Finns det däck som kränger mindre?

bash1

Medlem
Jag vet att innerbredden på fälgen och lufttrycket i däcket spelar roll för hur mycket däcket kränger (en del kallar det kavla med tror jag) i kurvor. Men finns det även däck som kränger mindre än andra?

Min nuvarande setup är:

Fram
Specialized Fast Trak, GRIPTON compound, 2Bliss Ready, 29 x 2.3" med ca 1,25 bar (digitalt mått vid ventilen)

Bak
Specialized Fast Trak, GRIPTON compound, 2Bliss Ready, 29 x 2.1" med ca 1,35 bar (digitalt mått vid ventilen)

Jag har även tidigare testat Schwalbe RocketRon Snakeskin, Schwalbe RacingRalph Snakeskin och Continental RaceKing med förstärkta sidor. Men inte märkt någon skillnad.

Jag väger ca 74 kg kan tilläggas.

Någon har nämnt att Vittoria ska vara bra.

Senast ändrad:
Tyngre däck, du kör med sladdriga däck. Peta dit något med lite stadigare sidoväggar och tjockare casing. Maxxis hr2, dhf, hr2, agressor.

Men, ska du ha lätta däck, då är de sladdriga.

Kanske hjälper med bredare fälgar.

bash sa:
Jag vet att innerbredden på fälgen och lufttrycket i däcket spelar roll för hur mycket däcket kränger (en del kallar det kavla med tror jag) i kurvor. Men finns det även däck som kränger mindre än andra?

Min nuvarande setup är:

Bak
Specialized Fast Trak, GRIPTON compound, 2Bliss Ready, 29 x 2.3" med ca 1,35 bar (digitalt mått vid ventilen)

Fram
Specialized Fast Trak, GRIPTON compound, 2Bliss Ready, 29 x 2.1" med ca 1,25 bar (digitalt mått vid ventilen)

Jag har även tidigare testat Schwalbe RocketRon Snakeskin, Schwalbe RacingRalph Snakeskin och Continental RaceKing med förstärkta sidor. Men inte märkt någon skillnad.

Jag väger ca 74 kg kan tilläggas.

Någon har nämnt att Vittoria ska vara bra.
Förmodad att det är XC på agendan. Tunga tjockdäck är nog inte lösningen på dina problem. Byt till 30 mm fälg. Så blir dina däck 3,5 mm bredare än vad de är idag på dina 19 mm (förmodat) fälgar, och däcken slutar upp att kollapsa. Från 50,5 till 54 mm bredd fram och från 55,5 till 59 mm bak. (Kontrollmät däcken före/efter du bytt fälg mha. skjutmått)

Tryck.
Fram kan du gå från 1,55 till 1,4 bar.
Bak kan du då gå från 1,65 till 1,5 bar.

Klart :)

Senast ändrad:
Tack för alla svar. Yes, det är XC. Jag har en Specialized Epic Expert så innermåttet på fälgen är 22 mm. På min gamla hoj hade jag en fälg med 25 mm innermått. De 3 mm gjorde skillnad tycker jag. Mer än förstärkning på sidorna Schwalbe RaceLite vs SnakeSkin.

Men jag tror att jag får öka på trycket i däcken helt enkelt (den billiga lösningen). Var lite inne på om man skulle testa ett annat däck. Men satsar nog på mer däcktryck istället.

Jag väger mindre än dig och skulle aldrig våga köra hårt med det däcktryck du kör, oavsett fälgbredd eller däck.
Du behöver mer luft i däcken.

landen sa:
Jag väger mindre än dig och skulle aldrig våga köra hårt med det däcktryck du kör, oavsett fälgbredd eller däck.

Lite lurigt. På Biltemapumpen står det att jag har betydligt mer tryck. Men när jag tar min lilla digitala Schwalbe-mätare får jag de tidigare givna siffrorna.

bash sa:
landen sa:

Lite lurigt. På Biltemapumpen står det att jag har betydligt mer tryck. Men när jag tar min lilla digitala Schwalbe-mätare får jag de tidigare givna siffrorna.
Så går det när man pumpar med skräppumpar.
Lita på den digitala. Höj trycket lite också så blir det bättre.
Breda däcket fram är ju vanligast också.

Du behöver inte byta fälgar.

Senast ändrad:
NickPick sa:
bash sa:
landen sa:

Så går det när man pumpar med skräppumpar.
Lita på den digitala. Höj trycket lite också så blir det bättre.
Breda däcket fram är ju vanligast också.

