Fiskartorpet

CalleB

Medlem
Fiskartorpet
Körde MTB-slingan i Fiskartorpet igår för första gången i år. Helt sjukt kul! Vet inte vem som ska ha cred, men spåret är röjt från sly och nerfallna träd. Ordentliga markeringar längs hela banan. Snäva svängar, kuperat och några tekniska partier och knixiga uppförsbackar.

Här ska jag hänga i sommar!

Fiskartorpet
Verkar så, två ställen var det lite svårt att hitta. Dels när man ska passera parkeringen, och sen virrade jag bort mig när man kommer fram vid liftens "dalstation". Insåg sedan att man skulle vända upp till vänster. Hade jag kollat lite bättre så stod det nya markeringar om man kollar upp till vänster.

Annars såg skyltarna nästan nya ut, så de kanske har kommit upp nyligen.

Fiskartorpet
Jag snackade lite med de som har hand om spåret för ett tag sen, och de skulle fixa till och märka spåret. Kul att det hände något, får dra dit nån dag efter jobbet.

Fiskartorpet
bruse skrev:
-------------------------------------------------------
> Nästa onsdagsträning med Fredrikshof?

Nja, vi kommer att köra i NICK-spåret nu ett tag framöver för att få träningarna att "sätta sig" lite innan vi börjar ambulera runt i Stockholms skogar. Men det är ju fritt fram att åka dit när man vill annars också ;-)

Fiskartorpet
Någon som har lust att förklara lite närmare hur man hittar dit. Tog en sväng runt i området för 2 veckor sedan men hittade mest hästskit och en gammal gravhög från bronsåldern.

Fiskartorpet
Kul, sist jag försökte köra där åkte jag väl vilse efter 1 km, får nog bli en tur där till helgen om det inte blir chans till längre cykling.

på ungefär samma sida stan kan noteras att mtb-spåret på lidingö också fått nya skyltar, lätthittat o bra, alltid roligt att det finns folk som tar sig tid att sköta om spåren

Fiskartorpet
Everwake skrev:
> på ungefär samma sida stan kan noteras att
> mtb-spåret på lidingö också fått nya skyltar,
> lätthittat o bra, alltid roligt att det finns folk
> som tar sig tid att sköta om spåren

Finns det ett MTB-spår på Lidingö? Var då?

Fiskartorpet
CalleB skrev:
> Finns det ett MTB-spår på Lidingö? Var då?

japp, se larsons länk, nu är det dessutom massa nya skyltar uppe, så risken att åka fel är rätt liten, tyvärr är kartan över sträckningen borta dock.
har hittat lite andra mer tekniska stigar runt spåret som jag använder för att förlänga nöjet, men fortfarande inte lyckats knyta ihop en hel ny slinga

Fiskartorpet
Sungam skrev:
> Låter mycket intressant, det blir till att ta
> MTB'n till jobbet på Gärdet i nästa vecka istället
> för lvg'n.

Säg till när du gör det om du vill ha sällskap.

Fiskartorpet
Hejsan! Lördagen den 20:e Maj så kommer jag att medverka vid en "happening" på Fiskartorpet. Märket Patagonia kommer att ha öppethus i ett hus nere vid vattnet i anslutning till Fiskartorpet. Från klockan 11.00-16.00 så kommer jag att finnas där och vi kommer att köra några svängar i samlad trupp. Det finns möjlighet att få några tips och råd på hur jag gör för att tex ta mig ner för "yngves dropp" på fiskartorpsbanan. Det Kommer även finnas ett italien inspirerat "kit" i fiskartorpets restaurang. En schysst macka och lite såånt.

Hoppas ni är sugna på att dra en repa förbi torpet och njuta av lite cool cykling. Skulle vara mycket skoj om jag fick lite sällskap där ute.

Mer info om detta kommer upp inom kort.

Ha det gott// Emil Lindgren

www.emillindgren.com

Fiskartorpet
Kul Emil!
Mer sådant från den svenska xc-eliten, det uppskattas, åminstone av mig!

Själv tycker jag Yngwies drop är skitläskigt, åtminstone om det är blött...jag bangade enda gången jag varit där...men cykeln verkade sugen!

2.jpg

Boe har tagit bilden.

