Flytta spurtklossen längre bak???

Burras

Medlem
Sitter nere i Puerto de Mogan och har en lazy afternoon efter fina cykeldagar i bergen. Med anledning av de (för en svensk) rejäla klättringar man gör när man är här nere så har det tillstött komplikationer för hälsenan som börjat göra ont. Problem med (höger)hälsena är ingen ny grej för mig och en av anledningarna till att jag började med cykling från att mestadels sprungit bergslopp och orienterat. Innan jag åkte ner hit på träningsläger så har jag försökt höja belastningen på mina pass för att vänja kroppen med den högre belastning som komma skulle. Men efter att ha gått i bräschen 5 dagar för 2-3000 höjdmeter och långa dagar, har smärtan kommit. Frågan om spurtklossens placering har då dykt upp i mina funderingar för vad jag kan göra för att avlasta hälsenan tills läkarna har fått tummen ur. söker man lite på nätet så skrivs det en del ffa från amerikanskt håll om att flytta klossen bakåt tom så långt som mitt under foten.
Undrar då om det är någon här som testat att flytta bakåt (mer än originalhålen bjuder) eller annars har något att säga?
Jag kör med Mavic Road Pro skor som sitter bra på foten och klossen (SPD-SL) så långt bak som det går med originalhålen. Vågar man ta till borren och göra slag i saken med egna hål?
Känns som jag skulle vilja försöka hitta en avlastning, speciellt med Vättern så nära inpå.
Tack för all input!

Prova, jag kör mina "SPD"-klossar så långt bak som det är möjligt.

Var det inte Ljungskog som fick sina skor ombyggda så klossarna var rakt under foten?

Tror ärligt talat inte att du får något annat resultat än nya hål i dojjan/cleatsen och ännu ondare än innan. Gör det on är det fel och har du lyckats skada hälsenan är det lång konvalesens. Men, varför inte laborera med sadelposition och höjd innan du ger dig på att borra sönder saker o ting? (Om jag sitter för högt får jag problem i vaden och baksida knä). Skjuter du fram sadeln kan effekten likna den att flytta bak cleatsen.

Gissningsvis överansträngning. Har troligtvis mer att göra med en överentusiastisk satsning, än på position etc..

Hade samma symtom efter en chockstart på säsongen (Liege-Bastogne-Liege).. Vila från cykling minst en vecka, massera vad/hälsena och stretcha försiktigt när du blivit varm. Räkna med att det kan ta ett antal veckor innan det blir riktigt bra.

Lite beroende på hur stora besvär du har, så kan nog Vättern ligga risigt till.

42Hz skrev:
-------------------------------------------------------
> Var det inte Ljungskog som fick sina skor ombyggda
> så klossarna var rakt under foten?

Jo.

jag hade problem med krampande vader och det var där det tog stopp istl för benen vilket inte kändes bra.
så jag borrade nya hål i kolfibersulan ca 2cm längre bak och helt sonika gängade dom nya hålen i sulan med en gängtapp. sulan var ganska tunn och jag trodde inte det skulle hålla, men det höll hela skons livslängd och problemen med vaderna försvann när hävstången blev mindre för vaderna.

i mina nya skor har jag däremot klossarna längst bak i orginalhålen men kör nu med lägre sadel och varierar tramptagen med att ibland strecha/slappna av i vaden och trycka ner hälen nedan för pedalen och det funkar också bra för mig.

men har du redan ont i hälsenan och vill köra vidare tror jag helt klart det kan hjälpa att flytta bak klossarna sen om du blir frisk i senan prova att slppna av i vaden i tramptagen imellanåt

Exentriska tåhävningar och stretching är det enda som hjälper, resten är bara marginellt, åtminstone för mig. Men det antar jag du redan testat om detta är ett problem för dig sedan tidigare. Men det är många som blivit hjälpt av detta, både i den akuta fasen och på längre sikt.

På kort sikt om du absolut skall göra nåt skulle jag hellre försöka pilla in en kilklack i dojorna, för att avlasta hälen. Du får leva med lite sämre hälgrepp men det kan funka. Obs att det skall vara en korkklack eller liknande, inte nån mjuk hälsporre grej. Se också till att ha den i andra skor i den akuta fasen.

Och viktigast, se för fanken till att stretcha både vader och hälsenor.

