[Fixie bygge] Få tag på (Billiga) fixie hjul? (Nu med resultatet)

discovery

Aktiv medlem
Hej!
Jag har idag investerat i en gammal Cresent racer (100 spänn) som ska bli fixie. Har kollat runt lite och insett att det inte är jättebilligt att bygga hjul. Det som brukar rekomenderas här är väl surlys nav från cyclecomponents för 580pix.
Vad finns det för andra alternativ?

/Emanuel

Senast redigerad av en moderator:
Om du bor i Sthlm kan du köpa färdigbyggda till otroligt prisvärda kostnader hos ECI i Björkhagen. Då får du Surlynav, Mavic OpenSport och DT Champ (tror jag) för runt 1000:- per hjul. Kolla med bruse, han har köpt hjul där.
Bor du någon annanstans är väl ändå Surly eller On-Onenav med Mavic OpenSport fälgar och DT Champ eller Comp (om du vill ha det lite lättare)

Hmmm, denna fråga intresserar mig också! :)

Befinner mig i princip samma situation som discovery - fixieprojekt på g, med skillnaden att jag helt gratis har kommit över ett par Alexrims från, hör och häpna, en Biltema-racer (svor jag nu?). Det som då skulle återstå är att byta baknavet och med andra ord ekra om hjulet. Hur svårt är det?

Räcker det att man har ett intresse för att skruva o fixa trixa med cyklar, eller behövs det mångårig utbildning vid ekerinstitutet i Wien?

Jag var inne på child härmodan när Johan packade upp underbart grymma deep-v's i regnbågens alla färger. länk. Jag byggde mina hjul själv av ungefär samma komponenter köpta från staterna och det blev inte mycket billigare.

Kostar de mer än du tänkt betala så kanske du ska satsa på det billigare hjulparet som är slut för tillfället. Gissar att det blir billigast att boka ett par direkt hos alien bikes, de borde väl komma in i lager snart?

Självmordssetup? Kostnad = en flarra blå loctite. Fast då bör man ju ha frambroms...

Johan A skrev:
-------------------------------------------------------
> Om du bor i Sthlm kan du köpa färdigbyggda till
> otroligt prisvärda kostnader hos ECI i
> Björkhagen. Då får du Surlynav, Mavic OpenSport
> och DT Champ (tror jag) för runt 1000:- per hjul.
> Kolla med bruse, han har köpt hjul där.
> Bor du någon annanstans är väl ändå Surly
> eller On-Onenav med Mavic OpenSport fälgar och DT
> Champ eller Comp (om du vill ha det lite lättare)

Nästan Johan. Det är On-One nav. 1050 kr inkl bygge för ett bakhjul. Tror det är det billigaste du kan få tag på.

On-one tillverkar nav av pressad blomjord. Har lyckats med att bromsa så att drevet & låsringen flög av och drog med sig alla gängor från navet. Helt rent. Men för all del, lite drygt 1000 spänn för ett bra byggt bakhjul med i övrigt bra grejjer funkar för mig. Flip-flop fixed/fixed så jag har en chans till...

Ska till Berlin om ett par veckor och ska ha min shoppinglista med mig. De stora klippen sker i Tyskland?

ArvidSvensson skrev:
> On-one tillverkar nav av pressad blomjord. Har
> lyckats med att bromsa så att drevet & låsringen
> flög av och drog med sig alla gängor från
> navet. Helt rent. Men för all del, lite drygt
> 1000 spänn för ett bra byggt bakhjul med i
> övrigt bra grejjer funkar för mig. Flip-flop
> fixed/fixed så jag har en chans till...

Satan i gatan.... Ja då vet man ju vad man kan förvänta sig... Ganska bra ändå för då kan jag ta sakerna som blir över och köpa ett Paulnav bak så jag har matchande hjul. Tjoho!!

formula gör väl också ett fixie/ tracknav ? någon som kör med det? Är det av mjukost?

Funderade på en grej om fixies och bromsfrågan.. kan man inte bygga ett hjul med rullbroms i framnavet?
shimano har ju ett gäng sådana.

Jag kör sedan en dryg månad pendlarfixie på Formula flip-flopnav. Köpte begagnade hjul som suttit original på en Kona Paddy Wagon (ett fynd för 600 pix).

Funkar bra än så länge, går ca 10 mil i veckan. Jag har dock inte provat mecka med hjulen. Det är kanske då man upptäcker att de är gjorda av "pressad blomjord" :)

/Johan

Jag kör också med ett Formula/Iro flip-flopnav med drev och låsring från Surly. Jag har visserligen inte kört så länge på det, men jag har inte märkt några mjukosttendenser.

okej okej. vad finns det mer för ställen som säljer sånthär än singlespeedshop?
har letat runt lite och hittar inget varken på crc eller bike discount.

Här har du ett par butiker jag samlat på mig. Kolla även bland sponsorerna på fixedgeargallery.com.

Och här får du några cyklar som inspirerade mig när jag byggde min fixie.

tack för länkarna! riktigt vettiga!
men jag tycker det verkar skralt men nya fixiehjul som inte är allt för dyra och som finns inom eu.
ebay kanske är ett alternativ men det känns så himmla krångligt.

discovery skrev:
> tack för länkarna! riktigt vettiga!
> men jag tycker det verkar skralt men nya fixiehjul
> som inte är allt för dyra och som finns inom
> eu.
> ebay kanske är ett alternativ men det känns så
> himmla krångligt.