Fiskartorpet
Fotot är ju taget uppåt. Ser rätt behagligt ut från den där vinkeln, men det är fan sinnessjukt brant när man väl står där... =)

/Micke

Fiskartorpet
Var ute å provade banan idag. Det är ju inte hellas men det är helt OK. Blev possitivt överraskad. De som byggt banan har gjort ett bra jobb. Kul med de uppskottade kurvorna. Lite i kortaste laget kannske.
Nu var det torrt å fint men jag kan tänka mig att vissa partier blir rätt sugande om det regnat mycket. Kommer nog bli några kvällsrundor där i sommar.

Yngves drop ser rätt avskräckande ut även när det är torrt. Som vanligt när det känns som stup lutar det "bara" ca 45°
brant.jpg

Fiskartorpet
Måste åka och titta på det där Yngves dropp någon dag.

Men när ni ändå är i fiskartorpet och letar dropp får ni rulla bergkanten som är på höger sida när man går upp mot översta delen på backen från parkeringen. Den klippa som skiljer backen och skogen där frost byggde en massa northsore.

Jag har en kännsla av att det är en bit till på branthet om vi jämför mot yngves dropp.

Ingen som har ltie gammla bilder fron chillet?

Fiskartorpet
Jag har just kört några varv på Fiskartorpets bana, jäklar vilket jobb dom gjort!!. Varje meter är krattad och röjd och massor av coola partier. Jag pratade med en kille som jobbar där och tydligen var det gjordes det förra veckan i samband med att den märktes upp. Totalt är den 3 km och tydligen ska dom fortsätta att bygga på flera partier, vallar, hopp mm under sommaren. Jag försökte hitta banan förut men missade starten (och då hela varvet :-), men det verkar som att starten är vid parkeringen.

Jag har också kört på spåret i Lidingö och det har samma skyltar. Är det samma gäng som ligger bakom båda trails?

Fiskartorpet
Förutsatt att denna bild är tagen helt horisontellt
brant.jpg

bedömmer jag att första delen lutar 40.0 grader (bilden roterad -40.0 grader i gimp)
brant40.jpg

och sista delen lutar 48.5 grader (bilden roterad -48.5 grader i gimp)
brant48k5.jpg

Alla som åkt skidor i så branta lutningar vet att det är j*fligt brant...

Fiskartorpet
Ville skrev:
> Ingen som har ltie gammla bilder fron chillet?

Råkade faktiskt titta igenom lite gamla filmklipp tidigare idag.
Vi gjorde en lite film, mestadels med hjälmkamera på de där Nortshorebanorna. Jättekul var dom!

Från Frost Chill 2003 var det.

Ska se om det går att ladda upp den någonstans.

Fiskartorpet
mätte med två lika långa pinnar och fick den nedre (brantare) delen till ganska exakt 45°

det är inte vinkeln, snarare längden (man får upp bra fart) och den tvära övergången från 45 till 5-10°som avskräcker

kan vi inte hetsa Rippa att åta sig att äta upp nånting om han inte vågar åka.

Fiskartorpet
har aldrig kört yngves dropp, men jag är hyffsat säker på att jag kommer åka dit nästa helg bara för att se emil göra det, enligt uppgift ska han ju visa hur man klarar det.

är det ingen på happy som testat?

jag vet iaf att jag känner mig ungefär metern kort o ynklig när jag står ovanför och tittar ner, just slutet där det planar ut ser rätt oskönt ut att träffa med fart....

Fiskartorpet
> Eller? Någon som har kört båda och kan jämföra?
> (Min bild är branten på SSSM-banan 2005)

Jag har inte kört någon av dom men väl stått o kissat på mig ovanför båda. Fiskartorpets är mycket brantare.

Fiskartorpet
Nån som egentligen vet vart namnet "Yngwies drop" kommer ifrån? Det borde ju vara gitarrlegenden Yngwie Malmsten man syftar på. Fast jag har ju svårt att tänka mig att Yngwie cyklat nedför branten, eller är han lika galen på cykeln som med gitarren? Vem vet? Har han kanske ramlat utför klippan på fyllan nångång?