Du behöver inte byta fälgar.

Ikväll får det bli enligt Schwalbe-måttet 1,4 bar fram och 1,5 bar bak. Jag har det breda fram. Skrev fel ovan. Ska bli intressant att testa. Annars får jag börja spara till fälgar.

bash sa:
Min nuvarande setup är:

Bak
Specialized Fast Trak, GRIPTON compound, 2Bliss Ready, 29 x 2.3" med ca 1,35 bar (digitalt mått vid ventilen)

Fram
Specialized Fast Trak, GRIPTON compound, 2Bliss Ready, 29 x 2.1" med ca 1,25 bar (digitalt mått vid ventilen)

Det smalare däcket behöver högre tryck för att vara likvärdigt med det bredare. Därtill har du säkert typ 60% av ekipagets vikt på bakhjulet. Du tycker inte att framhjulet är lite studsigt alternativt bakdäcket lite slappt?

För att få styrsel i breda följsamma däck på ”smal” fälg behöver man högre tryck än smalare däck på lika bred fälg. Vad som ska ha vad beror lite på vilket problem man vill lösa...

ejma sa:
bash sa:
Min nuvarande setup är:

Bak

Fram

Det smalare däcket behöver högre tryck för att vara likvärdigt med det bredare. Därtill har du säkert typ 60% av ekipagets vikt på bakhjulet. Du tycker inte att framhjulet är lite studsigt alternativt bakdäcket lite slappt?

Skrev fel innan tyvärr. Har det smala däcket bak som har högre tryck en det breda fram.

Alltså...

Fram: 29x2.3" på 22 mm fälg = verklig däckbredd 56 mm.
Tryck = systemvikt 88 kg / bredd 56 mm * 90% för framhjul = 1,4 bar

Bak: 29x2.1" på 22 mm fälg = verklig däckbredd 51 mm.
Tryck = systemvikt 88 kg / bredd 51 mm * 110% för bakhjul = 1,9 bar

Sixten Fors sa:
Alltså...

Fram: 29x2.3" på 22 mm fälg = verklig däckbredd 56 mm.
Tryck = systemvikt 88 kg / bredd 56 mm * 90% för framhjul = 1,4 bar

Bak: 29x2.1" på 22 mm fälg = verklig däckbredd 51 mm.
Tryck = systemvikt 88 kg / bredd 51 mm * 110% för bakhjul = 1,9 bar

Är det nu jag ska säga "22mm dög för världscupen 2017 så då duger det för dig!"? :D

Lite komplicerad uträkning ovan. Nu har jag utvärderat iaf. Körde nedan på en relativt stökig XC-slinga.

2,3 tum brett däck fram med 1,4 bar
2,1 tum brett däck bak med 1,5 bar

Det blev helt klart bättre. Kanske lite stötigt fram. Krängde en gång fram när jag gjorde ett misstag i en kurva och fick bromsa. Dock hade jag inga krängningar när jag endast rullade.

Kan vara så att 22 mm borde räcka till mig ? Bredare är goare om man slipper betala för det tycker jag nog iaf.

Men min nya setup får bli lite mer luft helt enkelt.

bash sa:
Lite komplicerad uträkning ovan. Nu har jag utvärderat iaf. Körde nedan på en relativt stökig XC-slinga.
Inte speciellt komplicerat. Jag försöker förklara en gång till.
2,3" x 1,4 bar > 2,1" x 1,5 bar
Du har alltså fortfarande aningen hårdare däck fram än bak. Varför?

Normalt har man 15-20% hårdare däck bak än fram, eftersom det är mer last på bakhjulet.

Låt säga att 1,4 bar är rätt tryck fram och du vill ha 15% hårdare däck bak:
(2,3" x 1,4 bar x 115%) / 2,1" = 1,76 bar

Låt säga att 1,4 bar är rätt tryck fram och du vill ha 20% hårdare däck bak:
(2,3 x 1,4 x 120%) / 2,1" = 1,84 bar

Sixten Fors sa:
bash sa:

Normalt har man 15-20% hårdare däck bak än fram, eftersom det är mer last på bakhjulet.

Rimligtvis för att framhjulet tar mer sidolaster och därför är mer benäget att vika sig. Är det en HT kan det dessutom vara trevligt med lite mer komfort bak, medan dämparen fram tar en del stök. Det finns ju inget som säger att lika hårt är det bästa.

xyz-saft sa:
Rimligtvis för att framhjulet tar mer sidolaster och därför är mer benäget att vika sig. Är det en HT kan det dessutom vara trevligt med lite mer komfort bak, medan dämparen fram tar en del stök. Det finns ju inget som säger att lika hårt är det bästa.

