Flottsbro enduro, hur många N/W med kedjetapp?

Kung Stalle

Aktiv medlem
Det var en å annan som beklagade sig över att de hade tappat kedjan (förutom alla punkor då). Hur många var det som har narrow/wide och tappade. Skulle vara lite kul att höra intrycken nu när det körts på fullt ställ.

Själv kör jag på Race Face N/W och har tappat en gång under ett halvår vilket ju jag tycker är helt acceptabelt. Men skall man sejfa på raceday med en styrare åxå?

Stalle

Jag körde en Works n/w utan att tappa kedjan i söndags. Har bara haft problem en gång i runt 9 månader och då var det tjock lera som ställde till det. Det är på HT vilket skulle kunna göra det säkrare då kedjan kan vara så kort som möjligt.

Körde med hopes n/w 34 för första gången under rejset, inga tapp, inte ens vid mina 2 OTB. Har xt shadow + bak.
Ska väl tilläggas att jag inte kör hårdast och aldrigt kört rejs förr.

Jag körde framväxel tillsammans med c-guide utan att tappa kedjan. G-guide verkar göra bra mycket mer för att hålla kedjan på plats jämfört med shadow+ eller typ2-bakväxel.

WT 36T + bash och Shadow+, tappad en gång sen september och det var nerför Spyan.
Tre rallyn har hunnits med utan prolem inkl Flottsbro, även om det inte gick i överljudsfart i söndags direkt. =)

Men funderar på en öfre styrare, tapp på race är inte kul...

Senast ändrad:
Här söder om stan har vi inte så starka ben, eller jag i alla fall, så det är Race Face 30T som gäller med ZEE bakväxel och en fjärdedelsbash. Kedjan satt kvar under hela rejset.
Enda gången jag fick problem var när en gren kom upp mellan kedjan och drevet...

Skulle jag byta till N/W skulle jag nog ändå köra med övre styrare på race, men skippa det till vardags. Känns bra att safa upp en sån sak.

Jag kör n/w med 9-delad kedja och hemmabyggd styrare. Jag tappade kedjan en gång när styraren lossnade. Det var på ss4 som var den sista jag hann med. Tror att jag köper en styrare och kör med!

Var iof inte med på endurot. Men jag har tappat min kedja 2 ggr på mer än ett års användning.

1 gång på fiskartorpets XCO bana. Då var dock bara halva kedjan av på framdrevet så när jag trampade framåt så satt den på plats igen.

Sen en gång på helt vanlig grusväg i en fart av ca 10 km i timmen så växlade kedjan av sig själv?!?!?!?! Otroligt mysko. Jag tror jag måste fått upp en sten från gursvägen extremt olyckligt bland tänderna. Det var dock en väldigt ljudlös och smooth avväxling. snopen med.

Det höll på Flottsbro-rejeset men jag tappade kedjan 3 ggr på Gömmar-rallyt. Innan det har jag bara tappat kedjan en gång sedan förra våren.

Jag har en styrare som ska på inför Falun men det är en styrare så den passar såklart inte utan jag måste fila ner den ganska mycket först.

Noll kedjatapp senaste 53 milen (ink. Flottsbroracet) med Race Face Narrow Wide och zee clutch växel. Cyklar ofta lite mer våldsamt än smutt. Riktigt nöjd med växel-setupen. Zee är billig vilket är ett stort pluss då det ändå avverkas någon växel per år.

Ville skrev:
-------------------------------------------------------
> Var iof inte med på endurot.

Varför då?

cruxet skrev:
> det är en styrare så den passar såklart inte
> utan jag måste fila ner den ganska mycket först.

Ska det vara så? ;-) Jag som pestade mot min e13 häromdan…
Märklig att det funkar för framväxlar men inte för styrare, tycker jag!

Jag körde visserligen inte i Flottsbro men har tappat kedjan en gång på min Hope N/W sen i början av mars när jag hängde på den. Jag tror att jag gjorde ett korkat bakåttramp för att positionera om fötterna samtidigt. Kör den ihop med en Deore Shadow+ bakväxel. Att köra i stök så att kedjan piskar mot kedjestag och fotknöl trots Shadow+ har inte räckt för att den ska hoppa.

