Fiska tjuvar med agn!!!

Appel

Aktiv medlem
Fiska tjuvar med agn!!!
Med anledning av alla cykelstölder. Jag har en idé

1 Vi drar ihop ett gäng.

2 Vi sätter ut ett agn (lämplig cykel med lämpligt svårt lås på lämplig plats)

3 Vi sätter upp ett vaktschema/fixar automatisk övervakning.

4 När det nappar håvar vi in bytet på lämpligt sätt (förslag?)

Fiska tjuvar med agn!!!
Jo, konfrontera stressade tjuvar på bar gärning med diverse metall föremål inom armslängd räckvidd låter ju som en alldeles lysande idé!

Sign me up!

Fiska tjuvar med agn!!!
bjorre skrev:
-------------------------------------------------------
> .. å sen då? Har du nåt bra paj-recept baserat
> på tjuv eller?

Man kanske kan göra maktkakor på tjuv?

Edit: Nej jag är inte på, jag försöker som vanligt skämta bort en idiotisk tråd.

Senast redigerad av en moderator:
Fiska tjuvar med agn!!!
Kommer ihåg ett inslag på nyheterna för säkert 7-8 år sedan. De ställde en för den tiden svindyr cykel, typ värde 40 000 kr, olåst vid en lyktstolpe mitt i Stockholmsnatten och väntade in första stölden. Dröjde väl inte för länge innan någon cyklade iväg på den, och när de fick stopp på tjuven visade det sig vara en "hederlig" man som hade ett rent register. Men är en cykel olåst är det väl allas ägodel, eller? duhhh

En av mina cyklar som brorsan hade tagit över fick sitt lås sönderklippt en gång - tyvärr för tjuven hade styrröret upp från gaffeln gått av några månader tidigare så cykeln stod kvar...

Fiska tjuvar med agn!!!
Skitbra idé! Sen när vi fått fast honom ser vi till att flåsa jättemycket så våra pulsklockor piper jättehögt så han blir så stressad av pipljudet så att han får hjärtattack och dör. Cyklister är inte att leka med!

Fiska tjuvar med agn!!!
oxr skrev:
> ......så han blir så stressad av
> pipljudet så att han får hjärtattack och dör.
> Cyklister är inte att leka med!

Näää, stressat kött är inget gott.
Jag äter endast krav-märkt tjuv....

Fiska tjuvar med agn!!!
Om man inte har för avsikt att lagföra, föra i bevisning kan man väl "provocera" fram brott. Hörde att pedofilpoliserna utger sig för att vara småtjejer på nätet och när de får "napp" på potentiella pedofiler informerar dom om att de egentligen är poliser.
Att håva in bytet skulle kunna vara att filma, fotografera tjuven och berätta om, visa hela historien här på Happy (t.ex)

Fiska tjuvar med agn!!!
Mer sansat förslag:

1. Kartlägga var/när flest cykelstölder äger rum.
2. Bevaka där/då. Man kan göra en picnic av det hela. Om det inte är i nån cykelkällare, förstås.

Fiska tjuvar med agn!!!
olzone skrev:
> varför gör inte polisen så här? borde ju kunna
> fiska slut på tjuvligorna rätt snabbt..

Polisen gjorde det med en HD (jmf. järnsläde) för några år sedan. Blev ett jäsikens hallå. Hittade lite på nätet: http://www.jur.lu.se/internet/bibli...5FC125701A0042D215/$File/exam.pdf?OpenElement (sök på "Harley")

Ur ovanstående:
"Inte helt oväntat stals motorcykeln, men gärningsmannen undkom och kunde gripas först en månad senare.

Polisoperationen misslyckades således och JO uttalade att den inte på något sätt ledde till att tidigare stölder klarades upp. JO konstaterade att agerandet var ett led i utredningen av tidigare stölder, att ett tillgrepp inte bedömdes som osannolikt och att ett tillgrepp var att anse som en önskvärd händelse ur ett spaningstekniskt perspektiv. Dessa förhållanden sammantaget med det faktum att polisen underlåtit att ingripa innan gärningsmannen avlägsnat sig på motorcykeln gjorde att det enligt JO var fråga om provokation. JO poängterade att bevisprovokation syftar till att få fram bevisning om ett redan begånget brott, varvid stark misstanke om grov brottslighet måste föreligga."

Fiska tjuvar med agn!!!
Äh, det blir väl ulås runt nacken på aset runt en stolpen. Sen kanske erbjuda offentlig urinering just där?

Om du parkerar ditt fordon och sitter och tittar på det, det kan knappast vara brottsprovokation?

Du har inte aktivt överalat någon att begå brott?

Det är väl en sak om du springer runt på en krog och säger att du har e, sen skickar snuten på dem.

Det är kanske provokation, men här är det ju en cykel som är parkad som man bara bevakar, inte provokation väl?

Fiska tjuvar med agn!!!
Sen kan man ju hoppas på att tjuven vill bråka, du har rätt att hålla kvar dem tills polisen kommer, inte lika stark rätt som vid nödvärdn, men börjar tjuven måtta slag mot dig, då får du ju försvara dig i vanlig ordning. Med andra ord får du inte ta fram en kniv och hota tjuven så han eller hon stannar till polisen kommer. Det var någon snubbe som gjorde det, höll kvar en biltjuv med sin dykarkniv mot hans hals till polisen kom, det torskade han på.

Fiska tjuvar med agn!!!
Förbud mot brottsprovokation gäller bara polisen, så vitt jag vet. Att en privatperson och hans kompisar råkar vara i närheten när nån börjar försöka sno hans cykel får väl anses som en lycklig slump, eller nåt.

Fiska tjuvar med agn!!!
Stervelo skrev:
> Sen kan man ju hoppas på att tjuven vill bråka,
> du har rätt att hålla kvar dem tills polisen
> kommer,

Har man väl inte alls, en cykelstöld ger ju knappast fängelse och då tror jag inte man får hålla kvar tjuven.

Fiska tjuvar med agn!!!
Stöld kan ge fängelse, alltså är envarsgripande möjligt. Att det sen troligen inte kommer att ge fängelse är oväsentligt.

Men läs på vad lagen säger först.

Fiska tjuvar med agn!!!
Stöld kan ge fänglse ja, du har rätt att hålla kvar dem så vitt jag vet. Skulle någon försöka norpa min hoj och jag såg dem, jag skulle hålla kvar dem, rätt eller inte.

Men, vi får väl köra ulås modellen bara då, lås fast dem vid en stolpe, sen drar vi, det är helt säkert olagligt men risken att åka dit är väl liten?

Världen är så skum idag, snubben som smugglade cigaretter för miljontals kronor fick över 5 år i fängelse, de som sparkade ihjäl poggiani killen, fick bara ett år, förvisso är de unga, men ändå, ett liv mot skatteintäkter. Liv 1 - Skatt 5 lite knasigt.

Fiska tjuvar med agn!!!
Medborgargarde! Cletus och brorsorna från sista färden är säkert med.
Se bara till att kolla dragkroken på bilen innan ni drar iväg med stackaren.

Tillbaka
Topp