Follow Me Tandemkoppling

Follow Me Tandemkoppling
Vi har en. Men ärligt talat är den komplicerad, tung och krånglig så den har mest fått samla damm. Vi har istället använt http://www.trail-gator.com/ som fungerar riktigt bra! Jag trodde den skulle vara ranglig och rätt kass, men den fungerar helt klart över förväntan. Jag har aldrig använt den till en 5 1/2-åring dock, men den fungerar fint till våran 4-åring till och från dagis. Enklare att koppla på och av än Follow Me och man kan lämna själva bogserstången på dagis så slipper man ha med sig den till jobbet.

Follow Me Tandemkoppling
magnus skrev:
-------------------------------------------------------
> Vi har en. Men ärligt talat är den komplicerad,
> tung och krånglig så den har mest fått samla
> damm. Vi har istället använt
> http://www.trail-gator.com/ som fungerar riktigt
> bra! Jag trodde den skulle vara ranglig och rätt
> kass, men den fungerar helt klart över
> förväntan. Jag har aldrig använt den till en 5
> 1/2-åring dock, men den fungerar fint till våran
> 4-åring till och från dagis. Enklare att koppla
> på och av än Follow Me och man kan lämna
> själva bogserstången på dagis så slipper man
> ha med sig den till jobbet.

Gillar vad jag ser. Trail-gatorn verkar klar smidigare och klarar ju 20" hjul och vikt upp till 32 kg.

Var kan man få tag på en sådan?

Follow Me Tandemkoppling
Jag kommer inte ihåg på rak arm var vi köpte den. Kan ha varit activekids.se... eller sportside.se Sportside verkar ha den men den har gått upp rejält i pris sedan vi köpte vår.

Follow Me Tandemkoppling
En stor fördel med påhängscykel är att du kan cykla i "vuxenfart" eftersom barnet har egen växel (och frihjul). Och barnets trampande hjälper definitivt till -särskilt i uppförsbackarna brukade jag uppmuntra till lite extra hjälp med att ta i. Med påhängscykel är det enkelt att lämna och hämta på dagis, eller att umgås med sitt barn samtidigt som du själv motionerar. Man hinner prata om mycket under en cykeltur.
Har gjort femdagarsturer med barn (8-9 år) på påhängscykel. Jag upplevde den åldern som övre gränsen för vad som fungerade när det gällde storlek och vikt på barnen. Sedan blev det ostadigt pga att barnet väger för mycket och tyngdpunkten hamnar för högt upp. Därefter orkar de ju ändå cykla själva.
Viktigast att kolla och testa är att fastsättningen mellan cyklarna är stadig och bra konstruerad så att det känns tryggt att cykla tillsammans.

Follow Me Tandemkoppling
Jag funderar starkt på att köpa en av Burleys modeller. Verkar smidigt och stabilt att ansluta till en pakethållare istället för sadelstolpen. http://www.burley.com/home/bur/page_3295/kazoo.html.

Den stora frågan är dock om jag och barnet klarar oss utan växlar. Har ni som använt påhängscykel några synpunkter på detta? Räknar inte med att behöva styrkan från barnets ben, men det är ju trist om de bara sitter och trampar luft.

Skulle dock föredra att göra det så enkelt som möjligt och skippa växlarna - dum idé?

Senast ändrad:
Follow Me Tandemkoppling
Mikva, hur gammalt och "cykelmogen" är din dotter/son?

Jag körde MYCKET med min påghängscykel til min 4 årige son i våras/somras. Min upplevelse är att det funkar bra i lägre hastigheter (typ fincykling i stan/stranden/till dagis), och bra när det är uppförs/nerförsbackar som gör att man antingen har trampmotstånd eller kan frihjula helt. Min son fullkomligt älskar sin påhängscykel och den gjorde att han fick in tramptekniken och kunde ta steget från Springcykel (han hade en Isla Bikes Rothan) till att i kunna cykla själv på trampcykel.

Så stämmer denna typ av användning in i ditt användningsområde är min starka rekommendation: Köp! Enkelt och låg inlärningströskel för en knatte som hellre tittar åt sidorna än trassla med reglage.

Däremot är det kanske inte rätt att köra oväxlat om det är en "träningskompis" du är ute efter, dvs du skall cykla lite fortare eller på platt landskap typ Gotland. Då "varvar" påhängscykeln lätt ur och det blir vingligt, och inte heller så kul för barnet. Men för att hantera växlar bör man kanske vara något år äldre än 4.

Finns det möjligtvis någon modell med växelöra som gör att man kan uppgradera allt eftersom? Alternativt köra navväxlar när det är dags.

Flaskhållare är oxå något jag skulle vilja ha haft på påhängscykeln.

Follow Me Tandemkoppling
Min dotter som är fem kan redan cykla, men inte i trafiken. Hon kommer troligen använda trailern i några år, därefter får lillebror som nu är tre år använda den.