Körde inte Flottsbro men kommer köra med guide i tävling. Hope 34T n/w samt X9 type2.
Tappar kedjan ibland, 2-3 gånger på 3 turer då det ska trampas i halvstökiga partier, sällan när det går nerför.

Har haft ett till kedjetapp men efter noggrannare koll av bakväxeln så fanns inte clutch-funktionen kvar längre. Så vi kan nog glömma mina två tapp i statistiken. :)

Jag tappade kedjan i söndags också pga (hoppas jag iaf) clutch-funktion inte längre fanns: skruvet för att spänna clutch-fjädern var löst...
Det är alltid nåt som ska fixas på en cykel! :)

happymtb.fr skrev:
> Jag tappade kedjan i söndags också pga (hoppas
> jag iaf) clutch-funktion inte längre fanns:
> skruvet för att spänna clutch-fjädern var
> löst...
> Det är alltid nåt som ska fixas på en cykel! :)

Har jag alltså köpt en bakväxel i onödan nu? :)

Är det Shimano eller SRAM som ni upplever att den har pajjat på? Jag funderar på om min Shadow+ blivit sämre någon gång senaste veckorna.

Schreddan skrev:
> happymtb.fr skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag tappade kedjan i söndags också pga
> (hoppas
> > jag iaf) clutch-funktion inte längre fanns:
> > skruvet för att spänna clutch-fjädern var
> > löst...
> > Det är alltid nåt som ska fixas på en cykel!
> :)
>
> Har jag alltså köpt en bakväxel i onödan nu?

En extra bakväxel kan väl aldrig vara onödig.

Om det är själva fjäderspänningen som inte duger kan man justera den. Själv tittade jag igenom min Slx shadowbakväxel efter att den har gått i ett halvår (genom hela svenksa vintern och en liten tur i Spanien där den fick genomlida onämnbara saker). Anyhow, den är verkligen inte i prima skick. Båda pulley- och jockeyhjulet glappar flera mm i sidled. Cagen har varit böjd så mycket att jag bara hade 5 växlar som gick att använda. Jag misstänker att allt spel som uppstår i växeln med tid kan ha en rätt stor effekt på hur bra den håller kedjan på plats. Det finns instruktioner för hur man återbygger dom helt, men reservdelarna kostar så mycket att man erbart gör det av nördighet och för diycredd.

Schreddan skrev:
> happymtb.fr skrev:
> -----
> > Jag tappade kedjan i söndags också pga
> (hoppas
> > jag iaf) clutch-funktion inte längre fanns:
> > skruvet för att spänna clutch-fjädern var
> > löst...
> > Det är alltid nåt som ska fixas på en cykel!
>
> Har jag alltså köpt en bakväxel i onödan nu?

Maybe, maybe not...! :)
Jag läste detta igår: http://forums.mtbr.com/drivetrain-s...roken-xt-shadow-plus-859272.html#post10454443 och kollade sen hur det såg ut under huven. Inget var trasigt i mitt fall, som tur var! :D
Så öppna gärna din bakväxel så får du se!

Jag funderar på att spänna mer p-tension fjädern (#14 här: http://techdocs.shimano.com/media/t.../RD/EV-RD-M640-3438_v1_m56577569830801188.pdf ) bara som säkerhet i fall clutchen skulle sluta funka.

Kör med XX1 34t och X9 type2 och klarat mig hittills. Hoppas bara att det inte gör allt för ont när den väl trillar av...

Körde inte Flottsbro men har använt N/W drev sen slutet av förra sommaren. Har använt Works Components och nu Race Face tillsammans med en bash. Bakväxel XX1. Tror den hoppat av två gånger, båda gångerna för att det satt sig massa lera och barr mellan drev och bash som puttat av kedjan när man trampat bakåt.

Det som stört mig mest och som inte har med framdrevet att göra är när trissorna bak kommer i osynk med kedjan. Fattar inte poängen med att ha N/W trissor på växeln.

happymtb.fr skrev:
> Schreddan skrev:
> -----
> > happymtb.fr skrev:
> >
>
> > -----
> > > Jag tappade kedjan i söndags också pga
> > (hoppas
> > > jag iaf) clutch-funktion inte längre fanns:
> > > skruvet för att spänna clutch-fjädern var
> > > löst...
> > > Det är alltid nåt som ska fixas på en
> cykel!
> > :)
> >
> > Har jag alltså köpt en bakväxel i onödan
> nu?
> > :)
>
> Maybe, maybe not...! :)
> Jag läste detta igår:
> http://forums.mtbr.com/drivetrain-shifters-deraill
> eurs-cranks/clutch-broken-xt-shadow-plus-859272.ht
> ml#post10454443 och kollade sen hur det såg ut
> under huven. Inget var trasigt i mitt fall, som
> tur var! :D
> Så öppna gärna din bakväxel så får du se!
>
> Jag funderar på att spänna mer p-tension
> fjädern (#14 här:
> http://techdocs.shimano.com/media/techdocs/content
> /cycle/EV/bikecomponents/RD/EV-RD-M640-3438_v1_m56
> 577569830801188.pdf ) bara som säkerhet i fall
> clutchen skulle sluta funka.

Tackar! Man var alltså inte först. :)

Min är en Shimano XT och jag öppnade den igår och det ser ok ut. Men trots att jag spänner åt det lite så blir det ingen skillnad. Hur som så har jag redan ersättaren på plats så det är mer av nyfikenhet än att jag behöver laga. Kanske testar om garantin gäller, om jag orkar. :)

Techdocs, mumma. Blir till att öppna och titta framöver. Min har inte fått några smällar utan känns bara allmänt slapp. Får jag möjlighet att jämföra med en ny kanske det är värt att reklamera så att shimano får lite feedback.

Så här ett par veckor efter Åre kan jag väl konstatera att jag tror att jag hade 4-5 kedjetapp på träningsdagen och två under racet. Då körde jag med n/w och ingen styrare.

Fem-sex kedjehopp på Race Face 34T NW-drev under Åreveckan. Inget med Hopes 32T (kört en dag i Åre med Hope, + Falun +ANNAT).
Övrig setup är fräsch XTR-kedja och XT-bakväxel, ingen styrare.

Jag funderar på om det beror på kedjelängden. Jag orkade inte korta kedjan när bytte från 34 till 32t på framklingan så den har slamrat som fasiken (att cykeln blir tystare med singelklinga är ju bara skitsnack) så jag tänker mig att bågra av mina tapp kan bero på det.

Neil hade väl tappat kedjan med viss slakt som följd på någon av stigarna.

Jag kör Hope 32t. 11-36 bak, Deore Shadow+ medium cage och kejdan kortad så mycket jag vågar. Nästan helt tyst och inga tapp.

Jag får nog korta lite till då. Tidigare var den kortad precis så att den klarade sig bottnad med tom dämpare och kedjan på stora. Men nu har den tydligen lite för mkt marginal.

Men nu med 32t är jag ju i stort sett aldrig uppe och nosar på de stora klingorna bak vid hemma- eller utförscykling så då blir det ju mer kedja som slamrar runt.

Jag körde Åre med framväxel och hade inga problem vad jag kan minnas. Kedjelängd är en stor grej, sedan har jag en bionicon c-guide. Jag har inte kört så mycket utan den, men jag tror att den gör mycket för att hålla kedjan på plats.

Neil tappade kedjan på ss4 i Åre tror jag, och det blev sallad enl uppg. jag har monterat en ministyrare (ifall jag eventuellt, mot förmodan skulle ägna mig åt enduro).

Stalle

Jag tappade ingen kedja tack vare min DH-styrare, men bakväxel skruvades loss efter 4e åkdag! Jag funderar på att ha loctite på skruvarna nu.

Verkar vara världens grej det där med N/W.

Skönt att kunna pausa då och då och skylla på utrustningen.

Tillbaka
Topp