Fläkt framför trainern, vart köpa och vilken?

landen

Aktiv medlem
Börjar bli olidligt att köra utan någon fläkt, men hittar ingenstans man kan köpa. Tog alla slut i sommarvärmen? Jula, Biltema, Claes Ohlsson, Elgiganten har jag försökt på hittills.

Hur stor/kraftig behöver man, kommer stå på ett bord framför trainern och vart köper jag den?
Gärna i Göteborgsområdet så jag slipper skicka efter.

Om jag skulle köpa nya fläktar skulle jag försöka hitta nån där man kan styra hastigheten med fjärrkontroll. Eller ett reglage på framsidan så att man når det från cykeln. Full fläkt behövs efter ett tag men blir för kallt i början eller i vilan mellan intervaller.
Nu så kör jag två fläktar som jag kan slå av och på via fjärr som går till eluttaget. Den ena står på högsta, den andra på lägsta. Men vore smidigare med fjärr som styr hastighet. Skulle gärna ha två (eller tre) fläktar fullt ös i slutet av en längre intervall.

Varken Jula eller Biltema har några fläktar i lager :/ Hittade till slut en på Claes Ohlson i Bäckebol. Denna:

71nLcXVADzL._SL1500_.jpg

Kanske blir en till på sikt.

Senast ändrad:
Jag har två bordsfläktar på ett bord framför mig, nära nog för att jag ska nå knapparna från sadeln. Jag brukar ha dem avstängda första 3-4 minuterna, sen startar jag lägsta nivån. Efter 15-20 min (slutet av uppvärmningen) höjer jag till max.

Supertramp skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har en fläkt som blåser på trainermotorn
> också. Den blir överhettad annars (har bränt en
> motor).

Är det inte fusk med motor? Jag trodde man skulle trampa själv.

landen skrev:
-------------------------------------------------------
> Varken Jula eller Biltema har några fläktar i
> lager :/ Hittade till slut en på Claes Ohlson i
> Bäckebol. Denna:

Jag har 3 st såna. Blåser rätt bra. Dåligt: justering vinkel höjdled i för stora steg.

Vindmaskin, som typ den länkade Honeywell, is the shit. Istället för fjärrkontroll och peta på reglage funkar det också med vindväst/kortärmad tröja som man tar av när det blir hårdkörning.

Tyvärr får man lite vad man betalar för. 28w som den du länkar skulle aldrig räcka för mig. Jag har två som ligger på 175w vardera...

Borde det inte gå att göra någon lösning med antingen dynamo eller annan drivning från bakhjulet?

Då skulle det ju kunna gå att få den hastighetsberoende och kanske att den använder den energin man själv producerar, som annars går till kråkorna.

Mtp att människans verkningsgrad är ca 20-25% så borde nog en värmeväxlare vara en mer energibesparande åtgärd.

Annars
41KO-8yS8HL._SY355_.jpg

Bygg vindtunnel så kan ni fila strömlinjeformen samtidigt som ni övar trösklar. Själv kör jag me dubbdäck.

Jag fick med en fjärrstyrd, när jag tog över en monark. Sjukt lyxigt att ha en som man kan slå på när det börjar bli varmt, rekommenderas!

Varför finns ingen trainer där man driver sin egen fläkt? Ju hårdare du kör desto mer effekt och mer fläkt.

Jag har insett att jag måste skaffa en fläkt. Problemet är att jag inte har så mycket plats för att förvara en stor fläkt. Finns det någon liten och effektiv som inte låter allt för mycket?

Måste tipsa om den här:

https://www.conrad.se/Golvfl%e4kt-C...rad-swe&pi=1209016&ci=SHOP_AREA_22718_0812035

Beställde en sån för 770 kronor inkl. frakt igår, rabattkod Y7N4-3PUR-Z9JN-J8U1

De flesta vanliga fläktar brukar blåsa runt 800-1000 m3 luft per timme. Den här blåser 5685 m3 på snabbaste hastigheten, så säg adjö till dina luftproblem! :D

Och viktigast av allt; "Certifierad enligt maskindirektiv 2006/42/EC för användning i industri." eller som det egentligen heter:

"Zertifi ziert nach Maschinenrichtlinie 2006/42/EC für die Verwendung im Gewerbe."

Återkommer med recension

Spacekitty sa:
MichaelOberg sa:
Beställde AEG-fläkten med vattentanken. ???

Men varför, räcker det inte att du blir blöt av din egen svett?

Det stod mellan den med vatten och den utan vatten.
Båda verkade liks bra men en hade vattentank och en inte. Sen hittade jag den med vattentank för 900:- något så slog till.

Hittade inget bättre alternativ, eller mer prisvärt.

Tillbaka
Topp