Troligtvis slår jag till på en med växlar - vill jag göra den SS kan jag ju alltid plocka bort växlarna (och vikten).

Jag vill ju gärna tro att jag cyklar snabbare än turister och annat löst folk :-)

Tack för input Stampe!

Follow Me Tandemkoppling
Jag rekommenderar också växlar på påhängscykeln -på vår Trailerbike (Isla Bikes modell, men den finns nog inte längre) är det 5-växlat nav. En 3-4 åring kanske bara "åker med" och behöver ingen växel, men alla blir äldre och då är det roligare, och du får hjälp i framdrivandet precis som på en tandem. Och det gör stor skillnad (du märker direkt om barnet slutar trampa).

Burley tror jag är ett bra val -jag bedömde Tsla Bikes och Burley som bäst när vi köpte vår, men Isla var enklare att importera från England (isf USA), de såldes inte inom landet då.

Påhängscykel är så grymt bra, så lycka till med cyklingen tillsammans. Vår Trailerbike ligger på vinden och väntar på nästa generation.

Follow Me Tandemkoppling
Har en enklare modell av påhängscykel, någon budget pryl från Duells. Funkar och gör det den ska. Kört med den när dom varit för stora för cykelvagn, men inte kan cykla med på lite längre turer p.g.a. ork eller trafik. Det är en 0-växlad, frihjulet hörs tydlig, så man vet när dom "fuskar".

Follow Me Tandemkoppling
Tonka skrev:
-------------------------------------------------------
> Gillar vad jag ser. Trail-gatorn verkar [...]
> Var kan man få tag på en sådan?

riders2.jpg

riders1.jpg

Hmmm

Follow Me Tandemkoppling
Tror inte jag kört längre rundor med den faktiskt, någon mil som mest. Och det har funkat fint. Vi funderade en del på påhängscykel också men kom inte på någon bra anledning att köpa en sån istället. Men det kanske gör skillnad om man vill köra snabbare, jag tänka mig att den blir stabilare. För transport till/från dagis och lite cykelturer då & då så funkar Trail-Gatorn bra.

Follow Me Tandemkoppling
Jag fortsätter kapa tråden!

Till slut dök paketet upp hos mitt lokala postombud. Efter att med stigande spänning följt leveransen först på USPS.com och sedan Posten.se kunde jag hämta ut paketet redan samma dag (innan avin kom).

DSC00447.jpg

Skickades från Arizona 26/1, sorterades i LA 29/1, kom till svenska tullen 1/2 och levererades i Stockholm 8/2. Samma dag som snön kom, så någon provtur har det ännu inte blivit.

Men dottern har provsuttit på cykeln och den ser ut att hålla en hög kvalitet. Uppgiven vikt är 8,2kg. Min våg stannade 8,1kg! Det är ganska ovanligt i den här branschen!

Första steget blir att prova trailercykeln efter en vanlig cykel, därefter ska jag försöka konstruera ett fäste för Xtracyclen på bild - lillebror vill också kunna följa med. Inspirationen kommer från denna tråd: http://forums.mtbr.com/cargo-bikes/my-racing-dummy-616329-post6887221.html

Fortsättning följer!
Edit: vikt

Senast ändrad:
Follow Me Tandemkoppling
Säljer för närvarande min Follow Me tandem. Då mitt barn har kommit till 24" ålder.

http://www.blocket.se/stockholm/FollowMe_tandemkoppling_40751858.htm?ca=11&w=1

Haft de in 2,5 år och är mycket nöjd. Om man verkligen cykel genom stan med små barn på ett säkert sätt så känner jag inget annat system som är säkrare.

Det finns andra lösningar att koppla barnens cykel, men FollowMe är unik då det finns flera
punkter som gör att barnet är stabil och trygg:

1.) genom att man har ett led är balansen bättre kontrollerad.
2.) barnet framhjul och ram ligger i en fast axel, dvs. barn kan inte snurra runt med
styre.
3.) barnet ligger nära cykel som drar.

Titta gärna på rörligheten vid "trailgator"mm lösningar:

och notera att barnet förskjuts i sidled i kurvorna

och jämför med stabilitet med vid FollowMe:

FollowMe är rekommenderad av den officiella olycksförbyggande myndighet i Schweiz har fått godkänd från den största tyska konsumentorganisation (Stiftung Warentest). Jag vet inte om Trailgator har klarad dessa säkerhetsprov.

Den är lämplig för alla vanliga barncykelstorlekar 12 till 20 " hjuldiameter (från ca 3 till ca 9
år). Material: robust stålkonstruktion med vikt på 4 kg. Det sista kan kritiseras men säkerhet skulle jag sätta framför, man kommer ja inte tävla i race med barnet påkopplad.

Det behövs lite mera handgrepp men systemet är ganska praktisk och har man lärt sig den är inte komplicerad alls.

http://xa6108.xa6.serverdomain.org/FINAL_1/p-ueber/followme.html

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp