Finns billiga verktyg för pressfitt?

etnica

Aktiv medlem
Nån som vet vart man kan få tag på någon billigare shimano kopia för hollowtech?

Cykelhandlare brukar inte vilja låna ut dessa verktyg och en ~tusing för pressfit verktygen för att montera min reverb stealth känns sådär. Kollat b-d, b-c, cyclecomponents, crc, alixprs, dealextreme utan lycka.

Sett att en del byggt egna på youtube men har ej tillgång till en verkstad och material.

Behöver både för att plocka ut och sätta in, får väll bli en parktool bbt-90.3, Billigaste(419:-) jag kan hitta och följer med adapter som borde funka på en headset press.

Med hjälp av en gängad stång, stora brickor och muttrar (ca 60:- hos järnhandlaren) kan man bygga verktyg själv för att pressa lager.
Jag kompletterade ovanstående med bussningarna från mitt Park Tool BBT-30.3 demonteringsverktyg för att maximera funktionen för de PF30 lager jag pressat (både SRAM med plasthylsor och Rotor med metall.

PiPPiW skrev:
-------------------------------------------------------
> TTR skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Med hjälp av en gängad stång, stora brickor
> och
> > muttrar (ca 60:- hos järnhandlaren) kan man
> bygga
> > verktyg själv för att pressa lager.
>
> Håller med. Gängad stång är ett mycket
> missförstått material.

+1, min melodi. Behöver man styrare kan man stoppa in ett kort rör som gängstången inuti.

Jag köpte mitt sett på Superstar Components, men har sedan dess sett identiska verktyg hos på en rad andra firmor. Tror jag betalade ca 450 för ihopdragning och lagerutknackning.

Häromveckan kombinerade jag lagerpressen med några hylsor för att få i och ur lagren i min baksving. Det och att ett gäng kompisar haft glädje av det under åren gör att jag tycker det var värt pengarna.

Igino Cazzola skrev:
-------------------------------------------------------
> frewan1 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > använd en skruvtving och tex plexiglas
>
> Var skall man stoppa "plexiglaset"?

bara att sätta det framför vevlagret på bägge sidorna och sedan skruva sakta så lagret kommer rakt in

Hur ofta har du tänkt genomföra denna mek, att få det gjort hos lcv för 200-300 pengar kanske ändå blir bäst prisvärde även om det sker ett par/tre ggr?

Tillbaka
Topp