Lycka till

Jag tycker helt klart du ska testa att flytta bak klossen. Jag gjorde en bikefit i våras med Glenn Magnusson som fixade nämnda Ljungskogs skor och han är mycket för en kloss placerad långt bak. Jag är ingen expert, men det låter troligt att du slipper onödig belastning på vaden/hälsenan med en kloss längre bak. Jag kan helt klart rekommendera att göra en bikefit hos Magnusson http://probikefit.se/

gragge skrev:
> Exentriska tåhävningar och stretching är det
> enda som hjälper, resten är bara marginellt,
> åtminstone för mig.

har du provat att flytta bak klossen mer än vad som går ?

>
> På kort sikt om du absolut skall göra nåt
> skulle jag hellre försöka pilla in en kilklack i
> dojorna, för att avlasta hälen. Du får leva med
> lite sämre hälgrepp men det kan funka. Obs att
> det skall vara en korkklack eller liknande, inte
> nån mjuk hälsporre grej. Se också till att ha
> den i andra skor i den akuta fasen.

vad skulle det bli för någon skillnad med en kil i skon ? när skon ändå roterar runt sin axel,
kan sätta på en stilettklack på 12cm på skon men ändå skulle foten vara i samma läge med samma tryck på hälsenan

> Och viktigast, se för fanken till att stretcha
> både vader och hälsenor.
>
jag är till och med skepisk till att stretcha en öm hälsena :)

hm skrev:
> gragge skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Exentriska tåhävningar och stretching är det
> > enda som hjälper, resten är bara marginellt,
> > åtminstone för mig.
>
> har du provat att flytta bak klossen mer än vad
> som går ?
>
> >
> > På kort sikt om du absolut skall göra nåt
> > skulle jag hellre försöka pilla in en kilklack
> i
> > dojorna, för att avlasta hälen. Du får leva
> med
> > lite sämre hälgrepp men det kan funka. Obs
> att
> > det skall vara en korkklack eller liknande,
> inte
> > nån mjuk hälsporre grej. Se också till att
> ha
> > den i andra skor i den akuta fasen.
>
> vad skulle det bli för någon skillnad med en kil
> i skon ? när skon ändå roterar runt sin axel,
> kan sätta på en stilettklack på 12cm på skon
> men ändå skulle foten vara i samma läge med
> samma tryck på hälsenan
>
> > Och viktigast, se för fanken till att stretcha
> > både vader och hälsenor.
> >
> jag är till och med skepisk till att stretcha en
> öm hälsena :)

Prova att fundera en sväng till innan du kör messerschmidt modellen är du gullig.

Jag säger inte på något sätt att ts behöver ha samma problem som mig (därav textraden "för mig") men om så är fallet så blev jag hjälpt av det jag skrivit. Vilket väl är varför man skriver en sån fråga på ett internetforum, för att få respons av andra med samma/liknande problem, eller på annat sätt har kunskap i ämnet.

Och det där med kilklacken i skon, det tycker jag du skall suga på en stund så kan du skriva igen när du listat ut hur det funkar... ledtråd: stilettklack under sulan, korkilägg ovanför sulan....

svårt att inte låta messerschidtig i text. ber om ursäkt för det, försökte mildra det med en glad gubbe på slutet.

men du får gärna försöka förklara skillnaden på att höja upp en sko på ena eller andra sidan sulan? i min värld blir resultatet det samma

Eftersom jag haft dessa problem sedan länge, men bara i samband med löpningen, så är jag bekant med allt vad excentriska tåhävningar, stretchning(som jag alltid lägger mycket tid på) och dylikt är. Men ska jag vara ärlig har det bara haft marginell effekt på en skada redan skedd. Vid akuta skador, med starka symptom är total vila absolut det jag också tycker man ska satsa på. Men för mindre starka symptom (som i detta fallet där jag faktiskt fortfarande kan cykla) skulle jag gärna fortsatt vilja hålla igång. Problemet för mig har under löpartiden varit att jag lätt stelnat ihop och direkt fått tillbaka symptomen när jag börjat aktivitet igen. Därför vill jag utforska möjligheten att ändra en variabel rent mekaniskt, i detta fallet klossen, då jag läst om andra som haft lycklig utgång med en bakre position på klossen som uppenbart även för en ickefysiker tar bort en hel del av det stabiliserande arbetet som vaden behöver utföra.
Mina tankegångar är vidare att då jag genom jobbet har möjlighet att sätta upp skon i en finmekanisk fräs kan jag göra nya hål med minst samma toleranser och precision som från fabrik. Och då Mavic redan har en flyttbar metallplatta på insidan med maskingänga som jag tänkt använda, har jag lite att förlora. Sulans strukturella styrka kommer inte att bli förstöras. Blir jag inte nöjd, kan jag flytta tillbaka.

Rent rationellt så borde ju en bakre position ge mindre hävarmseffekt än en främre?

Fram med borren!

