Flytande gröt

Snuten

Aktiv medlem
Flytande gröt
Flytande gröt:

Koka gröt på havregryn eller rågflingor. Koka ordentligt och glöm inte saltet!

Låt gröten kallna och mixa sedan till en slät smet med tex banan och frysta bär. Saft kan också funka men är inte lika nyttigt. Mixerstav är bäst.

Kör även i Vitargo eller motsvarande och kanske sojamjölk (mera hållbar än vanlig mjölk). Toppa med kanel för smakens och GI-balansens skull. Salta lite om det går utan att smaken förstörs.

Avsluta med att spä i vatten i sådan mängd att det blir drickbart.

Tänkte att detta kunde funka som lite "långsammare" och stadigare energiintag vid långcyklingar (längre än ca 2-3 tim). Har experimenterat lite hemma i vinter och skall snart testa på riktigt.

Åsikter och tips mottages gärna.

PROBLEM! Känner någon till om det finns cykelvattenflaskor med större öppning?

Flytande gröt
Själv brukar jag ha flytande plankstek i vattenflaskorna. Det är både jättegott och närande ;)

Allvarligt nu, kan du inte dricka gröten om du helt enkelt bara tar och skruvar av korken?

Flytande gröt
Rundtramp skrev:
-------------------------------------------------------
> Själv brukar jag ha flytande plankstek i
> vattenflaskorna. Det är både jättegott och
> närande ;)
>
> Allvarligt nu, kan du inte dricka gröten om du
> helt enkelt bara tar och skruvar av korken?

Jag är kass på att cykla utan att hålla i styret. Dessutom brukar folk bli sura om man gör det i en klunga. Tror jag har sett vattenflaskor med större pip, kan bara inte minnas var.

Flytande plankstek låter OK om man nu äter kött. Lite som något man serverar de tandlösa gamlingarna på ålderdomshemmen.

Flytande gröt
Energikakan kostar multum och ibland känns det för omständligt att plocka fram den. Risk att man fuskar pga trötthet och så blir man ännu tröttare.

Tänkte att flytande gröt kunde vara komplement. Använder både vatten, energikaka och energidryck när det gäller längre cykling. Gnetade runt VR på 3-4 energikakor, ett par flaskor energidyck och ett par flaskor vatten förra året. Var tvungen att stanna pga nr 1 och 2 men inte för att äta. Man blir så seg när man stannar till och äter.

Flytande gröt
LC4 skrev:
> Snuten skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > AXA tillverkar visst något liknande. Dyrt som
> > guld antar jag:
> >
> >
> http://www.axa.se/sv/Produkter/Produkt/?product=28
>
> > 9
>
> Och förmodigen en massa soker o E-ar

Innehållsdeklaration finns ju på sidan ifråga:

"Vatten, mjölk, spannmål av fullkorn 5% (havre, råg, vete, korn), juice (äpple, tranbär 1,8%) fruktsocker 0,6%, socker 0,6%, arom, cikoriarotfiber (inulin), salt, citronsyra."

Flytande gröt
Snuten skrev:
> Energikakan kostar multum och ibland känns det
> för omständligt att plocka fram den. Risk att
> man fuskar pga trötthet och så blir man ännu
> tröttare.
>
> Tänkte att flytande gröt kunde vara komplement.
> Använder både vatten, energikaka och energidryck
> när det gäller längre cykling. Gnetade runt VR
> på 3-4 energikakor, ett par flaskor energidyck
> och ett par flaskor vatten förra året. Var
> tvungen att stanna pga nr 1 och 2 men inte för
> att äta. Man blir så seg när man stannar till
> och äter.

Tur inte proffsen har fattat hur värdelöst det är med käket i fickorna på sin 25-30 mil långa etapper, dom skulla aldrig vilja byta tillbaka efter att ha haft solvarm gröt att släpa på uppför diverse milslånga stigningar... ;-) Ärligt talat låte din grötblandning helt vansinnig, och att sen åka omkring med det i magen känns inte som någon dröm heller. Sorry men jag förstår inte alls hur du tänkte när du kom på din revolutionerande blandning :-/ T

Flytande gröt
Tack för tipset Fundamentals. De verkar ha en del specialflaskor.

