Fiskartorpet North Shore

Fiskartorpet North Shore
Är tillbaka i Stockholm efter ett gäng år utomlands och håller på att leta efter bra ställen att cykla runt stan. I dag var vi och tittade på en förfallen North Shore vid fiskartorpet. Enligt vad jag har förstått byggdes den av numera nerlagda FROST för några år sedan. Såg ut som att den skulle gå att rädda och göras bra med lite redesign och ett par dagars jobb.

Kommer den att fixas på, är det ok att fixa själv, finns det andra som är sugna på att hjälpa till att bygga under våren?

Finns det andra liknande byggen runt stan?

Fiskartorpet North Shore
Om du är sugen på att bygga så har vi de nödvändiga tillstånden för att bygga stunts kring NICKspåret i ursvik. Vi behöver egentligen bara en projektledare. =)

Fiskartorpet North Shore
Tja, om du är sugen att lägga tid på "Curcus Maximus" i Fiskartorpet så ta kontakt med de som har stället och kolla vad deras inställning är. Sist jag hörde nåt ville de ha rubbet rivet men de kanske ändrat sig...

Annars så kan jag som en av de en gång i tiden angagerade byggarna säga att sist jag var där så var det rätt ordentligt vandaliserat, och ointresset då att renovera bland hojfolk var totalt. Vi hade dock tillstånd till hela byggnationen och deras välsignelse under de två FROST-Chill vi hade där för en del år sedan.

Det var tänkt att vi skulle riva det hela men vi blev övertalade att vänta av en arrangör som skulle ha ett hoj-event på fiskartorpet och sedan rann det hela ut i sanden...

Kolla med Fiskartorpet och om de vill ha bort det så är det fri huggsexa på att kannibalisera virket till vilket projekt som helst. Det mesta av stommarna är ställningsvirke vi tiggde och stal ihop, och därmed impregnerat och tåligt och håller lång tid till...

Lycka till...

Fiskartorpet North Shore
2140-3.jpg

Fiskartorpet North Shore
Ja det är märkligt hur många "döda" NS-banor det finns? Det verkar som det byggs och sen så upptäcker man ganska snart att det är roligare att cykla i spenaten som vanligt och så står de å förfaller...

Stalle

Fiskartorpet North Shore
Fässberg skrev:
-------------------------------------------------------
> Ville: håller dit styre verkligen för NS???

Näää, det är alergiskt mot trälappar precis som jag.

Kliande utslag....verkligen inget att leka med.

Fiskartorpet North Shore
Kung Stalle skrev:
> Ja det är märkligt hur många "döda" NS-banor
> det finns? Det verkar som det byggs och sen så
> upptäcker man ganska snart att det är roligare
> att cykla i spenaten som vanligt och så står de
> å förfaller...
>
> Stalle

Annars kan det vara som så att de som bygger tröttnar på att underhålla då det aldrig är några andra som bygger eller underhåller utan bara använder grejorna..

Fiskartorpet North Shore
Fässberg skrev:
> Kung Stalle skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ja det är märkligt hur många "döda"
> NS-banor
> > det finns? Det verkar som det byggs och sen så
> > upptäcker man ganska snart att det är
> roligare
> > att cykla i spenaten som vanligt och så står
> de
> > å förfaller...
> >
> > Stalle
>
>
> Annars kan det vara som så att de som bygger
> tröttnar på att underhålla då det aldrig är
> några andra som bygger eller underhåller utan
> bara använder grejorna..

Och då kan man fråga sig varför folk tröttnar?

Jag tror att hela grejjen är för trist helt enkelt. Först skall det byggas i X antal timmar. Sen när man väl kör det så är det ganska lätta saker, Det svåra brukar vara hög höjd eller ett fett dropp. Annrs är resten motorväg. Men när du klarat det feta droppet. Vad gör man då? Jo man vill ha ett fetare och får bygga i X-timmar till.

Jämför du mot tex en dirt där du kan utvecklas mer i ett hopp genom att lägga på trix eller i en skatepark så är det en ganska stor skillnad.

Sen tror jag även att den typ av utmaning du får på NS är lite för mycket bollar och lite för lite hjärna vilket jag tror färre av oss blir stimulerade av.

