Bock till rakt, inte en fråga om om utan av vem.

Hej,

”Jag” har bestämt att göra om hojen till en ”rak-racer”. Det är en Merida Scultura 5000 karbonhoj med ultegra gruppset fram och bak som jag i grund och botten är sjukt nöjd med, problemet är av annan karaktär..

Bor i Göteborg, tror jag vet vart jag bör vända mig. Skulle ändå önska få tips om så finnes.

Skulle det ändå bli århundradets flopp är inget förstört som jag förstår och det går att konvertera tillbaka.

Förstår att det flödar över att bock/rak-trådar, jag har problem att sålla infon så hav tålamod med en till.

Allt gott
Thomas

Hej,

”Jag” har bestämt att göra om hojen till en ”rak-racer”. Det är en Merida Scultura 5000 karbonhoj med ultegra gruppset fram och bak som jag i grund och botten är sjukt nöjd med, problemet är av annan karaktär..

Bor i Göteborg, tror jag vet vart jag bör vända mig. Skulle ändå önska få tips om så finnes.

Skulle det ändå bli århundradets flopp är inget förstört som jag förstår och det går att konvertera tillbaka.

Förstår att det flödar över att bock/rak-trådar, jag har problem att sålla infon så hav tålamod med en till.

Allt gott
Thomas
Vad är frågan? Vem som kan utföra operationen?
Enklast är väl att göra det själv, då slipper man skämmas inför nån annan om det inte blev bra.😁
Men befintliga reglage lär inte fungera på ett rakt styre så det kommer att kosta en bra slant.

Vad är frågan? Vem som kan utföra operationen?
Enklast är väl att göra det själv, då slipper man skämmas inför nån annan om det inte blev bra.😁
Men befintliga reglage lär inte fungera på ett rakt styre så det kommer att kosta en bra slant.
Helt med på att både växel och bromsreglage skall bytas, behöver nog även tvåledad styrstam och skulle det behövas kan jag nog fixa det själv men som du säger, bättre någon annan skäms 😁😉

Varför? Vad är syftet?
Varför har att göra med en operation som än så länge ställer till det anatomiskt, det skulle Inte bli så, operationens (som blev två) syfte var tvärtom att underlätta anatomiskt (hela denna process är förknippad med mkt tråkigheter)

Syftet är att få tillbaka glädjen, jag tror vägen dit är börja om där jag startade för 16 år sedan, på en hybridracer….isch
Cykeln är för bra för att sälja och att köpa en hybrid med vettig spec är för dyrt.

Varför? Vad är syftet?
Sjukt.
Jag har exakt samma frågor om din kommentar.

Veloform
Stigberget (gamla childstore)
govelo

Lycka till, tror det blir toppen!
Tips är att du kan bara byta bromshandtagen, shimanos MTB flatbar-bromshandtag funkar fint med ultegra flatmount ok. Deore är en lagom nivå att stanna på.
Borde spara några kronor

Hej,

Allt gott
Thomas
Kanske något för dig?

Det är ju viktigt att veta om det är fälg- eller skivbroms och exakt vilka ultegra-prylar du har om man ska ge tips om konvertering på egen hand.

Ska man låta någon annan göra jobbet är det förmodligen bättre att köpa en beg eller ny hoj med önskad geometri och sedan sälja din gamla om det blir bra. Annars sälja den du köpte och fortsätta på Meridan.

Det är ju troligen några timmars jobb att byta de prylar du behöver byta (iaf om det är hydrauliska bromsar) och så tillkommer kostnaden för själva grejerna. Men det är iaf billigare att konvertera från bock till rakt än tvärt om...

Kanske något för dig?
Det där ser ju intressant ut för att testa men tror inte det blir någon bra lösning på sikt. Inte jättebillig med $120.. Inte jättebra ergonomi att använda sti-reglage liggande på sidan...

Kort stam med rise och gravelstyre med mycket flare är en bättre lösning i så fall om syftet är att få upp sittpositionen?

Antar att det är skivbromsat med mekaniska bromsar?

Det är ingen jättesvår operation och vill du göra det kan du få en steg-för-steg här i tråden om du lägger upp lite bilder på några olika grejer. Däremot så tror jag inte det är värt det i slutänden då det är en massa småpill som går åt och kostar pengar. Det är bromsslangar, växelhöljen och -vajrar, styre, styrstam, handtag osv osv. Sen om det inte blir till belåtenhet är det samma jobb en gång till där man till exempel ofta har svårt att återanvända samma växelvajrar och får lägga några timmar en gång till.

Om jag överslagsräknar för nya delar blir kostnaden säg 3-3500 kr, och till det tillkommer arbete. Att sälja befintlig cykel och sen köpa en ny, ofta billigare, hybrid lär vara en mer ekonomisk och "rakare" väg.

För egen del hade jag gjort det själv om jag trodde på idén, men då har jag också stor erfarenhet eftersom jag redan gjort en massa byggen där flera av dem inte alls blev som jag tänkt. Det går en del läropengar och framförallt en massa tid. Och jag har nog fortfarande inte helt lärt mig vad som blir bra...

Enkelt liv - byt cykel.

Dyrt liv - lämna in och låt verkstad göra jobbet.

Krångligt liv - bygg om själv.

Väljer du att bygga själv kan jag lova stötta med detaljerad info!☺️

Tillbaka
Topp