt samma frågor om din kommentar.

Veloform
Stigberget (gamla childstore)
govelo

Lycka till, tror det blir toppen!
Tips är att du kan bara byta bromshandtagen, shimanos MTB flatbar-bromshandtag funkar fint med ultegra flatmount ok. Deore är en lagom nivå att stanna på.
Borde spara några kronor

Hej,

Allt gott
Thomas
Kanske något för dig?

Det är ju viktigt att veta om det är fälg- eller skivbroms och exakt vilka ultegra-prylar du har om man ska ge tips om konvertering på egen hand.

Ska man låta någon annan göra jobbet är det förmodligen bättre att köpa en beg eller ny hoj med önskad geometri och sedan sälja din gamla om det blir bra. Annars sälja den du köpte och fortsätta på Meridan.

Det är ju troligen några timmars jobb att byta de prylar du behöver byta (iaf om det är hydrauliska bromsar) och så tillkommer kostnaden för själva grejerna. Men det är iaf billigare att konvertera från bock till rakt än tvärt om...

Kanske något för dig?
Det där ser ju intressant ut för att testa men tror inte det blir någon bra lösning på sikt. Inte jättebillig med $120.. Inte jättebra ergonomi att använda sti-reglage liggande på sidan...

Kort stam med rise och gravelstyre med mycket flare är en bättre lösning i så fall om syftet är att få upp sittpositionen?

Antar att det är skivbromsat med mekaniska bromsar?

Det är ingen jättesvår operation och vill du göra det kan du få en steg-för-steg här i tråden om du lägger upp lite bilder på några olika grejer. Däremot så tror jag inte det är värt det i slutänden då det är en massa småpill som går åt och kostar pengar. Det är bromsslangar, växelhöljen och -vajrar, styre, styrstam, handtag osv osv. Sen om det inte blir till belåtenhet är det samma jobb en gång till där man till exempel ofta har svårt att återanvända samma växelvajrar och får lägga några timmar en gång till.

Om jag överslagsräknar för nya delar blir kostnaden säg 3-3500 kr, och till det tillkommer arbete. Att sälja befintlig cykel och sen köpa en ny, ofta billigare, hybrid lär vara en mer ekonomisk och "rakare" väg.

För egen del hade jag gjort det själv om jag trodde på idén, men då har jag också stor erfarenhet eftersom jag redan gjort en massa byggen där flera av dem inte alls blev som jag tänkt. Det går en del läropengar och framförallt en massa tid. Och jag har nog fortfarande inte helt lärt mig vad som blir bra...

Enkelt liv - byt cykel.

Dyrt liv - lämna in och låt verkstad göra jobbet.

Krångligt liv - bygg om själv.

Väljer du att bygga själv kan jag lova stötta med detaljerad info!☺️

Ibland är jag lite för söt för mitt egna bästa😁

Jag är på Samos, en ö vi tagit cyklarna till flera år och där lärt känna Stelios Manolaros, vi hade en incident där frugans bromsar ville mindre än vad som var hälsosamt och Stelios fixade till det. Stelios är FD professionell landsvägscyclist på landslagsnivå och bygger nu cyklar i sin shop.

Hur disträ får man lov att vara att glömma väga in hans erfarenhet tillsammans med att ni gett i detta tråd??

Svar på några frågor
- 11-delars R8000 Ultegra kassett
- Hydraliska skivbromsar

Sen blir jag grymt osäker (även om jag var så säker innan) ifall detta är rätt väg att gå.
MEN OM jag gör det blir det ingen verkstad utan med er guidening, jag bör kunna fixa det själv låter det som

Jag hade börjat med att köpa styre och stam som jag trodde gav en bra sittställning.

Sen är det bara att köpa reglage och bromsar.

För att slippa byta övriga växeldelar:

Ovan är kompatibla med I-spec 2 för infästning mot bromsarna. Bromsar med sådan standard och som fungerar typ som ett par Ultegrabromsar nedanför:

Sen behöver du förmodligen nya vajrar (går ofta inte att dra igenom en tidigare monterad vajer genom hölje/växel - men kan gå denna gång då du förmodligen inte kommer behöva lika långa vajrar/höljen längre). Är höljena fräscha kan du behålla dem, men klippa dem lagom korta för det raka styret. Finns olika till lvg och mtb, och vet faktiskt inte vilken av de två du behöver till ovanstående reglage.

