Fixifiering - skumt vevlager

Kupa

Aktiv medlem
Har precis rivit ner den här i beståndsdelar:

IMG_0579.JPG ht=480

Man vet inte riktigt vad man ska förvänta sig, men vevlagret visar sig bestå av en lös fyrkantsaxel och två lagerkoppar, där den högra/driven är vänstergängad och vänstersidan har vanlig gänga. En fånig liten plastmuff satt i hylsan också. Axeln tycks vara 128 mm lång..

IMG_0582.JPG ht=480

Vad tror ni, är det detta som Skägget kallar "35 mm x 1mm (1.378" x 25.4 TPI), left-hand-threaded fixed cup (right side), right-hand-threaded adjustable cup (left side.)" - http://sheldonbrown.com/harris/french-cranks.html#stronglightbb

IMG_0587.JPG ht=512

Axeln kändes inte riktigt rak när skiten satt ihop och lagret var helt galet hårt åtdraget, men jag vete tusan om det är värt att lägga några pengar på nya delar till den här ramen.

Nu blandar du ihop begreppen map vevlagergängor:
35x1 är sk fransk gänga, höger-höger-gängat
1.370x24 är sk engelsk gänga, vänster-höger-gängat
(36x24 är italiensk gänga, höger-höger-gängat).

Har du frågor så PM'a mig om du vill.

/G
Edit: bokstav

Senast redigerad av en moderator:
Jävlar vad snurrigt det blev nu.

Skäggets text kopierade jag rakt av och han säger ju "left-hand-threaded on right side, right-hand-threaded on left side" och jag beskrev min egen upptäckt på svenska att högersidan var vänstergängad och vänstersidan normal... såvida inte vänster och höger byter plats när man översätter så skrev jag samma sak.

Jag lovar: högersidan skruvade jag ut åt "fel" håll, vänstersidan var som vilken vanlig skruv som helst.

Skägget:
35 mm x 1mm (1.378" x 25.4 TPI), right-hand thread on both sides.
instead of the ISO standard threading:
1.370/1.375 x 24 TPI left-hand fixed cup, right hand adjustable cup.
Obs: INSTEAD

/G

Nä. Det säger han inte alls. Han säger så här:

"Many Swiss bikes, and French bikes sold in the late 1970s/early '80s (especially Motobécanes) used the now-obsolete Swiss bottom-bracket threading:

35 mm x 1mm (1.378" x 25.4 TPI), left-hand-threades fixed cup (right side), right-hand-threaded adjustable cup (left side.)

The diameter and thread pitch are the same as French, but the Swiss fixed (right side) cup has a left-hand thread."

... edit: han säger både och. Min länk var inte riktigt akkurat.

Senast redigerad av en moderator:
GurraG skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag repeterar:
> Har du frågor så PM'a mig om du vill.
>
> /G

Neej! Skriv här i tråden istället :) Jag har ett franskt lager jag gärna skulle vilja få lite mer info om. Rättare sagt, jag skulle gärna vilja få lite större koll på franska lager i allmänhet.

Vem vet, man kanske lär sig något om ni fortsätter skriva här?;)

GurraG skrev:
> Jag vill inget veta om franska- eller
> "swiss"-gängor, det är Kupa.
>
> /G

Ja, det förstår jag.
Det jag menade var att jag möjligtvis kan snappa upp något lärorikt om ni inte skickar PM.

Tack

rayy skrev:
---------------------------------------------------------
> Det jag menade var att jag möjligtvis kan snappa upp
> något lärorikt om ni inte skickar PM.

Jag vill gärna lära mig om schweiziska gängor, för jag tror att min cykel har det.

Sheldon skriver om både french och swiss:

French-thread Bottom Brackets

Many French bikes sold before the late 1970s used the now-obsolete French bottom-bracket threading:

35 mm x 1mm (1.378" x 25.4 TPI), right-hand thread on both sides.

instead of the ISO standard threading:

1.370/1.375 x 24 TPI left-hand fixed cup, right hand adjustable cup.

If your frame is made for a French-thread bottom bracket, a standard adjustable (right) cup will fit in, at least a little way but it will be very loose and will be unusable.

Swiss-thread Bottom Brackets

Many Swiss bikes, and French bikes sold in the late 1970s/early '80s (especially Motobécanes) used the now-obsolete Swiss bottom-bracket threading:

35 mm x 1mm (1.378" x 25.4 TPI), left-hand-threades fixed cup (right side), right-hand-threaded adjustable cup (left side.)

The diameter and thread pitch are the same as French, but the Swiss fixed (right side) cup has a left-hand thread.

Min hoj stämmer in perfekt på Swiss vad gäller gängriktningarna. rayy, har du skruvat isär ditt lager och hur var det gängat?

Men perfekt!

Nej, jag har inte gjort det men jag tänker kolla upp det som vinterprojekt.
Cykeln är en Peugeot från typ -73 (?), det lär väl troligtvis vara "French-thread". Hela anledningen till att jag funderar är att jag antingen vill kolla igenom vevlagret för att se om det ser bra ut, eller fixa ett nytt (alt. ett "nytt").

Visst lär det vara helt omöjligt att hitta vevlager till såna cyklar?

rayy skrev:
> Visst lär det vara helt omöjligt att hitta
> vevlager till såna cyklar?

Nej

/G

GurraG skrev:
> rayy skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Visst lär det vara helt omöjligt att hitta
> > vevlager till såna cyklar?
>
> Nej
>
> /G

Bra.
Är det E-bay som gäller, eller kan det finnas att beställa fabriksnya?

JLarsson skrev:
> Gurra, gå och lägg dig. Du ska psykla om några
> timmar.

Ja,visst ja!

God natt.

/G

Tillbaka
Topp