Ebay är inte krångligt och även fast du åker på tull så blir det mycket billigare att plocka hem
ett hjulpar från staterna än att köpa dom här i sverige.
Ex http://cgi.ebay.com/Fixed-Gear-Trac...photoQQcmdZViewItemQQ_trksidZp1742.m153.l1262

jo det är väl möjligt. hmm
men vad tror ni om dessa från http://www.singlespeedshop.de?
Miche Xpress Laufradsatz - 28''
229 €
?
det är bland det billigaste settet som går att hitta i eu om jag inte missat något..(vilket jag säkert gjort)

Var bor du? Funderar på att skaffa mig ett annat par då jag vill ha mer retro fälgar. Eventuellt gör jag vinteruppsättning av de nuvarande men har du nära till Uppsala så...

Formulanav och Mavic cxp-22-fälgar, måttligt körda under några månader.

Jag fick erbjudande att köpa ett helt nytt hjulpar för 160USD när jag var över. Tyvärr fick de inte plats i resväskan (nästa gång ska jag ta med min cykeltransportväska om jag ska vara där lite längre). Däremot plockade jag upp naven till ett par hjul. Fick totalt ge 110USD för ett par, bra eller dålig deal? Enligt Sheldon Browns hemsida fanns det ju bra mkt billigare nav där..
Om/när jag åker över igen, skulle det vara ide att köpa några extra par och sälja här hemma i så fall? Mer som en hygglig tjänst till likasinade än för profitens skull..

Det billigaste måste ju vara att köpa ett sånt här drev: http://www.londonfixiebike.co.uk/index.html

Fixiedrev för skivfäste. Kan man inte köpa ett framhjul från biltema för några hundringar, disha om, fixa längre axel och så har man kommit under en femhundring? Och man lär ju inte dra loss drevet..

ghomeMTB.jpg

discovery skrev:
> Men är det någon som kör med miche hjul? är
> det bra skit eller?
> Miche Xpress Laufradsatz - 28'

Jag har dom naven på min fixie och dom känns super efter 2 år på cykeln.
Dock har jag "Primato Pista Roadrunner Track Laufradsatz - 28''" hjulen från singlespeedshop.

Men xpress ser väl lite roligare ut? :)

Jag är iaf jättenöjd med mina!

trevligt! det låter ju bra. wpress ser ju tillockmed riktigt bra ut!

Vilken bredd på vevlager bak anses vara standard? Man kan ju välja mellan 120 , 126 och 130mm.
Har mätt lite och kommit fram till att 126 mm verkar vara det som sitter på nu.

discovery skrev:
> Vilken bredd på vevlager bak anses vara standard?
> Man kan ju välja mellan 120 , 126 och 130mm.
> Har mätt lite och kommit fram till att 126 mm
> verkar vara det som sitter på nu.

Det beror ju på din ram. Kolla här: http://www.sheldonbrown.com/frame-spacing.html

jo. men vad är vanligast? Jag menar om jag köper 126 eler 130 kan ju inte spela så stor roll. bända 2 mm i varje gaffeldel. 130 kanske passar till fler hojjar om man nu skulle vilja sälja hjulen löst sen..

120mm är ju trackstandard (Dom flesta track ramar har det förrutom vissa japanska Keirin ramar som kör 110)samt så är det enklare att lägga dit några brickor om man nu har en gammal lvg ram som har 126mm. Så jag skulle rekomendera 120mm , du vinner nog på det i längden om du behöver kränga vidare dom senare.

Det blev en uppsättning Miche Xpress 28" (126mm) från Singlespeedshop. Det blir nog riktigt läckert.
Ska beställa drev också så man kan börja använda dem direkt när de kommer.

Billiga fixiehjul? Det låter lockande.
För vi som inte tycker att dryga 2000kr är billigt, särskilt inte i förhållande till en ram för 100kr.
Finns det andra alternativ?

haha, ja det är ju sant att det inte är så billigt. Men snygga är dom. Då får jag ju dessutom ytterligare en anledning att fortsätta bygget. ;P

Men seriöst så blir det inte jättemycket billigare om man köper ett ss/fixie nav och bygger själv. Då köper jag faktiskt hellre ett par smutta för drygt 2000 spänn och blir nöjd med hojjen.
Och som det verkar nu så verkar många leta efter "billiga" fixie hjul så jag tror inte att dom blir speciellt svårsålda om den dagen nu kommer.

Nu ska ramen rensas från allt onödigt (inte vajerhållare och annat fast), allt ska putsas upp och eventuellt även lackas i någon snygg färg (polaren är billackerare).

Det lär bli fint.

Får jag kontra med
snBoFFWnA.jpg

framnavet säger HEJ!:
ADJANgJQu.jpg

[fortsatt trådkapning]
475-framnav med ett något dremel-moddad 18t drev från uniglide-kassetten som satt på det ursprungliga bakhjulet... bredden ökad till 116mm mha brickor och kona
ramen ihopdragen mha gängad stång, drog ihop den till 85mm! innan den fjädrade tillbaka till rätt bredd) - ramen var krashad och växelörat åt helvete krökt långt innan jag fick hojen/fixie-projektet påbörjades, så det är inget att gråta över.
Vi skall se hur länge den håller :)
http://pici.se/pictures/dJwhOsVkg.jpg
http://pici.se/pictures/NmGPDcdYT.jpg
http://pici.se/pictures/LphWUrpLu.jpg
http://pici.se/pictures/mKxbaqvWM.jpg

nämnde jag att detta projekt endast krävde 140pix i nyansaffningskostnader: 80 för lås, 20 för bromsvajer och 40 för sadel? oops, slipstift till drameln gick på 50pix också... dvs totalt 190:-

bilderna är kassa, jag vet, medioker mobilkamera och skymning är ingen bra kombo.

Senast redigerad av en moderator:
*bump*
det finns ju redan två såna här trådar i toppen idag så jag kickar upp en gammal så blir samlingen större.

Tillbaka
Topp