Går såklart att välja andra reglage och byta växelförare osv, men så krångligt hade nog inte jag gjort det för mig..

Ibland är jag lite för söt för mitt egna bästa😁

Jag är på Samos, en ö vi tagit cyklarna till flera år och där lärt känna Stelios Manolaros, vi hade en incident där frugans bromsar ville mindre än vad som var hälsosamt och Stelios fixade till det. Stelios är FD professionell landsvägscyclist på landslagsnivå och bygger nu cyklar i sin shop.

Hur disträ får man lov att vara att glömma väga in hans erfarenhet tillsammans med att ni gett i detta tråd??

Svar på några frågor
- 11-delars R8000 Ultegra kassett
- Hydraliska skivbromsar

Sen blir jag grymt osäker (även om jag var så säker innan) ifall detta är rätt väg att gå.
MEN OM jag gör det blir det ingen verkstad utan med er guidening, jag bör kunna fixa det själv låter det som
Nu vet jag inte vilka problem du har med operationen, men som du är inne på så funderar jag också på ifall rakt styre skulle underlätta så mycket mer på samma cykel. Du kommer förmodligen att sitta rätt lågt ändå om tanken är att du vill sitta mer upprätt. Eftersom det raka styret ändå hamnar rätt långt fram på cykeln med samma/liknande styrstam.

Är det handpositionen som är det svåra kanske det löser problemet. Men om det är ryggen/något annat så kanske det till och med kan bli värre?

Om du säljer cykeln och köper tex en racerhybrid eller liknande med rakt styre kommer geometrin och allt vara tänkt efter rakt styre/mer upprätt ställning. Det kommer nog underlätta mer.

Mitt tips är dock (tyvärr, om budgeten är begränsad) att besöka en riktigt bra bikefitter som du kan diskutera problemen med. Det kanske visar sig att du inte behöver göra någon konvertering men kanske kan byta styrstam och lösa allt direkt. Eller slipper byta delar helt om du får rätt inställning på cykeln.

Vet inte var du är baserad när du befinner dig i Sverige eller vad det finns för alternativ där du är just nu men det finns bikefit med riktigt duktig personal som har stenkoll på skador, anatomi osv likt en fysioterapeut. Det finns även utbildade fysioterapeuter som gör bikefit.

Hoppas det löser sig till slut och du får gärna hålla oss uppdaterade om du lyckades lösa problemet.

Om cykeln har hydrauliska LVG-bromsar behöver du inte byta rubbet, utan bara reglagen. Kolla så slangarna räcker först bara, annars måste du komplettera med längre slangar.

Jag gjorde samma operation på en cykel för ett tag sedan, mest för att jag var sugen på en lite snabbare/roligare flatbarhoj. Använde shimanos växelreglage för landsväg flatbar (10 delat i mitt fall) samt MT200 bromsar. Jag hade "tur" med utanpåliggande dragning så jag bytte slangen nere vid oket istället vid reglaget. Med rak anslutning där så var det en enkel match och behövde inte lufta bromsarna helt.

Med intern dragning så kan du ju välja att dra ut slangarna helt och stoppa i nya, likaså med vajerhöljena, så du slipper linda av och koppla bort något på ditt styre, Det underlättar ju en återkoppling om du tror att det ligger nära. MT200 får man med ok och slangar för ca 500 kr för en komplett uppsättning. RS700 finns också med klämma (eftersom MT200 inte har i-spec II). Rose har för ca 1200 spänn.

Med intern dragning och om jag vetat att jag nog inte kommer sätta tillbaks bockstyret nästa vecka så skulle jag nog kört på Newtons lösning med mt500 och ispec reglage och låtit slangar vajerhölje sitta kvar och så ta "smällen" vid eventuellt återmontering av bock

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp