Finns det varma fingerhandskar?

• Trådstartare Trådstartare Rog
  • Start datum Start datum

Rog

Medlem
Vill pendla med fingerhandskar så länge som möjligt och behöver då ett par riktigt varma nu när tempen ligger runt nollan. Lobster eller tumvantar har jag redan för ännu kallare väder.

Någon som har bra tips och erfarenhet av varma fingerhandskar?

Vill pendla med fingerhandskar så länge som möjligt och behöver då ett par riktigt varma nu när tempen ligger runt nollan. Lobster eller tumvantar har jag redan för ännu kallare väder.

De här borde fungera bra för dig
image

GoreTex Infinium Stretch Gloves nu på rea för 385 SEK
Att de har varselfärg är ju bara plus
Om du kollar hos https://www.gorewear.com/se-en/sports/cycling/accessories/gloves/ har de även andra handskar i varselfärg att välja mellan.

Liners i ngt oversize ytterhandskar värmer ofta bättre än enkla handskar, oavsett årstid. Allt ifrån nylonliners till tunna 200-260g merino till tjockare dito (hestra, icebreaker mfl). Lager på lager...

Och förvärmda handskar & skor från elementet förgyller morgonturerna, ?

Fick ett par sådan här av tjejen förra året. Väldigt varm, smidiga och sköna. Har kört dom ner till 4-5 minusgrader utan problem.

Kompletterar man med deras överdragshandskar så står dom mot all typ av väder och jag har kört dom i -10 utan problem.

Ett par tunna oversized skalvantar i bakfickan, att dra utanpå, räddar också dagen om man skulle välja för tunna fingerhandskar. Tex har Hestra både superslimmade vattentäta (nimbus mitt) och rejälare för vintercyklingen och skidåkning (pullover mitt).

Det kostar att ligga på topp men såå värt

håller med drma. har vid cykling i vinterföre jula enklaste femfingrade fleecevantar. sliter på två par, över tio år gamla. tvättade massor av gånger. de funkar typ nedåt 8 minus. sedan toppar jag med vanliga fingerlösa cykelhandskar. gör det lätt hantera mobilen, och under 10 inget problem. sedan med tunna hela innerhandskar har jag haft det njutbart i 16 minus.

sen får det väl bli vantar

Kanske inte vad du är ute efter men jag kör supertunna löparhandskar under och vanlig vindtäta mtb handskar över. Funkar bra ner till -5 grader.

Handskar vintertid är väldigt personligt tycker jag. Vissa fryser ju aldrig och tycker allt funkar, för andra är det tvärtom. Men tvålagersprincipen brukar jag använda vid minusgrader (oftast är yttre lagret ett par bar mitts när det är vinter på riktigt - visst fult och otympligt men det överlägset bästa för att slippa bli blöt och frusen).

Mina bästa har nog varit ett par handskar med utfällbart vatten- och vindtät överdrag. Tyvärr börjar de bli slitna och hunden har varit på dem så letar efter liknande nya, likadana om jag hittar till rimligt pris.

Kanske inte vad du är ute efter men jag kör supertunna löparhandskar under och vanlig vindtäta mtb handskar över. Funkar bra ner till -5 grader.
Har du någe bra tips på vindtäta mtb handskar. Jag kör med vindtäta cykelhandskar ifrån hestra med lager under (i helgen tvenne men jag är lättfrusen). Handskarna är dock i stort sett utslitna och Hestra verkar ha sluta med dem. Ingen i konceptbutiken kunde komma på att de hade något alternativ. Vindtäta skalhandskar sökes.

Har du någe bra tips på vindtäta mtb handskar. Jag kör med vindtäta cykelhandskar ifrån hestra med lager under (i helgen tvenne men jag är lättfrusen). Handskarna är dock i stort sett utslitna och Hestra verkar ha sluta med dem. Ingen i konceptbutiken kunde komma på att de hade något alternativ. Vindtäta skalhandskar sökes.
Körde de här i helgen. Funkade helt ok. I vindtäta blir man lätt blöt innifrån. Då börjar jag frysa.

vet inte vad det är för temperaturer där. drog mig bara till minnes en mtb-tur jag tog med dessa fingervantar en solig vinterdag när det var just 16 minus. och alltså ett fortfarande njutbart nöje, som det bör vara med frivilliga utflykter. där jag bor i mälardalen blir det sällan kallare än så.

det kallaste jag minns jag cykelpendlat i var 26 minus, men det är ju mer tvingande. det var i stockholm, och de flesta andra transportslag var därför utslagna, och cykel ett tryggt alternativ. men det gäckar mig vad jag hade på händerna då.

finns säkert happyfolk här som varit ute i kallare väder. om jag åker skidor i backe tenderar jag att skippa det om det går nedåt 20 minus. det ska ju ändå vara njutbart.

vet inte vad det är för temperaturer där. drog mig bara till minnes en mtb-tur jag tog med dessa fingervantar en solig vinterdag när det var just 16 minus.
Vill bara lyfta att det är rätt stor skillnad i krav på handskar när man pendlar jämfört med en MTB-tur i skogen. Riktar mig inte mot din tur specifikt såklart.
Jag kommer undan med mycket lättare klädsel generellt, och särskilt handskar, i det läget då jag dels är långsam och dels sliter som ett djur.
På pendlingen är fartvinden ett stort problem även vid måttlig effekt.

Jag kör med skidhandskar på vintern. Funkar bra. De varmaste fingerhandskarna hittills var från märket Leki. Jag kör ute hela vintern, men max ca två timmars pass.

Fryser i alla fingervantar när det blir kallt på riktigt men skulle varmt vilja rekommendera pogies, kör själv 45 north Draugenclaw https://www.45nrth.com/products/draugenklaw#/ , och klarar mig med lättfodrade fingervantar ner till i alla fall -15.

De bryter vinden och hjälper betydligt mer än man kan tro, samtidigt som man kan ha så tunna vantar att man känner vars växlar och bromsar sitter.

Såg nu att de även fanns för krulligt styre, kanske blir ett par till racern också så jag slipper frysa om händerna på den också.

Kan vara värt att nämna att man kan hålla fingrarna borta från bromshandtagen när det är kallt. De leder in kyla i fingrarna ganska effektivt eftersom de är gjorda av aluminium. Ha fingrarna på gummihandtaget tills det är dags att bromsa.

Funka ba hä på Ölenn. En annan modell nämns i länk härovan.

Kan vara värt att nämna att man kan hålla fingrarna borta från bromshandtagen när det är kallt. De leder in kyla i fingrarna ganska effektivt eftersom de är gjorda av aluminium.

-utom de som är gjorda i kolfiber.
På min pendelcykel- med aluhandtag - smälte jag på ett lager tjock krympslang. Gav kanske lite.
Men annars, som nämnd ovan, är det högst individuellt vad som känns kallt.

Bar mitts, spelar det någon roll på märke/modell? Min mor önskar sig det i hjulklapp då hon pendlar på elcykel vintertid, fartvinden är väl värst då det sällan blir långt under -10 här

Runt nollan behövs inte vinterhandskar.
Blir det kallt kör jag
Säkert bra, med en annan skärning på fingrarna är jag rätt säker på att dessa hestra är varmare https://www.hylte-lantman.com/hestrajob-winter-pro-arbetshandske

Tillbaka
Topp