fick råd att inte byta kedja

dontiego

Ny medlem
Hej!

Jag köpte precis en gammal racer som behöver lite omvårdnad.
Jag var på en cykelaffär och köpte lite grejer som behöver bytas. Då frågade jag personalen om de kunde mäta min kedja, se om den var uttöjd.

Den var det naturligtvis, och tydligen inte litet. Så jag funderade om jag skulle köpa en direkt (eller nån annanstans), och fick råd att vänta med det, att jag kunde köra mer med den som den var.

Är inte det konstigt?
Kan det finnas nån poäng i detta?
Eller bör jag byta snarast?

Edit av the_TnT: Inte SKRIKA i rubriken, tack.

Senast redigerad av en moderator:
Ja när kedjan töjs sliter den dreven på ett annat sätt än en ny, kortare kedja. En ny kedja kommer koppa och hacka på gamla slitna drev. Kedja och drev slits liksom tillsammans.

Kör du slut på drivlinan som sitter på hojjen och skaffa nya drev och kedja när de du har är slut.

Troligtvis har de andra delarna slitits lika mycket, så om du byter kedja måste du troligtvis byta drev och kassett också. Risken är att det blir sämre om du bara byter kedjan.

Butiken gav nog ett bra råd.

Som talarna ovan redan påpekat byt hela drivlinan när det är dags. Skall du cykla mycket kan du rotera tre kedjor på de nya delarna med något hundratal mil mellan så sliter du in allt jämnt och kan nyttja drivlinan längre än med en kedja.

Tack för alla bra svar!

Kan den uttöjda kedjan var orsaken till (rätt så mycket) gnissel?

dontiego skrev:
-------------------------------------------------------
> Kan den uttöjda kedjan var orsaken till (rätt
> så mycket) gnissel?

Nja, sannolikt inte. Brist på olja, däremot ... :-)

/s-o

Du kan ju alltid köpa en ny kedja och byta för att se om det funkar. Rappar det inte har du bytt i tid och kommer få bra många fler mil ur drivlinan. Rappar det så byter du tillbaka till gamla kedjan och kör tills det börjar rappa.

Om det är en riktigt gammal racer (ramreglage, fem, sex eller sjudelat) så kan det ju hända att det är en gammal frikrans du behöver och det kan vara svårt att hitta. Det är bättre att vänta med ingrepp tills du vet att du kan hitta bitar som passar. Om cykelhandlarn hade haft grejer till din cykel så hade han väl försökt sälja på dig det.

Det är en gammal racer med ramreglage, 6-delat. Förmodligen frikrans då, om jag förstår rätt?
Är såna svåra att få tag på, alltså?

Kedjan hoppar inte (fast jag har inte cyklt så mkt på den än), det är ju konstigt om den är uttöjd?

lindbacks skrev:
> Då vi lika är i gång med diskussionen
>
> Hur ofta byter ni kedja (racer, shimano) och hur
> länge håller kassetten respektive kransen????

Du kan få svar från 6 månader till 10 år. Det beror på hur mkt du cyklar. Hur du cyklar. Vad du har för utrustning. Var du cyklar. Hur du sköter din utrustning etc. Kedjan brukar dock slitas fortare än kransar och kassetter. Somliga altenerar med flera kedjor för att få ut längre livslängd ur kasset/kransar.

Håll drivlinan hyfsad ren och fräsch, och byt kedja en gång om året. Oftare om du cyklar dagligen. Typ så.

Hmm, oki, lite mer i detalj då...

Förutsättningar:
Shimaon ultegra/DA-kedja (lite olika), byter kedja ca 250mil, håller den i princip pedantiskt ren och smörjd (hela cykeln)
Har lite olika hjul som jag alternerar mellan, träning/tävling

Har aldrig bytt kassett eller klingan fram

En av kassetterna har säkert snurrat över 1000mil och fram klingan (DA) har säker rullat med väg och rulle bedömt 1300-1400mil

hur länge håller kassett / klinga kan tänkas?
(en upplevd känsla är att denna kassett inte växlar lite bra som de övriga, samt att klingan får för sig att snedställa kedjan, nästan så den hoppar då jag har största drevet bak, dvs snedast kedja)

Anders H skrev:
> Om det är en riktigt gammal racer (ramreglage,
> fem, sex eller sjudelat) så kan det ju hända att
> det är en gammal frikrans du behöver och det kan
> vara svårt att hitta.

Biltema har 7-delat frikrans för 80:-

Tillbaka
Topp