Har själv fundrat på att testa på gammskorna men inte hunnit än. Har inga hälsensproblem, men gissar att jag skulle trivas med att ha foten ngt längre fram på pedalen.

Jag kan ha fel.

Det är högst osannolikt att Glenn M skulle haft med Susannes skor att göra när hon var sambo med Klas J och det var Dieter Herbert som kom med idén. För övrigt har Klas J, Madde L och Jens W också kört med varianten.

Miss Lycka skrev:
> Det är högst osannolikt att Glenn M skulle haft
> med Susannes skor att göra när hon var sambo med
> Klas J och det var Dieter Herbert som kom med
> idén. För övrigt har Klas J, Madde L och Jens W
> också kört med varianten.

Det kan vara något som jag har missuppfattat. Klas Johansson är ju den andra halva av Pro bikefit så jag kan helt klart ha blandat ihop det. Men vi helt säkra på att Dieter Herbert var först med att flytta klossen bakåt?

För mig räckte det med ca 2cm extra för att känna skillnad, så tror knappast du behöver flytta in den i hålfoten, kan bli knepigt tåöverlapp mot framhjulet då också....

Jo, jag tror inte det blir hålfotsposition vid första försöket. Ska mäta och se hur mycket klossen går att flytta innan tåöverlappning mot hjulet. Det är nog en bra början. Synd att inte Shimano gör någon extenderplatta som speedplay...

Vi använder våra vadmuskler för balans. Att frivilligt ta bort den delen låter rubbat. Jag har testat att flytta bak klossen, men det var väldigt otrevligt att cykla så. Jag tappade mycket kraft, eftersom jag har relativ sett starka och uthålliga vader, och de blev oanvändbara.

Jag har oproportionerligt starka vader och upplever att jag får ut mycket mer kraft när jag inte använder vaden i min cykling. Att hålla på att trampa med vaderna var det bästa tipset jag fick när jag gjorde min bikefit.

gragge skrev:
> Exentriska tåhävningar och stretching är det
> enda som hjälper, resten är bara marginellt,
> åtminstone för mig. Men det antar jag du redan
> testat om detta är ett problem för dig sedan
> tidigare. Men det är många som blivit hjälpt
> av detta, både i den akuta fasen och på längre
> sikt.
>
> På kort sikt om du absolut skall göra nåt
> skulle jag hellre försöka pilla in en kilklack i
> dojorna, för att avlasta hälen. Du får leva med
> lite sämre hälgrepp men det kan funka. Obs att
> det skall vara en korkklack eller liknande, inte
> nån mjuk hälsporre grej. Se också till att ha
> den i andra skor i den akuta fasen.
>
> Och viktigast, se för fanken till att stretcha
> både vader och hälsenor.
>
> Lycka till

Kan bara hålla med Gragge till 100%

jofahjalm skrev:
> Jag har oproportionerligt starka vader och
> upplever att jag får ut mycket mer kraft när jag
> inte använder vaden i min cykling. Att hålla på
> att trampa med vaderna var det bästa tipset jag
> fick när jag gjorde min bikefit.

saknas det ett "inte" eller är det ett för mycket?

Är inte vadmuskel en nästan helt onödig muskel vid cykling? Och en muskel som man lätt slösar energi i onödan på?
Går nästan lika bra att cykla med ospänd vad.
Vilket går tvärtemot löpningen där det mesta av klippet sitter i vaden ...
Skulle vilja tipsa ts om att försöka slappna av mer i vaderna i cyklingen

Generellt är det väl mindre slitigt på kroppen att köra med lättare kraft men högre kadens (förutom att det kan vara mer slitigt för hjärtalungor).

hm skrev:
> jofahjalm skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag har oproportionerligt starka vader och
> > upplever att jag får ut mycket mer kraft när
> jag
> > inte använder vaden i min cykling. Att hålla
> på
> > att trampa med vaderna var det bästa tipset
> jag
> > fick när jag gjorde min bikefit.
>
> saknas det ett "inte" eller är det ett för
> mycket?
>
> Är inte vadmuskel en nästan helt onödig muskel
> vid cykling? Och en muskel som man lätt slösar
> energi i onödan på?
> Går nästan lika bra att cykla med ospänd vad.
> Vilket går tvärtemot löpningen där det mesta
> av klippet sitter i vaden ...
> Skulle vilja tipsa ts om att försöka slappna av
> mer i vaderna i cyklingen

Det saknades ett inte i andra meningen :) Jag tycker helt klart man ska undvika att använda vaden vid cykling. Jag har också svårt att se vad den skulle göra som är positivt vid cykling.

Tillbaka
Topp