Snarare rimligtvis för att TS ännu inte förstått sambandet mellan bredd och tryck.

Min erfarenhet, som jag delar med väldigt många, är att man behöver hårdare däck bak än fram (t.ex. högre tryck vid samma bredd på däcken). Min andra erfarenhet är att bakdäcket tar mer sidolaster än framdäcket, men att det kanske upplevs "läskigare" då ett framdäck som viker sig spårar och styr dåligt. Min tredje erfarenhet är att en HT kräver mer luft bak än en FS (i samma terräng och hastighet), då fjädringen bak bidrar till att minska risken för genomslag.

Sixten Fors sa:
Snarare rimligtvis för att TS ännu inte förstått sambandet mellan bredd och tryck.
Om man i det påståend läser in att hu har förstått det så blev det ett riktigt skratt asp här på morgonkvisten.
Och det ska ju vara bra att starta dagen med ett skratt så fortsätt för all del att posta dina tokerier :-)

Sixten Fors sa:
xyz-saft sa:

Min erfarenhet, som jag delar med väldigt många, är att man behöver hårdare däck bak än fram (t.ex. högre tryck vid samma bredd på däcken). Min andra erfarenhet är att bakdäcket tar mer sidolaster än framdäcket, men att det kanske upplevs "läskigare" då ett framdäck som viker sig spårar och styr dåligt. Min tredje erfarenhet är att en HT kräver mer luft bak än en FS (i samma terräng och hastighet), då fjädringen bak bidrar till att minska risken för genomslag.

Mycket möjligt att TS inte förstått, men jag tror inte att det är relevant i sammanhanget.

Jag har aldrig upplevt att bakdäcket vikt sig, däremot att framdäcket gör det. Det är ju där man lägger trycket när man ska svänga etc. Hade det handlat om att undvika genomslag hade jag hållit med om din teori om att det krävs hårdare däck bak, men det är inte problemet TS beskriver.

Lågt tryck?

Jag kör RaRa 2.35 med max 1.25 bar fram och RaRa 2.25 med max 1.3 bak. 76 kg cirka. 24 mm innermått. Kränger icke!

1.4 för att inte säga 1.5 är ju stenskarpt...

Sixten Fors sa:
bash sa:

Kan vara att jag skrev fel i början av tråden (som jag rättat nu). Jag har det smala 2,1" däcket bak med 1,5 bar tryck och det breda däcket fram som är 2,3" brett.

Men jag har bara 7 % mer luft bak än fram (däcktryck fram / däcktryck bak = 1,5 / 1,4 ≈ 7 %) .

Kanske är en mattelektion men i din formel så dividerat du med 2,1 efter du lagt till procentuell ökning. Det är jag inte riktigt med på. Vad är skillnad mot att bara lägga till procentsatsen till framdäckets tryck för att få vad man ska ha bak? Tex fram 1,4 bar det av man vill ha 15 % till bak. Då blir det däcktryck fram * procentuell ökning = 1,4 * 1,15 = 1,61 bar.

Jag hae förmodligen missat något.

bash sa:
Sixten Fors sa:
bash sa:

Kan vara att jag skrev fel i början av tråden (som jag rättat nu). Jag har det smala 2,1" däcket bak med 1,5 bar tryck och det breda däcket fram som är 2,3" brett.

Men jag har bara 7 % mer luft bak än fram (däcktryck fram / däcktryck bak = 1,5 / 1,4 ≈ 7 %) .

Kanske är en mattelektion men i din formel så dividerat du med 2,1 efter du lagt till procentuell ökning. Det är jag inte riktigt med på. Vad är skillnad mot att bara lägga till procentsatsen till framdäckets tryck för att få vad man ska ha bak? Tex fram 1,4 bar det av man vill ha 15 % till bak. Då blir det däcktryck fram * procentuell ökning = 1,4 * 1,15 = 1,61 bar.

Sixten tar hänsyn till däckdimensionen. Ju större däck du har desto lägre tryck ger samma "hårdhet".

Så eftersom du både har mindre däck bak, och vill ha något högre tryck pga ökad belastning, så blir det så. Notera att han multiplicerar med framdäckets dimension i början.

castrello sa:
Lågt tryck?

Jag kör RaRa 2.35 med max 1.25 bar fram och RaRa 2.25 med max 1.3 bak. 76 kg cirka. 24 mm innermått. Kränger icke!