Fiskartorpet
Lika oförklarligt är efternamnet. Den rullas väl snarare än droppas? Jag lovar att jag kör den om jag tar mig dit någon gång. Det är ju helt fel sida av stan :)

Fiskartorpet
yngwies drop skrev:
> Nån som egentligen vet vart namnet "Yngwies drop"
> kommer ifrån? Det borde ju vara gitarrlegenden
> Yngwie Malmsten man syftar på. Fast jag har ju
> svårt att tänka mig att Yngwie cyklat nedför
> branten, eller är han lika galen på cykeln som med
> gitarren? Vem vet? Har han kanske ramlat utför
> klippan på fyllan nångång?

Tror det var JLarsson som drog en utläggning om det på Påskäggsjakten, tydligen någon cykelgubbe som har något med banan att göra som diggade Yngwie Malmsteen hårt och därför fick det heta Yngwies dropp. Det finns säkert någon här snart som kan berätta exakt hur det är och inte bara svamlar som jag ;)

/C

Fiskartorpet
Everwake skrev:
> har aldrig kört yngves dropp, men jag är hyffsat
> säker på att jag kommer åka dit nästa helg bara
> för att se emil göra det, enligt uppgift ska han
> ju visa hur man klarar det.
>
> är det ingen på happy som testat?
>
> jag vet iaf att jag känner mig ungefär metern kort
> o ynklig när jag står ovanför och tittar ner, just
> slutet där det planar ut ser rätt oskönt ut att
> träffa med fart....

Jo, jag gjorde det förra året. Efter tre vägringar tog jag mig äntligen över kanten, största problemet är väl egentligen att "dropet" ligger i 90 graders vinkling mot spåret, så att man i låg fart behöver svänga höger och ut över kanten man inte ser något nedanför.

Skrev en liten harang om hur det var då: http://happymtb.org/forum/read.php/1/226862/page=1/user_id=609

Fiskartorpet
Va till Fiskartorpet idag och körde några varv innan jag drog vidare. Helt klart ett kul spår, som sagt mycket väl underhållet och lättåkt med undantag av Yngves dropp. Har vart vid droppet förut och funderat men aldrig vågat köra....ej heller idag. Man ska nog ha vänner närvarande om man ska köra där. Är känd som en teknisk XC åkare som sällan eller aldrig bangar drops och tekniska partier men Yngves käns bara för farligt. Som Stampe skrev, man är ju tvungen att svänga 90 grader höger innan droppet och det ser hööögt ut när man tittar. Gissar på ca 5 meters fallhöjd, minst. Flera duktiga xc-killar från Spårvägen har kört det vet ja.

Får se om man drar och kollar in cykelmaestro Lindgren i helgen.
/F

Edit: En mobilbild från idag, ej yngves denna gången utan ett ex på hur stigen ser ut.

fiskar.JPG

Senast redigerad av en moderator:
Fiskartorpet
Hejsan! Mycket riktigt så är det Malmsten som har satt namn på "droppet". Malmsten är tillika vän till Andreas Danielsson.

Droppet är i sig kanske inget dropp men vi tyckte att namnet passade bra. Andreas var den första att sladda sig ner och jag var tvungen att inte visa mig sämre. Första turen ner skedde med vinterhoj med skärmar och skitkassa bromsar...
Vi var där och fotade för någong cykelbok som precis kommit ut och då körde jag en hel massa gånger. Det svåra i det hela är precis som ni skriver att man måste svänga in och att man får upp en ganska bra fart i branten.

Hoppas verkligen att ni kommer ut på lördag och så håller vi tummarna för fint väder. Ser fram emot lite skoj cykling ihop.
Jag har tyvärr bara cyklat på asfalten sedan min krasch så det ska verkligen bli skoj.

Glöm inte att ta med er en peng i fickan så njuter vi av italieninspirerat i restaurangen efter avslutad cykling.

Kör hårt så ses vi där.

Ciao/ E

Fiskartorpet
Yavor skrev:
>
> respekt!

Njae, det är dubbelkronad gaffel som är hemligheten. Skulle aldrig vågat det där med en XC-cykel och hissad sadelstolpe... :)

Fiskartorpet
Jappp, det var det jag pratade om. Som vanligt så ser man inte på filmen hur det igentligen är. Har iof inte sett det live sedan chillet 2003.

Tillbaka
Topp