Foliera en landsvägscykel

CM_Trek

Ny medlem
Hej!
Är det ngn som vet om man kan foliera sin landsvägscykel? funderar på att låta min Trek Mondone 3.1 bli mattsvart. Kan man foliera bilar borde man kunna få cykeln folierad oxå tycker jag men hittar inget om det på nätet. Någon här som gjort det eller vet någon som utför sån foliering?

CM_Trek skrev:
-------------------------------------------------------
> Hej!
> Är det ngn som vet om man kan foliera sin
> landsvägscykel? funderar på att låta min Trek
> Mondone 3.1 bli mattsvart. Kan man foliera bilar
> borde man kunna få cykeln folierad oxå tycker
> jag men hittar inget om det på nätet. Någon
> här som gjort det eller vet någon som utför
> sån foliering?

Klart att det går, men du har ju inga naturliga skarvar för folien som skarvarna mellan en bils olika paneler.
Plasti Dip måste ju bli mycket enklare på en cykel, http://plastidip.se/

eketjall skrev:
> CM_Trek skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hej!
> > Är det ngn som vet om man kan foliera sin
> > landsvägscykel? funderar på att låta min
> Trek
> > Mondone 3.1 bli mattsvart. Kan man foliera
> bilar
> > borde man kunna få cykeln folierad oxå tycker
> > jag men hittar inget om det på nätet. Någon
> > här som gjort det eller vet någon som utför
> > sån foliering?
>
> Klart att det går, men du har ju inga naturliga
> skarvar för folien som skarvarna mellan en bils
> olika paneler.
> Plasti Dip måste ju bli mycket enklare på en
> cykel, http://plastidip.se/

+1

Just mattsvart blir riktigt bra med plasti dip

Japp, Plasti-dip is the shit. Blir en lite gummerad känsla.

FatBastard-1.jpg

Det orange är folie, det svarta är plasti-dip

Senast ändrad:
CM_Trek skrev:
> Stort tack för alla svar! Ska kolla upp detta
> direkt.
> Jeppe_e din hoj blev ju sjukt snygg!

Tack, här är en bild på själva ramen när den var "nylackad"

IMG_1402.JPG

och efter lite foliering och klibbor

Klaverod20150125-8.jpg

Klaverod20150125-4.jpg

CM_Trek skrev:
> Stort tack för alla svar! Ska kolla upp detta
> direkt.
> Jeppe_e din hoj blev ju sjukt snygg!

Din närmaste Mekonomen-butik har det i sortimentet (och säkert många andra)

Plastidip är ju enkelt men ingen hit i längden tycker jag, aldrig haft det på en cykel men på bilar. Både hela bilar och detaljer. Största nackdelen är väll att den inte tål rengöringsmedel eller andra kemikalier speciellt bra.

Ang foilering har jag gjort detta på en landsvägscykel förra året. Blev helt ok men blir ju rätt mycket klipp och klistra och mycket skarvar, men lägger man dom på rätt ställe så synd det knappt =)

Snuten skrev:
> Vikten? !

Exakt. Vikten av att ha en snygg cykel som man trivs med skall inte underskattas.

frippegubben skrev:
> Fråga för Willie:
> När du folierade, hur gjorde du i skarvarna på
> tex kedjestag? La du lite om lott eller försökte
> du få kant i kant?

Jag la om lott för på typ undersidor av rör och i längsta mån gömde alla skarvar från hur man normalt ser cykeln.

Bumpar denna uråldriga tråd:

Funderar på att foliera min gamla FS.

Såg att det finns en produkt från Plastidip kallad "Liquid Tape" som enligt beskrivningen ska tåla viss syrabehandling. Just det senare är avgörande för mig om jag ska genomföra projektet eller ej.

https://www.mekonomen.se/bil/bilvar...i-dip/plasti-dip-liquid-tape-svart-pa281687sv

plasti-dip-liquid-tape-svart.jpg

Någon som testat?

Är färgen matt eller blank svart?

Senast ändrad:
På en MC eller bil med stora ytor sitter det ganska bra. På en cykel lär det inte sitta kvar på utsatta ställen. Men gillar du det inte är det ju bara att riva bort det om du lagt på ett tillräckligt tjockt lager.

Wiciman sa:
Bumpar denna uråldriga tråd:

Funderar på att foliera min gamla FS.

Såg att det finns en produkt från Plastidip kallad "Liquid Tape" som enligt beskrivningen ska tåla viss syrabehandling. Just det senare är avgörande för mig om jag ska genomföra projektet eller ej.

https://www.mekonomen.se/bil/bilvar...i-dip/plasti-dip-liquid-tape-svart-pa281687sv

Någon som testat?

Är färgen matt eller blank svart?

Det där är inte färg, utan en gummiblandning. Tror inte det blir så bra. Nog bättre att du håller dig till rätt produkt för att lacka.

Jag har det på fälgarna på VAZen.
Har tålt fälgrengöring (sån där som blir lila när den verkar), högtryck och handtvätt med svamp i ett antal år iaf.
Tål även av och påtag av navkapslarna om man tar det lite easy.

11412361_10206125129360332_9137325849060310489_n.jpg

eketjall sa:
Har tålt fälgrengöring (sån där som blir lila när den verkar), högtryck och handtvätt med svamp i ett antal år iaf.

Intressant. Men är du säker på att det är just den produkten jag länkar till: "Liquid tape" som du använt?

Wiciman sa:
eketjall sa:

Intressant. Men är du säker på att det är just den produkten jag länkar till: "Liquid tape" som du använt?

