Flytta handtagen

Valter

Medlem
Flytta handtagen
Jag har nyligen köpt en mtb, förra ägaren hade plockat bort sina barends så nu vill jag flytta ut handtagen. Men hur flyttar man dom, de sitter som sten. Någon som har någon praktisk idé? En fråga till, gillar ni raka styren eller förespråkar ni de mer böjda varianterna som finns?

Flytta handtagen
Tryckluft eller vatten brukar fungera fint för att få loss handtagen. Sedan kan man spruta på lite hårspray på styret när de ska på plats igen, så glider de på lätt och fastnar när sprayen torkar. Eller så skaffar man lockons, den bästa lösningen IMHO.

Rakt eller rise? Det är en fråga om tycke och smak. En mer upprätt sittställning med rise ger bättre kontroll och mer bakvikt i stöket, medan ett rakt styre ger racigare ställning, bra om man vill cykla fort.

Flytta handtagen
Kör med Biltemas bromsrengöringsspray. Handtagen lossnar på studs och sen dunstar den bara. Samma sak när handtagen ska på, i med spray i handtagen, sätt på dom, vänta fem sekunder så sitter dom som berget!

Flytta handtagen
saliv funkar om man är lite macgywer annars vanligt miljövänligt vatten
lockons bygger på en del, gillar man tunna handtag är vanliga svårbortaggbara bäst
Personligen fattar jag inte att nån vill ha raka styren, lite böj o aningen bredare ger så mkt mer kontroll när det blir stök o bök
Vet dock att många hardcore xcers gillar rakt så det är väl bara att testa

Tillbaka
Topp