Finnmarksturen

Finnmarksturen
Har tyvärr inte koll i år men om ingen annan svarar så ska jag åka och kika lite och återkomma med svar, jag kommer dock inte reka hela banan. ;)

Finnmarksturen
Sorry, trodde jag skulle hinna reka lite men har inte kommit iväg, sett em massa cyklar, vet inte om det är för FMT eller CV. =)
Såg på dt.se att de byggt lite broar och förbättrat banan.

Finnmarksturen
Körde banan idag. Delvis uppmärkt och med hjälp av karta + medcyklist hittade jag runt. Idag torrt och fint men spår efter gårdagens regn syntes på några av stigpartierna. Hoppas att regnet i natt och under helgen inte geggar ner banan för mycket. God tur ni som cyklar på söndag!

Finnmarksturen
matslelleeriksson sa:
Körde banan idag. Delvis uppmärkt och med hjälp av karta + medcyklist hittade jag runt. Idag torrt och fint men spår efter gårdagens regn syntes på några av stigpartierna. Hoppas att regnet i natt och under helgen inte geggar ner banan för mycket. God tur ni som cyklar på söndag!

Vad tror du på för däck i och med att det ska regna hela lördagen och hela söndagen?

Finnmarksturen
Ej däck med för tätt mellan nobbarna skulle jag säga. Geggan måste få möjlighet att rensas ut. Annars blir det som att cykla på såpa :) Samt en relativt mjuk gummiblandning.

Lycka till.

Senast ändrad:
Finnmarksturen
Kan tyvärr inte säga något om banan som sådan, men intrycket efter att ha rört mig i skog och mark i direkt anslutning därtill är att det är genomfuktigt med slippriga rötter och stenar samt att det bildats pölar. Däremot har det inte känts särskilt geggigt och löst. Dock har jag inte rört mig där det cyklats flitigt och vad tidens tand gör med den blöta marken är oklart.

Senast ändrad:
Finnmarksturen
Tänkte nästan skippa loppet när jag satt och åt frukost imorse för att det regnade för mycket här hemma. Grabben tjatade på mig att jag skulle åka så till slut gav jag mig iväg, framme i Ludvika visade det sig vara bra mycket bättre väder än hemma och loppet gick bra, kom i mål på ca 3.11
Kramp bara tidvis sista milen och bättre tid än tidigare gånger jag kört.
Vet inte hur mycket nya cykeln och utväxlingen gör för tiderna och krampkänningar men jag är så jäkla nöjd med min Spark RC 900, den är värd varenda krona :)

Finnmarksturen
Ja, idag var man inte lika bitter på SMHI som återigen var helt ute och cyklade (höhö). Tyckte banan var fin och relativt torr trots regnet men jag var ändå glad att jag till slut valde Specialized Ground Control fram!

Arrangemanget däremot tycker jag har en del att jobba med i jämförelse med de andra loppen i cupen. Inga skräpzoner tex.

Finnmarksturen
superhilton sa:
Arrangemanget däremot tycker jag har en del att jobba med i jämförelse med de andra loppen i cupen. Inga skräpzoner tex.

En del verkar tro att hela skogen är en skräpzon. Såg flertalet gel-flaskor och bar-papper lite här och var utefter stigarna i morse. Dessutom noterades som åskådare flertalet tvärnitar och en svordom. Vem klagade på elcyklisters beteende nu igen?

Finnmarksturen
fhansson925 sa:
superhilton sa:

En del verkar tro att hela skogen är en skräpzon. Såg flertalet gel-flaskor och bar-papper lite här och var utefter stigarna i morse. Dessutom noterades som åskådare flertalet tvärnitar och en svordom. Vem klagade på elcyklisters beteende nu igen?

Du skulle ha deltagit och kört med el-mtb. Hade ju lätt vunnit och helt på lika villkor eftersom det är en vanlig cykel. Alla hade jublat och gratulerat efteråt.

Finnmarksturen
Hasse#7 sa:
Du skulle ha deltagit och kört med el-mtb. Hade ju lätt vunnit och helt på lika villkor eftersom det är en vanlig cykel. Alla hade jublat och gratulerat efteråt.

Hade de haft en el-klass hade jag lätt ställt upp! Körde Finnmarksturen (den långa banan på 112 km) en gång på 90-talet med odämpad Miyata Trailrunner, 2004 med en Scott Tampico och 2005-2007 med en Scott Comp Racing. Det var kul då men motivationen att träna finns tyvärr inte längre pga krångel med knän och rygg etc...

Finnmarksturen
MIn kommentar var lite onödig. Kände bara att "Nä, nu börjas det igen."

