Fick en gammal crescent i nyskick

MigIndurain

Ny medlem
Fick en cykel av en släkting och undrar om någon vet något om modellen.

Inköpt 1971, körd ett fåtal gånger och blev sedan stående i nästan 40 år :). Campagnolo Record och sadel i hjortskinn.

Funderade först över att göra om den till en fixie, men den är tyvärr för liten till mig och dessutom vore det kanske att förstöra den. Får väl bli ett hängande konstverk kanske.

Bilagor

• bild.jpg
    bild.jpg
    110.2 KB · Besök: 160
Senast redigerad av en moderator:
Ah, precis så där ser min ut också, Record-växlar, likadant vevparti, Mafac-bromsar. Jag gissade att den var från början av sjuttiotalet, kul att veta att det verkar vara rätt. Jag tycker den där verkar vara i så pass komplett och i bra skick att den är värd att slippa bli en fixie. Synd att den inte passar dig. Det allra bästa vore ju att kunna byta den mot något liknande i rätt storlek, annars får du försöka hitta någon som blir glad åt den och ger den ett bra hem!

http://www.cykelhobby.com/92320.htm och http://www.cykelhobby.com/92320ident.htm hittar du lite information om cyklarna.

Vilket j-a styre, förresten...

Snygg! Fixie, nä, när trenden laggt sig så kommer de te sig som epa-traktorer. Vad är roligast idag, en epa eller en duett? Fixie eller 70-talsracer i orginalskick?/J :)

Dum fråga: vad fyller gummiremmarna och den där kroken under sadeln för funktion?

(Visade sig förresten att jag kom ihåg fel årtal - den är från 1973, och inte 1971 som jag först påstod).

MigIndurain skrev:
-------------------------------------------------------
> Dum fråga: vad fyller gummiremmarna och den där
> kroken under sadeln för funktion?
>
Rätta mig om jag har fel men det är väl för att ha ett par snyggt ihopvikta reservtubhjul fästade under sadeln.

Selast skrev:
> Rätta mig om jag har fel men det är väl för
> att ha ett par snyggt ihopvikta reservtubhjul
> fästade under sadeln.

Det vore nåt det, att bara veckla ut ett nytt hjul när man punkat. ;)

Kupa skrev:
> Selast skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Rätta mig om jag har fel men det är väl för
> > att ha ett par snyggt ihopvikta reservtubhjul
> > fästade under sadeln.
>
> Det vore nåt det, att bara veckla ut ett nytt
> hjul när man punkat. ;)
reservtubDÄCK då Messerschmidt! ;-)

Racerstyre med Belgisk bock, komfortabelt när man håller där uppe, där nere går det av bara fan. ska lindas med bommulslinda som sedan lackas mes shellack. Liknar de som velodromtramparna har.

Riktigt fin :) Fick också tag i en ganska oanvänd förra året fast med dura ace istället för record. Funderade först på att göra om den till fixie efter att ha sett massor av snygga cyklar här på forumet.

Men blev mer och mer sugen på att behålla den i orginalskick både för att den var nästan helt komplett och många berättade att den var av en finare modell som man absolut inte ville se som fixie ;)

Behöll orginal och har inte ångrat mig en sekund.
Tog en tur senast igår på den, vilket iofs resulterade i punka :/, men har haft mycket roligt med den.

Hmm det jag igentligen ville säga var att behåll den absolut i orginal, du kommer inte ångra dig :)

Edit: Missade att storleken var lite fel, men tycker fortfarande att den inte ska bli fixie.

En "Belgisk Bock", tänka sig. Inte ens de mest extrema trackstyrena jag sett har haft lika mycket drop. Tycker styret ser helt sjukt ut... Förutom i bocken borde väl bara gå att hålla uppe på den horisontella delen, jag har svårt att se att det överhuvudtaget går att hålla på rampen (heter det så?) bakom bromsen eller på bromsen.

Jag tycker det ser ut att vara ganska brant vinkel på styrhuvudet också, men det kan vara bildvinkeln som spökar. Om det faktiskt är en brant vinkel tycker jag det är ganska intressant. Legio har annars varit flacka vinklar på mindre ramar för att korta avståndet mellan styrhuvud och sadel.

Det där styret är inte alls lika extremt som Crescentens, om jag sätter in det på Merckx cykel tycker jag det ser ut något som nedan. Det är en betydligt brantare ramp, nästan sjuttio grader. Ganska likt ett rent trackstyre, men ännu lite mer drop, och framförallt en jättelång plan sträcka nere efter bocken.

Bilagor

• test.jpg
    test.jpg
    121.8 KB · Besök: 40
Hmm, intressant med photoshop.... Jo, crescentens styre är "värre", det ser man nu, men är säkert en Belgisk tillverkare. Vad står det på styret MigIndurain ?

Faema skrev:
> Vad står det på styret MigIndurain ?

Ska kolla när jag kommer hem ikväll, håller med om att det påminner mer om ett trackstyre.

Det är bara att slakta och göra en fixie! Så länge du inte hyvlar ramel med en vinkelslip kan du altid montera grejer tillbaks. Att ha den som museiföremål istället av att cykla med den fattar jag inte. Det är en cykel och ska cyklas. ;)

Ola skrev:
> Det är bara att slakta och göra en fixie! Så
> länge du inte hyvlar ramel med en vinkelslip kan
> du altid montera grejer tillbaks. Att ha den som
> museiföremål istället av att cykla med den
> fattar jag inte. Det är en cykel och ska cyklas.
> ;)

Det var också min första tanke, men eftersom ramen är ytterst liten så fungerar det dessvärre inte.

Se positivt på det hela iom att den oanvänd och i storlek small så har du förmodligen världens styv...aaee minst sladdriga Crescent Pepita =D

Pata2 skrev:
> Se positivt på det hela iom att den oanvänd och
> i storlek small så har du förmodligen världens
> styv...aaee minst sladdriga Crescent Pepita =D

Good one... :)

För den som ville veta så står det "Mod Grand nånting, made in Italy" på styret.

Nej men allvarligt, om den är i orginalskick så verkar det dumt att göra någonting annat än att "bara" renovera den. Men som Ola säger så känns det mest rätt att den kommer till användning och gör någon glad.

Kanske försöka byta den mot en annan spännande cykel i rätt storlek för dig.

Snattar tråden, då jag också kommit över en gammal crescent i nyskick.. Lite nyare dock, men inte alls lika vacker. Vet någon från vilket årtal denna cykel är, och vilken modell det rör sig om?
Tycker personligen den ser lite väl tantig ut, med vitt och lila. Man får liksom lust att frilägga ramen och måla den.
Styrlindan och sitsen kan man ju alltid byta till svart eller nåt :)

IMGP0955s.jpg ht=460

Åh, tack för upplysningen Kjell. Ska ta god hand om den och låta bli penseln ;)
Cykeln kommer dock bli flitigt använd. Antar att det inte är helt lätt att hitta sexväxlade frihjul till en så gammal cykel. Vet att det är shimano växelsystem på den, men står inget modellnamn.

Kromad framgaffel-KULT. Annat än dagens feta kolfiberplast. Har själv haft en 309:a från 1984, ser mycket snarlik ut som din blå-lila, med Shimano 600 växlar.
Salve

Tillbaka
Topp