Välling är inte ordet jag söker. Har försökt men jag får kväljningar av det.

Little Stereo, vem har sagt att käket i fickorna är värdelöst? Korv i vänster ficka och mos i höger. I mitten kan man ha ketchup och senap! SUPERBT
Den flytande gröten är god och magen mår prima av gröt. Man bajsar mycket snygga korvar av det.

Flytande gröt
>
> Innehållsdeklaration finns ju på sidan ifråga:
>
> "Vatten, mjölk, spannmål av fullkorn 5% (havre,
> råg, vete, korn), juice (äpple, tranbär 1,8%)
> fruktsocker 0,6%, socker 0,6%, arom,
> cikoriarotfiber (inulin), salt, citronsyra."

Dom glömde skriva att den är helt oätbar.

Flytande gröt
Varför inte bara använda en klassisk sirapsflaska? Storleken borde passa i flaskhållarna och originalinnehållet kan du använda till att spetsa din dekokt. Alternativet är naturligtvis gymflaskor för gainer.

Flytande gröt
Aron skrev:
> Varför inte bara använda en klassisk
> sirapsflaska? Storleken borde passa i
> flaskhållarna

De är nära i storlek men det fattas några millimeter. Antingen får man dra några varv tejp runt, eller så får man göra en distans till flaskhållaren.

Jag testade med en sirapsflaska och två olika flaskhållare här hemma. Flaskan är helt lös i dem.

Flytande gröt
Jag brukar fylla på halvliters plastflaskor eller vanliga cykelflaskor med allehanda gastronomiska underverk vid långturer
Går att mixa det mesta till flytande form som sagt. Mixad pizza var dock ingen höjdarupplevelse..

Senast redigerad av en moderator:
Flytande gröt
Vilken höjdar tråd, vansinigt rolig läsning. Majsmjöl, maizena går att göra både gröt och välling på och har ett jä.. energivärde. Piffar man bara upp geggan med något sött så blir det smarrigt.

Flytande gröt
Justera tillflödet av flytande gröt genom att klippa av pipen i passande höjd.

Bilagor

• bä.gif
    bä.gif
    116.3 KB · Besök: 104
Flytande gröt
VCN

Passar napplaskor i flaskställen? Kanske en bra idé i så fall.

Fast det finns ju risk för att man tappar koncentrationen om man mitt i cyklingen får känslan av att suga tutte...

Flytande gröt
Snuten skrev:
> Beerfot
>
> Jag ser på din blogg att du också experimenterat
> lite i köket:
>
> http://beerfot.blogspot.com/2009/03/fettot-behover
> -mera-fett.html
>
> Funkade det?

Funkar perfa, nästan gratis och tar ca 15 min att tillverka. Enda problemet är att de är för smarriga och att man därför ständigt måste göra en ny sats. Använ baksirap ist för vanlig, den har bätte energivärde och snabbare sockerarter.

Flytande gröt
Tjo!

1 dl havregryn
(2 msk sojamjöl om man vill höja proteinhalten lite)
1/2 banan
1-2 msk krossat linfrö (din mage kommer att gilla detta, dessutom nyttigt)
(1-2 msk matolja om man vill höja energiinehållet)
3-5 dl mjölk eller vatten

Körs i mixer till en slät gegga. Häll på flaska.

Jag körde detta som cykel-pendlar-frukost i ca ett års tid innan jag sedan bytte jobb och fick kortare till jobbet. Funkade superbra :-)
Enligt min mening finns det ingen anledning att koka gröten, det blir inte bättre av det. Vill du ha en geggigare konsistens så låt bara grynen stå å dra i vätskan i kylen över natten.

(I ärlighetens namn så skall jag här ge cred till en viss Petter i Uppsala som gav mig idéen. Den mannen är dock en kanotist av större mått, så han tredubblade recpetet och drack direkt ur mixerkanna varje morgon... Jag vill även minnas att han piffade till anrättningen med lite socker.)

Flytande gröt
Fjärdebrunn skrev:
> Vad fan är det för fel att stanna till vid ett
> fik?
>
> De där blandningarna verkar närmast hedniska.

Oscar, sök tjusningen med att kunna fika närsomhelst och varsomhelst.

Flytande gröt
Tja, bara en sådan sak att det tar massor med tid att stanna och fika, och dessutom är inte fik öppna kl 05:30 på morgonen :-)

Nej, detta är knappast något som kan rekommenderas för träning. Men för min del funkade det som sagt toppenbra som regelrätt frukost på språng till jobbet. Jag vet att det låter helt sjukt äckligt, men det är det faktiskt inte! Dessutom ger det oss vanliga dödliga en viss Gunde-känsla.
Glömde säga att 0,5 liters MER-flaskor med stor öppning är bra!

Är man ekonomisk så bakar man egna energikakor till träningen. Det går alldeles utmärkt att göra och blir billigt. Russin, havregryn, solroskärnor, nötter, blockchoklad osv, kasta i efter behag. Gegga ihop allting med kola kokt på socker, sirap, grädde och smör. Förvara i frysen så håller dom hur länge som helst. Jag såg så sent som i veckan ett recept i senaste numret av den däringa tidingen som distribueras till alla som anmält sig till Vättern.

Flytande gröt
Har ni testat sondmatning? :)

Även jag kan understundom stanna till för en ståfika. Då med kaffe, macka och ibland snickers. Dock inte i mixad form...

Ska du upp tidigt och köra kan jag rekommendera mollos modell att köra på tom mage. Ge den inget alls så går inte hungern igång och benen känns sprittiga värre.

Flytande gröt
Jag vet att det här är personlig preferens men det låter rätt äckligt :) (iofs inte lika illa som den mixade pizzan men ändå)

Flytande gröt
Man kanske kan sova med dropp istället? Eller sova med gröt-sond-dropp?

Den utomhuskalla gröt-saften blandad med apelsin-Vitargo i lamm-nappflaska skulle inte få mig helt sugen på dagens pendling. Frukost som kan vara så gott!

Flytande gröt
erik h, jag föredrar nybakade frallor med prästost, kaffe (svart), marmelad, lite färsk frukt, nötter och en morgontidning. Har dock provat detta på cykeln och det gick inte!

Flytande gröt
Beerfot skrev:
> Funkar perfa, nästan gratis och tar ca 15 min att
> tillverka. Enda problemet är att de är för
> smarriga och att man därför ständigt måste
> göra en ny sats. Använ baksirap ist för vanlig,
> den har bätte energivärde och snabbare
> sockerarter.

Lät, såg smarrrigt ut!

Flytande gröt
Snuten skrev:
> erik h, jag föredrar nybakade frallor med
> prästost, kaffe (svart), marmelad, lite färsk
> frukt, nötter och en morgontidning. Har dock
> provat detta på cykeln och det gick inte!

Skaffa en bättre mixer.

Flytande gröt
Sprockets skrev:
> Skaffa en bättre mixer.

Mixar man morgontidning, kaffe, marmelad och fralla och smetar på en ballong så kan man göra jättefina djur!

gris.jpg

Flytande gröt
Sprockets skrev:
> Men hur skall du få ned den i nappflaskan?

Grisar kommer alltid i säck, aldrig i flaska. Möjligtvis som syrlager.

Flytande gröt
Beerfot skrev:
> Sprockets skrev:
> -----
> > Men hur skall du få ned den i nappflaskan?
>
>
> Grisar kommer alltid i säck, aldrig i flaska.
> Möjligtvis som syrlager.

En säck med en gris i låter opraktiskt att ha med sig på cykeltur. Hur tänkte ni nu?

Flytande gröt
bruce skrev:
> Beerfot skrev:
> -----
> > Sprockets skrev:
> >
>
> > -----
> > > Men hur skall du få ned den i nappflaskan?
> >
> >
> > Grisar kommer alltid i säck, aldrig i flaska.
> > Möjligtvis som syrlager.
>
> En säck med en gris i låter opraktiskt att ha
> med sig på cykeltur. Hur tänkte ni nu?

Tänk Oblix - käk för riktiga cyklister.

Flytande gröt
gallan skrev:
> Fasen va`"skojsig" denna tråd har blivit!!!
> Tänkte Spä`på med;
> Lappskojs eller värför inte Lungmos,(Pölsa)

Rå fläskkorv borde funka också, bara bita av knuten och suga i sig. Gott, billigt, närande.

Tillbaka
Topp