Fett mellan gaffelns styrrör och styrstam

qvarne2

Aktiv medlem
Skulle aldrig använt fett där i vanliga fall men nu har jag fått ett knakande ljud som endast försvinner om jag fettar in styrröret innan jag sätter på styrstammen. Känns ju inte helt smart men kanske inte helt fel. Vad säger ni är det okej eller risk för att den glider av när man drar en gap jump?

Att det skulle släppa helt känns inte så troligt. Däremot känns risken överhängande att hjulet vrids i flrhållande till styret.
Jag skulle råda dig att mycket noga tvätta bort absolut allt fett med bra avfettande medel.

Jag hade en nära döden-upplevelse förra året pga att hjulet vreds just när jag skulle över kanten nedför en klippa. Riktigt vidrigt.

Varför iallsindar skulle man smörja fett där? Risken är väl snarare att då dra skruvarna alldeles för hårt för att hindra att styret vrider sig.
Eller har man bekymmer med anal magnetism?

Om det knakar i det förbandet hade jag börjat med att ifrågasätta styrstammen. En annan tänkbar felkälla är om du har spacers mellan stam och lager. Det är rätt tighta toleranser där för att lasten skall fördelas jämnt och paketet bli stabilt. Har du lågbudget-grejer där kan det vara orsaken till att det finns lite rörelsemån.

Fett går fetbort.

Om det knakar i det förbandet hade jag börjat med att ifrågasätta styrstammen. En annan tänkbar felkälla är om du har spacers mellan stam och lager. Det är rätt tighta toleranser där för att lasten skall fördelas jämnt och paketet bli stabilt. Har du lågbudget-grejer där kan det vara orsaken till att det finns lite rörelsemån.

Fett går fetbort.
Det är en paul styrstam made in usa kostade runt 160 euro. Sen "reverse" spacers. Så inget skit direkt.. Och jag har fett på alla delar. Hade inga problem med min gamla styrstam som var i 250kr klassen. Det är 100% mellan stam och gaffelröret. Fettar jag in så är den tyst. Torkar jag bort fettet så knäpper det och knakar när jag klättrar och tar i. Så det är bara att välja på störande ljud eller risk för att det glider ;)

Det är en paul styrstam made in usa kostade runt 160 euro. Sen "reverse" spacers. Så inget skit direkt.. Och jag har fett på alla delar. Hade inga problem med min gamla styrstam som var i 250kr klassen. Det är 100% mellan stam och gaffelröret. Fettar jag in så är den tyst. Torkar jag bort fettet så knäpper det och knakar när jag klättrar och tar i. Så det är bara att välja på störande ljud eller risk för att det glider ;)
Du drar inte åt styrstammen lite väl hårt kanske? Det har orsakat knak lite här och var när jag varit för ambitiös i skruvandet ibland.

Tillbaka
Topp