Men jag har ju haft fel förr:) Dock så tycker jag Stalle har ganska rätt. Man ser ganska ofta olika försök till NS byggen i vårt avlånga land men allt somoftast är de knapt åkbara.

Jag ger dig 5 år att hålla med mig...;-)

Fiskartorpet North Shore
Det är kul att snickra! Och ingen kan ju klaga på att man sågat lite snett eller för kort (jo okej, i fiskis finns "Mattels Midja"... VÄLDIGT korta plankor en bit där). Fast sen är det ju som sagt inte så vidare skoj att hänga i en dunge och cykla på en planka jämfört med att hoja iväg längs en vandringsled. Är det något vidare hett med plank på den äkta North Shoren nuförtiden?

Fiskartorpet North Shore
Stalle, står mastodontbygget i Vallentunaskogarna, som vi passerade någon gång på Toms cykling, kvar fortfarande?

Fiskartorpet North Shore
oxr skrev:
> Tbone: det gör de ju redan.

Iofs...

Men det jag tänkte var:
A: Alla plankar...

Notera: det är inte sk referenshumor.

Fiskartorpet North Shore
TBone skrev:
> oxr skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Tbone: det gör de ju redan.
>
> Iofs...
>
> Men det jag tänkte var:
> A: Alla plankar...
>
> Notera: det är inte sk referenshumor.

lol

Fiskartorpet North Shore
R skrev:
> Stalle, står mastodontbygget i
> Vallentunaskogarna, som vi passerade någon gång
> på Toms cykling, kvar fortfarande?

Ja det gör det. Men lever en tynande tillvaro...

Mattels midja... ja den kommer man ihåg. DrOopaDe til p1aAt med min C-dale F700 med 140mm stam och rakt styre. OFROSTig hojj så det förslår.

Stalle

Fiskartorpet North Shore
Håller med ville att NS banor är en färskvara. Nöjet i att åka i en sektion försvinner efter att man har bemästrat den. I en dirt eller ett bra DH spår finns ständiga möjligheter för utveckling. Man kanske borde bygga NS banor så att detsamma finns även där? Fråga mig inte hur dock..

Fiskartorpet North Shore
Tjenare, jag snackade precis med Wille (som äger och driver Fiskartorpet). Han är positiv till en upprustning av NS-banan och säger att "rätt person är guld värd" och att han skulle kunna försöka ordna material om det skulle behövas.

Fiskartorpet North Shore
Man kanske inte behöver bygga just renodlade NS byggen.
Man skulle ju kunna bygga rätt bra pump tracks med lite NS inslag och lite andra sköna saker.
Ganska bra ställe att bygga på om man kollar terrängen.

Fiskartorpet North Shore
meta55 skrev:
> Tjenare, jag snackade precis med Wille (som äger
> och driver Fiskartorpet). Han är positiv till en
> upprustning av NS-banan och säger att "rätt
> person är guld värd" och att han skulle kunna
> försöka ordna material om det skulle behövas.

Låter grumt.
Kan dom inte dra igång liften också så vi tjockisar med överbyggda hojjar inte riskerar att gå ner i vikt.

Fiskartorpet North Shore
Hur blev det med det här? Eftersom jag bor nära Fiskartorpet skulle det vara väldigt kul om banan rustades upp. I mån av tid hjälper jag gärna till med att snickra.

Synd bara att vintern nalkas. Projekt för 2009 någon?

Fiskartorpet North Shore
Förstår varför många tröttnar, men:
North Shore är grymt, men bara om terrängen i övrigt är intressant. En ns bana på en fotbollsblan skulle man snart tröttna på, men om ns delarna byggs för att länka samman olika "flowiga" sekvenser kan det bli hur kul som helst.
Lycka till
/Rikard

Fiskartorpet North Shore
Hej,

Cyklade där sommaren 2007 och 2008
2007 var det en skylt: MTB BANA, den var borta 2008 och banan är så kort(40 sekunder?) och inte så väl vårdad att jag aldrig kom tillbaka.
På andra sidan parkering platsen finns det mycket potential att göra något kul.

Jag är med iaf, jag bor nära och vill gärna komma och hjälpa bygga.

Vad säger ni?

Sen finns den där baken som går ner, 90 grader till skidhoppet.
Där kan man ju göra något kul också.

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp