[Fixed gear] T O U R I N G Gröndal-Tjurkö

48/16

Ny medlem
[Fixed gear] T O U R I N G

Gröndal (Stockholm)-Tjurkö (Karlskrona)

Semesterplanerna för sommaren såg ut som vanligt. Några veckor på Tjurkö i blekinge skärgård med allt vad det innebär. Det är alltid trevligt här nere men jag kände ändå att jag behövde bli lite omskakad först för att sedan kunna njuta av lugnet på landet. Någon vecka före avfärd kom jag på idèn att ta cykeln ner. Och planen lyckades, jag fick vad jag tålde.

Så här var planen:
Jag har en gammal Motobecane grand touring (70kr på källarstädning) som till vardags tjänstgör som Porteur i stan med promenad styre, barnstol och framlastare. Om jag byter till bock-styre och sätter på väskor får den duga. Jag har aldrig cyklat långt (vissa tycker väl inte ens att det är långt)och aldrig långt på en fixie så det ska bli en kul utmaning. Jag packar med kök och sovgrejor och så cyklar jag så länge jag vill sen slår jag läger och fortsätter när jag får lust. Även fast jag packade så lite jag kunde visade vågen 33Kg för hoj+packning, min känsla sade mig att 47/19 var utväxlingen som gällde. Sadeln jag har är en skönt inkörd Brooks conquest men när jag bytte styre och ändrade vinkel på sadeln kändes det lite osäkert så jag köpte ett sånt där Gelè sadelöverdrag som tanter brukar ha, den gjorde sitt jobb bra.

Dag 1. 2/7
Åkte hemifrån 10.45, rullade på cykelvägarna till Södertälje sedan Järna, Nyköping. Kände mig pigg i kroppen så jag bestämde mig för att satsa på Valdemarsvik så kunde jag övernatta hos mina föräldrar som bor där. Framme vid färjan i Kvarsebo hade jag kört 15 mil. Åkte sedan jobbiga småväga över Vikbolandet till färjan vid Stigeborg, rätt mör nu. Backe upp lite för tungt, back ner släppa benen och frihjula med benen framåt på ramen eller bakåt på packningen. Framme i valdemarsvik 22.30 hade jag kört 21 Mil, låg väldigt tungt i sängen den kvällen. Hade under dagen varit noga men att äta och dricka mycket. Men jag hade nog druckigt lite för rikligt för jag fick gå upp och pissa fyra(!) gånger. sov därför till 9.30.

Dag 2. 2/7
Kom iväg vid 11, hade kört en timme när REGNET kom och det bara fortsatte och fortsatte REJÄLT hela dagen och hela kvällen. Körde stora delar av vägen till Oskarshamn på E22an så då blev jag nerstänkt av alla bilar också. Framme i Oskarshamn var jag inte så sugen på att sova under en pressening så jag hörde mig för om vandrarhem, kollade upp två olika som båda var igenbommade. Hotell då? två var fulla men det tredje tog jag in på, Hotell corallen 650 pix men det var det värt att få bada och torka kläder. 14.4mil den dagen. Bada och torka kläder. Upp 6.00 åt mitt livs störta frukost och sen... trampa.

Dag 3 3/7
Målvittring nu. Det knarrade oroande i vänstra hälsenan lite krampkänning i vänstra låret innan jag hade blivit varm, regn även idag till och från. När jag kollar på kartan nu vet jag knappt hur jag har kört fram till Torsås sen Ramdala och sen ut på broarna mellan öarna Senoren, sturkö, tjurkö. 17.3mil den dan. Sista sju milen två punkor och ett ekerbrott, hade extra ekrar som tur var.

52.7 mil totalt. Är nöjd med resan. En växel är nog inte optimalt när man har packning och cykel (33kg) som väger nästan halva min kroppsvikt(73 kg) . Det mesta av packningen (köket, sovsäck mm) är ju oanvänt, men det kunde jag ju inte veta i förväg. Bra driv när man kör fixed som vanligt men det skulle vara som en dröm att få stå och rulla och vila häcken i backarna (fotpinnar på nästa gång).

Har idag äntligen lyckats skaka igång ett svajigt modem ska försöka få in några bilder senare.

/Magnus

grusvÃg.jpg ht=315

grav.jpg ht=320

vitt bröd jordnötssmör sylt banad Elvis visste han!
matsÃck.jpg ht=240

Kvarsebo
bÃt.jpg ht=320

Gamarna väntade på att jag skulle stupa.
gamar.jpg ht=240

Stigeborg
borg.jpg ht=240

Allt var blött.
fot.jpg ht=240

Allt!
fot2.jpg ht=240

Allt vat torrt på morgonen.
klÃder.jpg ht=320

Eker Jäv..
eker.jpg ht=240

strong..
47:19.jpg ht=240

touringpedaler med snabbkoppling. sjscycles.co.uk
trampor.jpg ht=240

Senast redigerad av en moderator:
JLarsson skrev:
-------------------------------------------------------
> Snyggt Mange! Nu när du har distansen inne så
> hägrar väl Stockholm-GBG nonstop i fixieklassen
> eller?

Under vägens gång har jag ängnat er långdistansare mer än en tanke. Dom längre loppen ter sig högst overkliga. Om Janne eller någon annan kör Stockholm-GBG nonstop i fixieklassen så är jag djupt imponerad. i och för sig är jag impad av alla som kör Stockholm-GBG.

/m

Johan A skrev:
> Grumt... Men frihjul känns nödvändigt nerför
> om man ska cykla sådär långt (iaf för en annan
> fegis ;o))

Jag tror att fotpinnat är melodin både fram och bak! det ser lite lagom löjligt ut också.

/M

Panos skrev:
> Nice Magnus ;)
> Har du lugn och ro ute på Tjurkö nu då...hehe!
>
> /Panos

Lugn men inte ro ;-)

/M

Boe skrev:
> Härligt Mange! Hojjar du hem också? I så fall
> kommer jag och möter dig sista etappen!

Ok om du cyklar ner och möter mig i Kalmar så hojar jag hem det lovar jag.

/M

Senast redigerad av en moderator:
Fan mange vilken superskön berättelse! Sitter och stormyser och äter frukost. Du är bättre än DN och nyplockade jordgubbar!-)

Det här kan vara ett av de mest inspirerande inlägg jag läst på det här forumet. Grymt jobbat i renodlad "just fucking do it" - anda.

- Aldrig cyklat långt
- Gammalt tungt stålhärke (jag har själv likadan)
- På med ett bockstyre
- Höfta till en utväxling
- anti-aero packa
- Och pricken över I - en GELKUDDE på sadeln!!

O sedan trampa ned 50+mil på 3 dagar i REGN. Respekt!

Kneecap skrev:
> Starkt jobbat, du kommer bli giftig på årets
> TdR..

Blire separat fixed o SS-klass måntro?

Tjena!

JLarsson.. Jag vet bara saker om mat och dryck, tävlingsklasser får du ta med race-ansvarig som enlgit rykten försvinner till Alperna väldigt snart..

Jilster skrev:
> Vackert Mange! Vilken schysst idé. Ha en trevlig
> sem hoppas vi ses på något race snart.
>
> Patrik

Tack! Ja jag hoppas verkligen att vi ska få drabba samman snart på ett race.
/M

Lofi skrev:
> Fan mange vilken superskön berättelse! Sitter
> och stormyser och äter frukost. Du är bättre
> än DN och nyplockade jordgubbar!-)

Ja cykling gör sig bäst i skrift och så slipper man både svettas och frysa.
/M

Rippa skrev:
> Det här kan vara ett av de mest inspirerande
> inlägg jag läst på det här forumet. Grymt
> jobbat i renodlad "just fucking do it" - anda.
>
> - Aldrig cyklat långt
> - Gammalt tungt stålhärke (jag har själv
> likadan)
> - På med ett bockstyre
> - Höfta till en utväxling
> - anti-aero packa
> - Och pricken över I - en GELKUDDE på sadeln!!
>
> O sedan trampa ned 50+mil på 3 dagar i REGN.
> Respekt!

Det var väldigt inspirerande att du blev inspirerad Rippa:-)
Jag kan inte så mycket om cykling/cyklar men just utväxling har jag lärt mig den hårda vägen.
Jag tycker att packningen var grymt aero, jag måste ju sätta skiten någon stans;-)
Du ska veta att jag plockade av gelekudden när jag skulle plåta.
/M

Panos skrev:
> Håller med dig Rippa....Riktigt gutt jobbat
> Magnus!
> Hur länge blir du här nere Magnus?

Jaha du är från K-krona kul! Vet inte hur länge, det beror lite på väder också.
Ska åka en sväng till Köpenhamn med.
/M

Kneecap skrev:
> Tjena!
>
> Starkt jobbat, du kommer bli giftig på årets
> TdR..

Jag tittade till Happy och fixed.se i samma veva som TdR gick, var sugen men vågade inte dyka upp då. Nu är jag grymt sugen och vågar definitift den här gången!
Är det någon som har ett datum?
/M

JLarsson skrev:
> Kneecap skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Starkt jobbat, du kommer bli giftig på årets
> > TdR..
>
> Blire separat fixed o SS-klass måntro?

Nä, jag tycker dom som väljer SS får skylla sig själva;-)
/M

neodym skrev:
> Wow, mäkta imponerande! Kanske dags att ta cykeln
> ist för MCn till familjens ställe utanför
> Nyköping nu...

Visst! till nyköping kommer du på tre snickers!
/M

Snyggt jobbat Magnus! Dock ser pallen på din cruiser vääääldigt tom ut. Skärpning och påfyllning TACK .. Du ska få tillbaka din bågfil när du kommer hem sen.

/A

unwanted skrev:
> Snyggt jobbat Magnus! Dock ser pallen på din
> cruiser vääääldigt tom ut. Skärpning och
> påfyllning TACK .. Du ska få tillbaka din
> bågfil när du kommer hem sen.
>
> /A

Jaha du har hittat hit nu, det var ju bra.
Lägg upp en bild på din fixie-MTB så får vi se hur den blev.

/M

48/16 skrev:
>
> Jag tittade till Happy och fixed.se i samma veva
> som TdR gick, var sugen men vågade inte dyka upp
> då. Nu är jag grymt sugen och vågar definitift
> den här gången!
> Är det någon som har ett datum?
> /M
>

Tjena!

Datum är inte till 100% spikat men det kommer nog komma upp något inom väldigt snar framtid...

Andra dagen på resan fick jag något konstigt knarrande i ena hälen. Det kändes ungefär som klämma på bomull eller dra ett vått fingret på en glasruta.
Eftersom det inte gjorde ont brydde jag mig inte så mycket och tänkte att det skulle gå över. När det fortfarande knarrade några dagar efter att jag kommit fram googlade jag lite och kom fram till att jag antagligen fått en tendinit, dvs en överansträngningsskada med inflammation i senskidan.
Botmedlet är alltså att vila hälen. Inte så kul, men när jag läste lite blev jag övertygad om att jag nog skulle vila.

"Det viktigaste är att hälen och foten får vila .....Annars kan du råka ut för ärrbildning med sammanväxningar och framtida bristningar i senan." /Doktor Helge Löfberg

Är det någon som har erfarenheter av "hälknarr"?

/m

Tog en liten tur idag i alla fall.
sturko.jpg ht=403

Kungligt gjort Magnus. Kanske är dags för mig att sluta fundera på hur jag ska ta mig hem till mina päron i Västervik i sommar. Det måste vara bland de sämsta förbindelserna i landet. Men det är väl bara att börja packa och planera. Känns ju skönt att det bara är 32mil.

Tillbaka
Topp