Fixa singelklinga på min Dude...

Stuvarn

Aktiv medlem
Har bytt några kedjor/kassetter på min Dude men nu börjar det bli dax även för framklingan! Tänkte då samtidigt gå över till singelklinga fram!
Ska alltså byta hela drivpaketet...vad behöver jag?
Har idag...
Vevparti = E.Thirteen TRS för Fatbike
Klingor = 22/36
Bakväxel = Shimano XT Shadow Plus 10s
Kassett = Shimano XT 11-36 10s

Tänke klicka hem delarna å göra jobbet själv men ville kolla här först så det blir rätt å jag köper hem rätt grejer!

Vilken framklinga är lämplig? Kan jag använda min bakväxel? Även om jag köper större kassett än den 11-36 jag har idag?

Bilagor

• IMGP8778.JPG
    IMGP8778.JPG
    453.2 KB · Besök: 23
  • IMGP8779.JPG
    IMGP8779.JPG
    387.8 KB · Besök: 11
  • IMGP8780.JPG
    IMGP8780.JPG
    426.8 KB · Besök: 13
Stuvarn sa:
Vilken framklinga är lämplig?

Det där är ju extremt individuellt. Avseende på benstyrka, vilka backar du vill klara, vilken fart du vill kunna hålla på platten etc. Men här http://ritzelrechner.de/ finns en fiffig (tysk såklart) utväxlingsomvandlare som man kan kolla olika kuggar.

Edit: Fatbike-dimension på hjul finns inte med, men välj t.ex. 60-622 så borde det likna ganska bra i omkrets tror jag.

Senast ändrad:
Bytte till singleklinga på min Dude för 1,5 år sedan och kör Sram XX1 med 28 tänder fram och Shimano XT 11/42 bak. Perfekt utväxling i mina ögon. Går fin-fint i branta uppförsbackar. Kan rekommenderas!

Tiki sa:
Bytte till singleklinga på min Dude för 1,5 år sedan och kör Sram XX1 med 28 tänder fram och Shimano XT 11/42 bak. Perfekt utväxling i mina ögon. Går fin-fint i branta uppförsbackar. Kan rekommenderas!

Tack för svar! Antar du har 11-delat? Men Sunrace har ju en 10-delad 11-42 kassett som kanske kan funka?

JTF sa:
Stuvarn sa:
Vilken framklinga är lämplig?

Det där är ju extremt individuellt. Avseende på benstyrka, vilka backar du vill klara, vilken fart du vill kunna hålla på platten etc. Men här http://ritzelrechner.de/ finns en fiffig (tysk såklart) utväxlingsomvandlare som man kan kolla olika kuggar.

Edit: Fatbike-dimension på hjul finns inte med, men välj t.ex. 60-622 så borde det likna ganska bra i omkrets tror jag.

Tack för svar! Ser att Canyon har 28-T på sina Dude med singelklinga! Har en Stumpjumper där jag bytte framklingan på 30-T till en 36-T(kassett 10-42) har även en Crux (cross) där orginalklinga 40-T byttes direkt till en 46-T (kassett 11-32)

Funderar oxå på att sälja min Dude å köpa en ny........ kanske skulle vara det enklaste :)

Stuvarn sa:
Tiki sa:

Tack för svar! Antar du har 11-delat? Men Sunrace har ju en 10-delad 11-42 kassett som kanske kan funka?
....................
Stämmer! På min "endurocykel" har jag precis den Sunracekassetten och den fungerar också utmärkt men då med Sram X0 bakväxel för 10-delat.

Tillbaka
Topp