Tycker vi släpper det hela och låter det vara en Finnmarksturtråd.

Finnmarksturen
Ja, jag satt med I en klunga där två hormonstinna gubbar synade gruset och tog flera med sig när vi cyklade utför efter startbacken.

Riktigt läskigt, hoppas alla var ok.

Finnmarksturen
Vi har valt att plocka upp allt skräp när vi pockar bort banmarkeringarna, funger jätte bra lite mer jobb och titta gärna hur det ser ut på andra tävlingar som använder skräpzooner finns hur mycket gel och bar frp. där det inte är skräpzooner.

Finnmarksturen
lundatok sa:
Ja, jag satt med I en klunga där två hormonstinna gubbar synade gruset och tog flera med sig när vi cyklade utför efter startbacken.

Jag höll på att åka med i den krashen, lyckades nita med ett par cm tillgodo. Vrålade och viftade med det var inte många som hade lust att ens försöka bromsa ner.
Av Dom tre som ramlade så stack tjejen nästan direkt och dom andra två herrarna bekräftade att dom var skapligt hela så jag drog också när det fanns tillfälle.

Finnmarksturen
Masjevel sa:
Hade med en egen skräpzon, höger ficka bak på tröjan. Funkade kanon. Bara att tömma i närmsta papperskorg efter målgång.

Ja jäkligt bra uppfinningar dom där fickorna, blir så förbannad varje gång jag ser gel förpackningar under lopp. Ok dom som tävlar om att vinna på riktigt men resten? SKÄMMES!!!

Finnmarksturen
Jimel sa:
Masjevel sa:
Hade med en egen skräpzon, höger ficka bak på tröjan. Funkade kanon. Bara att tömma i närmsta papperskorg efter målgång.

Ja jäkligt bra uppfinningar dom där fickorna, blir så förbannad varje gång jag ser gel förpackningar under lopp. Ok dom som tävlar om att vinna på riktigt men resten? SKÄMMES!!!

Även de som tävlar för att vinna borde klara av att stoppa ner skräpet i fickan.

Finnmarksturen
deadmeat sa:
lundatok sa:

Jag höll på att åka med i den krashen, lyckades nita med ett par cm tillgodo. Vrålade och viftade med det var inte många som hade lust att ens försöka bromsa ner.
Av Dom tre som ramlade så stack tjejen nästan direkt och dom andra två herrarna bekräftade att dom var skapligt hela så jag drog också när det fanns tillfälle.
Skönt att höra! Lite läskigt när man sitter precis framför och ser hur det går åt helvete.
Jag såg att tjejen gått i mål sen så det kändes bra att det verkade gått rätt bra.

Finnmarksturen
Då jag kände två av de tre som kraschade stannade jag som hastigast för att kolla läget. Då jag kunde konstatera att de var vid medvetande och kunde förflytta sig till kanten för egen maskin rullade jag vidare med damcyklisten som hade turen att krascha ut i diket. Den som råkade värst ut bröt ett nyckelben, några revben och ett finger, fick skjuts med ambulans till Falun då han också kraschade hjälmen, men den gjorde sitt jobb.

Läskig krasch, kunde ha gått bra mycket värre. Trist att se så många (framför allt gubbar) inte ens försöka bromsa in utan bara vråla "ur vägen" och köra på i full fart.

deadmeat, jag antar att du var den som var på plats och jobbade hårt med att skrika åt passerande cyklister, bra insats som säkert räddade många fler från att också krascha där.

Finnmarksturen
fredrikw sa:
Då jag kände två av de tre som kraschade stannade jag som hastigast för att kolla läget. Då jag kunde konstatera att de var vid medvetande och kunde förflytta sig till kanten för egen maskin rullade jag vidare med damcyklisten som hade turen att krascha ut i diket. Den som råkade värst ut bröt ett nyckelben, några revben och ett finger, fick skjuts med ambulans till Falun då han också kraschade hjälmen, men den gjorde sitt jobb.

Läskig krasch, kunde ha gått bra mycket värre. Trist att se så många (framför allt gubbar) inte ens försöka bromsa in utan bara vråla "ur vägen" och köra på i full fart.

deadmeat, jag antar att du var den som var på plats och jobbade hårt med att skrika åt passerande cyklister, bra insats som säkert räddade många fler från att också krascha där.

Jag blev riktigt förbannad där ett tag, vissa verkar lämna hjärnan på startlinjen. Synd att det gick som det gick, hoppas han kommer tillbaks upp på sadeln utan bestående men.

Tillbaka
Topp