Ah, sorry, nä det är det ju inte förstås. Jag har använt den "vanliga" Plasti-Dip'en

dip.jpg

emmer sa:
OT förvisso men jäkligt fräsig ryssfiat tycker jag :-)
Den vänder lite huvuden i all sin enkelhet.
Ska dra tummen ur och fixa startmotorn jag började meka med förra våren så att den får rulla i sommar igen. Nog för att man alltid kan veva igång den men det är lite tröttsamt.

andrewmtb sa:
Hur länge räcker en burk med plastidip? Fick en ide om att lacka om en gammal cykel jag har :)
Jag tror jag gjorde av med 2,5 burkar på 4st 13" fälgar. Typ 4-5 lager. Men ta mig inte på orden. Minnet sviker lite. Men lite googlingar säger 3 burkar upp till 16" så det kan nog stämma. Jag la nog minst ett lager mer än jag hade behövt.

fhloston sa:
julgus sa:
Snyggt eller a.us?
Tack!
Lite inne på camogrön på gaffel o fälgar... tar ju bara nån dag o lacka om med Plastidip o man kan ju backa om man inte blir nöjd (nej, jag har inga ekonomiska intressen i produkten i fråga)
Före:

Efter:

Plastidip...Camo

Jag gillar det. Nu blev jag sugen på att sätta någon trevlig färg på min pendelhoj.

julgus sa:
Snyggt eller a.us?

Före:

Efter:

Plastidip...Camo

En av mina favoritfärger - gammaldatorvitt!

Skämt åsido så har plastidipsuget funnits hos mig också, men jag jag är tveksam till hela projektet att demontera en cykel (med bussningar och grejer) för att lacka om med tveksam hållbarhet. Har fler testat på cyklar som får lite stryk?

Singular sa:
julgus sa:
Snyggt eller a.us?

Före:

Gammeldatorvitt... ha ha, förstår precis vad du menar.. Saken med Plastidip är att det måste härda, mycket längre än vad man tror. Jag lackade en mc-hjälm och det satt som tusan när jag väl skulle riva av det efter några år. Det tål ju inget vidare lösningsmedel utan man får ju vara lite snäll mot det. Återkommer efter några månaders pendling så får vi se hur det fungerat. Det är ju inte heller varken drygt eller billigt.. 2 burkar gick det åt för min ram men det är nu tjockt o bra verkar det som.
Efter:

Plastidip...Camo

Skämt åsido så har plastidipsuget funnits hos mig också, men jag jag är tveksam till hela projektet att demontera en cykel (med bussningar och grejer) för att lacka om med tveksam hållbarhet. Har fler testat på cyklar som får lite stryk?

julgus sa:
Singular sa:
julgus sa:
Snyggt eller a.us?

Före:

Gammeldatorvitt... ha ha, förstår precis vad du menar.. Saken med Plastidip är att det måste härda, mycket längre än vad man tror. Jag lackade en mc-hjälm och det satt som tusan när jag väl skulle riva av det efter några år. Det tål ju inget vidare lösningsmedel utan man får ju vara lite snäll mot det. Återkommer efter några månaders pendling så får vi se hur det fungerat. Det är ju inte heller varken drygt eller billigt.. 2 burkar gick det åt för min ram men det är nu tjockt o bra verkar det som.
Efter:

Plastidip...Camo

Jag tänkte köra med färger ifrån https://spray.bike de verkar lite bättre än pladtidip vilket tyvärr är lite väl känsliga enligt mig iaf. Har för mig att Ceel här på forumet gjorde något snyggt med deras produkter.

Jag plastidippade en kinaram för rätt många år sedan. Är både besviken och imponerad. Jag la en massa tid på att maskera för att få olika fält mot den svarta coolfibern men också stora partier typ undersidan diagonalröret och vevlagret.

Allt finliret släppte i något hörn, rullade upp sig (under första året, typ) och ramlade av medan de stora partierna sitter kvar trots att det släppt en del i kanterna. Ska tilläggas att jag inte har någon erfarenhet av att måla, inte var i bra lokal och att cykeln gick rätt mycket i skogen i ur och skur.

Bengt-re sa:
julgus sa:
Singular sa:
julgus sa:
Snyggt eller a.us?

Före:

Efter:

Plastidip...Camo

Jag tänkte köra med färger ifrån https://spray.bike de verkar lite bättre än pladtidip vilket tyvärr är lite väl känsliga enligt mig iaf. Har för mig att Ceel här på forumet gjorde något snyggt med deras produkter.

Bump!

Någon som använt denna produkt?

SGS sa:
Bengt-re sa:
julgus sa:
Singular sa:
julgus sa:
Snyggt eller a.us?

Före:

Efter:

Plastidip...Camo

Bump!

Mm. På 3 olika cyklar nu. Färgen är fantastisk att jobba med. Tåligheten är ca 0 och deras egen lack är mest för syns skull, så för färg rekommenderas de starkt.vill man ha hållbarhet bör man lacka med något hårdare efteråt.

ceel sa:
SGS sa:
Bengt-re sa:
julgus sa:
Singular sa:
julgus sa:
Snyggt eller a.us?

Före:

Efter:

Plastidip...Camo

Bump!

Mm. På 3 olika cyklar nu. Färgen är fantastisk att jobba med. Tåligheten är ca 0 och deras egen lack är mest för syns skull, så för färg rekommenderas de starkt.vill man ha hållbarhet bör man lacka med något hårdare efteråt.

Tack. Låter ju ändå helt OK. Alla genvägar (som fungerar) för en schysst hemmalackering är ju välkomna.

Bumpar - om man vill få lite färg på en LVG-gaffel borde typ plastidip funka? Inga lager etc att plocka bort.

Egentligen skulle jag vilja ha en oil-slick effect, men det blir nog svårt...

Tillbaka
Topp