Ett problem i denna tråd är att jag/vi/ingen har någon aning om hur breda däck TS har. Det må stå 2,3" (58 mm) på TS framdäck, men vi vet inte om däcket mäter 50 eller 58 mm. Det vore bra om den datapunkten blev känd. Enligt nedanstående exempel/test är Specialized 2,3" däck inte i närheten av så breda i verkligheten som de är i katalogen, och smalare än Schwalbe.
Spez.jpg

Det går alltså inte att säga något om 1,4 eller 1,5 i TS framdäck är "hårt" jämfört med dina 1,25 bar i ett helt annat däck på en helt annan fälg, eftersom däckets verkliga bredd är okänd. Det kan vara så att dina 1,25 bar är hårdare än TS 1,4 bar. Eller samma. Eller mjukare. Ingen vet eftersom bredden är okänd.

Tryck11.png

xyz-saft sa:
Sixten Fors sa:
xyz-saft sa:

Mycket möjligt att TS inte förstått, men jag tror inte att det är relevant i sammanhanget.

Jag har aldrig upplevt att bakdäcket vikt sig, däremot att framdäcket gör det. Det är ju där man lägger trycket när man ska svänga etc. Hade det handlat om att undvika genomslag hade jag hållit med om din teori om att det krävs hårdare däck bak, men det är inte problemet TS beskriver.

Det beror ju på vad det är för sväng. Jag gick omkull för någon vecka sedan pga krängning av bakdäcket i en plan kurva på en berghäll...

Sixten Fors sa:
castrello sa:
Lågt tryck?

Ett problem i denna tråd är att jag/vi/ingen har någon aning om hur breda däck TS har. Det må stå 2,3" (58 mm) på TS framdäck, men vi vet inte om däcket mäter 50 eller 58 mm. Det vore bra om den datapunkten blev känd. Enligt nedanstående exempel/test är Specialized 2,3" däck inte i närheten av så breda i verkligheten som de är i katalogen, och smalare än Schwalbe.

Det går alltså inte att säga något om 1,4 eller 1,5 i TS framdäck är "hårt" jämfört med dina 1,25 bar i ett helt annat däck på en helt annan fälg, eftersom däckets verkliga bredd är okänd. Det kan vara så att dina 1,25 bar är hårdare än TS 1,4 bar. Eller samma. Eller mjukare. Ingen vet eftersom bredden är okänd.

Du menar att jag ska mäta med ett skjutmått? Kan göra det i så fall.

H. sa:
bash sa:
Sixten Fors sa:
bash sa:

Sixten tar hänsyn till däckdimensionen. Ju större däck du har desto lägre tryck ger samma "hårdhet".

Så eftersom du både har mindre däck bak, och vill ha något högre tryck pga ökad belastning, så blir det så. Notera att han multiplicerar med framdäckets dimension i början.

Tack, nu trillade polletten ned!

emmer sa:
Sixten Fors sa:
Om man i det påståend läser in att hu har förstått det så blev det ett riktigt skratt asp här på morgonkvisten.
Och det ska ju vara bra att starta dagen med ett skratt så fortsätt för all del att posta dina tokerier :-)
Jag har sedan länge gett upp hoppet om att Du skall förstå det enkla sambandet mellan bredd och tryck, inte för att det spelar någon större roll då Du är ointressant i sammanhanget.

Ett bredare däck kan vara mer kompressibelt än ett smalare däck. I synnerhet när det kombineras med hydrauliska skivbromsar. :)

(filosofiska tankar med inspiration från Bruka allvar-tråden)

Mitt nya renegade 2.1 mätte 53mm på en helt omodern gammal landsvägsfälg på 20mm id.
1.5 bar... Väldigt modernt. Såpass modernt att Samuel Gaze använder det ;)

Själv föredrar jag fast trak.

NickPick sa:
Sixten Fors sa:
NickPick sa:
Hur utläses förkortningen id?

Fel av mig. Innerbredd 20mm menar jag.
Trots din katalogtyska så har jag iaf presenterat fakta från verkliga livet utfört av mig själv med skjutmått, med bra tryck och helt fel fd världscupbred fälg.
Motsvarande fast trak 2.3 var för övrigt 56mm.
Bra, tack. Och tack för att du mäter.
Håller med om att det katalogtyska testet har konstigt smala mått på sina testade däck. Vet inte vilken fälg de använde.

Tillbaka
Topp