Finska broblem med aggresiva bilister.

Ari.m

Aktiv medlem
Aj, riktigt illa om någon blev överkörd på ''cykelmarschen'', det hade jag inte hört om förrän nu. Kanske tur att man höll sig hemma från den i alla fall... (hade andra planer).

Angående bilisternas attityd här i Finland så gäller precis samma som i Sverige, Även om de allra flesta sköter sig så stöter man oundvikligen på idioter med jämna mellanrum. Yrkeschaufförerna har i regel dålig attityd.

''Enligt Helsingforspolisen tog busschauffören en paraddeltagares cykel och slängde den under en annan buss. En av cyklisterna svarade med att ta bussens nycklar. Efter det anföll busschauffören och cyklisten varandra.'' -Uppriktigt synd. Själva marschen gick under namnet ''Jyrätyn muistolle- liikenneraivoa vastaan'', alltså helt enkelt en marsch emot road rage.

Jag tror det diskuterades mer i nån annan tråd.. Men ifall nån är intresserad så dömdes igår Tölöbilisten till 4 år och 6 månaders fängelse för grov misshandel, grovt dödsvållande, äventyrande av trafiksäkerheten och trafiksmitning. ''Det ursprungliga åtalet utgick från dråp som straffas med minst 8 års fängelse. Enligt tingsrätten är det bevisat att bilföraren gjorde sig skyldig till grov oaktsamhet och måste ha förstått att hans handlande kunde ha orsakat cyklisten allvarliga skador. Men döden, det kunde 35-åringen enligt rätten inte förutse.'' -HBL 10.10.15

Besökte Helsingfors i veckan och råkade i spårvagn passera platsen för händelsen där det nu finns spökcykel och en hel del dekorationer. Visste inte riktigt vad som hänt, men min fru hittade en tidning där det fanns en utförlig beskrivning över vad som hänt. Känns oerhört bra att bilisten fick ett rejält straff.

Slagmål mellan en bussförare och en cyklist under en pågående protestparad mot roadrage? På riktigt?

Det finns en film på Youtube där en kille kraschar sin motorcykel under en protestparad mot höga försäkringspremier, men frågan är om inte det här är ett snäpp värre.

Vill bara påpeka att de finnar jag talat med förmodligen inte slulle uttala "problem" som "broblem" utan snarare som "broplem". Men det kan ju finnas lokala avvikelser.

Senast ändrad:
Snuten skrev:
-------------------------------------------------------
> Vill bara påpeka att de finnar jag talat med
> förmodligen inte slulle uttala "problem" som
> "broblem" utan snarare som "broplem". Men det kan
> ju finnas lokala avvikelser.

Jepp. "Brå-pleem"

Jahaja. I Sverige har vi problem med hatiska cyklister som begår det ytterst allvarliga brottet att blockera lastbilar. Så på Åland eller Tornedalen borde det råda balans och harmoni.

Tja man känner ju igen stuket, en bil körde ut på huvudled där jag kom i fyrtio, blockerade min fil totalt - och tvärbromsade för allt han var värd. Som straff för att jag inte tränade på cg-banan som gick bredvid. Att man som cyklist kan skadas svårt eller dö av en sån liten 'vänskaplig markering' är de nog inte medvetna om.

jonja skrev:
>Som straff för att jag inte tränade på
> cg-banan som gick bredvid
> om.

Jag har varit med om att bilister hytt med näven och pekat att jag skall cykla på trottoaren. Alltså inte på cykelväg, utan på en helt vanlig trottoar.

Domen kom igår. Bilisten, en 35 åring i en Saab, fick fyra år och 6 månader för grovt dödsvållande, grov misshandel, äventyrande av trafisäkerheten samt trafiksmitning. Enligt åtalet hade 35-åringen trängt sig framför cyklisten och tvärbromsat. Den 60-åriga cyklisten ramlade av cykeln och dog efterföljande dag av sviterna från olyckan. Ingen teknisk bevisning styrkte att 35-åringens bil träffat cyklisten. Han hävdar att han inte var på platsen vid tillfället.
Läs analysen på:
http://hbl.fi/lokalt/2015-10-08/773346/analys-vad-hande-pa-stockholmsgatan

Då är det lite sisu i finnarna trots allt.
Malins wannabe baneman fick 2 månader i häkte och lite skadestånd för sveda och värk, eller? Man skäms.

Kellogg's skrev:
> castrello skrev:
> > Jepp. "Brå-pleem"
>
> Nejnej, finnar säger inte ''b'' överhuvudtaget.
> ''prå-pleem'' ;)

Jag vill påstå att de "finnar" som kan hyfsad svenska vet om existensen av B men kan ha svårt att få till det på rätt ställe. De är ju trots allt väldigt nära varandra som ljud och positionen i munnen.

Tillbaka
Topp