För hög ekerspänning på nya hjul?

tege

Ny medlem
Hej!

Köpte nyligen ett nytt hjulset från Actionsports med Stans Crest fälgar och Sapim d-light ekrar.

Kollade ekerspänningen på dessa för skoj skull med min Parktool TM-1 ekerspänningsmätare. Fick genomsnittsvärdet 21 på drivsidan bak och bromssidan fram. Om jag tittar i omvandligstabellen för mäteren ger detta 143 Kgf för 1.6 mm ekrar och 122 Kgf för 1.7 mm. Eftersom Sapim d-ligt ska vara 1.65 mm borde ekerspänningen ligga någonstans där i mellan.

Enligt Stans är max ekerspänning 100Kgf för Crest. Actionsports anger ekerspänningen till 900/600N men enligt mina mätningar ligger den ju på ca 1200-1400N på den hårdast spända sidan.

Så hittar Actionsports bara på eller är min mätare kass (den är helt ny) eller har jag missuppfattat något?

Känns som att det är risk att fälgarna tar skada om mina mätningar stämmer.

Mvh
Erik

Ungefär samma siffror som anges för mavic fälgar, jag spänner själv upp dem till 1100-1200 mätt med samma intrument utan bekymmer. Jag tror att tillverkarnas rekomendationer är alltför försiktiga, ett bra byggt hjul har mycket högre ekerspänning än så.

Du sitter ju i ett guldläge, du har ett par hjul med mycket hög ekerspänning (vilket ju gör hjulen stabila och rappa), samtidigt som de är köpta med garanti. Skulle de explodera är det bara att vända sig till dem du köpte av och reklamera.
MVH
Magnus

Jag har beställt sammanlagt 6 par hjul hos Actionsports och måste säga att deras hjulbyggen håller ojämn klass. De flesta är OK men på två par jag fick satt inte ekrarna ordentligt vid flänsarna överallt och det kändes som om inte hjulen var tillräckligt stressbefriande.

Så det är inte osannolikt att det är som du skriver även om värdena ligger lite väl mycket utanför specen dom anger.

Jag har samma combo på min CX och efter ca 30 mil gick en eker på drivsidan.
De erbjöd att jag kunde skicka tillbaka hjulet så de kunde kontrollera att det inte var något konstigt och fixa det. Men jag bad dem skicka lite reservekrar istället, så jag fick 10 st med posten.
Händer det igen så skulle jag höra av mig.... Så det är bara att köra på, de verkar vara bra på garantiärenden.

/Kristoffer

Det går inte lita på sådana mätare, eller någon annan heller för den del, till 100 procent. Det bästa är om du har något du kan referensmäta mot, typ en annan ekerspänningsmätare eller ett annat hjul som du vet spänningen på. Annars finns det tyvärr inget annat att göra än att skicka verktyget på kalibrering....

Jag håller med i det mesta du har skrivit, men inte detta

tropfrog skrev:
-------------------------------------------------------
> du har ett par hjul
> med mycket hög ekerspänning (vilket ju gör
> hjulen stabila och rappa)

En metalls styvhet beror inte på hur hårt spänd den är.
Att höja ekerspänningen från (säg) 900N -> 1700N påverkar allts vare sig 'stabilitet' eller 'rapphet' hos hjulen.
Jag har skrivit om detta tidigare, sök

/Håkan

Att kolla Parks mätare är relativt enkelt. Du behöver en eker, några plåtbitar som kan simulera fälg / nav, och en repstump. Häng en eker från taket, en bordskant eller nånting, fixa en ögla att stå eller sitta in som du fäster vid andra änden av ekern. Haka på mätaren och häng/ställ eller sätt dig i öglan. Läs av mätaren. För ökad precision, ropa in en biffigare bekant och en spinkigare bekant och upprepa övningen.

Men Stans fälgar har väldigt låga rekomenderade ekerspänningar. Kan mycket väl tänka mig att diverse byggare överspänner, antingen medvetet eller av gammal vana.
Vad som är bra eller dåligt är inte fullt så enkelt att avgöra. Så länge ekrarna är tillräckligt spända för att aldrig bli slacka, så blir inte hjulet bättre av en högre spänning. Och med reducerade ekrar så klarar hjulet större deformationer (än med 2,0 mm ekrar) innan ekrarna blir slacka.

Fast ÅAS har jag inte läst nåt om Stans fälgar som spruckit vid ekerhålen heller. Antingen är majoriteten väldigt duktiga på att följa rekommendationerna, eller så tål fälgarna mer än vad Stan vill tala om.

Ekern du har ser ut att vara en platt eker. På t.ex sapim X-ray elelr DT-aeroligth brukar man säga att spänningen inte skall vara under 1200Nm. Så för att få det rätt på ekern måsteman gå över fälgarna.

Det som händer med hårt spända ekrar på fälgarna brukar vara att det kanspricka kring öglorna efter några år och då blir fälgen mjukost.

Jag har dock byggt crest upp till 1500Nm och tycker att det bara blir bättre. Så jag skulle bli galader fall en butik överbygger än underbygger.

Tack för svaren!

Kör på och ser hur de håller.

Köpte ekerspänningsmäteren för att komma till rätta med ett annat hjulpar jag köpt från actionsports med Crest fälgar och CX-ray ekrar som jag måste rikta om hela tiden.

Gick igenom dessa helt och hållet så att de håller en jämn spänning på dryga 100Kgf på drivsidan. Några ekrar var spända upp mot 130Kgf. Får se hur de håller nu, de känns bra i alla fall :)

Hade en diskussion med Jon på JustRidingAlong för länge sedan om ekerspänningen på Crest fälgarna. De spänner Crest till 100-105 Kgf och Alpine till 95-100 Kgf. Går man upp mot 120Kgf för Crest så blir de skeva ganska snart då fälgen inte tål den spänningen. En annan sak som kan vara intressant för någon är att enligt Jon var DT comp ekrar för styva för Crest vilket skulle göra att de inte skulle hålla sig raka. Ville man ha ett styvt men hållbart hjul med Crestfälgar rekommenderades Supercomp, därför gick jag på Sapim D-light på dessa då dessa likar supercomp.

Mvh
Erik

De använder den här maskin när de bygger hjul, så det finns potential att mäta ekerspänning etc.
http://www.mach1.fr/machines/pages/machine.aspx?id=14

Hur bra det blir beror dock på personen som manövrerar den, potential för att det blir bra finns i alla fall.

Jag har fått hjul byggda i butik med ekespänning mellan 800 och 1400 nm på en stans olympicfälg, raka och fina men jag jämnade till spänningen då det kändes lite väl ojämt och mycket mer än 900 nm...

tege skrev:
> Enligt Stans är max ekerspänning 100Kgf för
> Crest. Actionsports anger ekerspänningen till
> 900/600N men enligt mina mätningar ligger den ju
> på ca 1200-1400N på den hårdast spända sidan.

"Gränsvärdet" 100Kgf gäller väl medelvärdet på ekerspänningen? Du har mätt på den hårdast spända sidan. Vad blir medelvärdet mellan höger och vänster bak t.ex?

FG skrev:
> tege skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Enligt Stans är max ekerspänning 100Kgf för
> > Crest. Actionsports anger ekerspänningen till
> > 900/600N men enligt mina mätningar ligger den
> ju
> > på ca 1200-1400N på den hårdast spända
> sidan.
>
> "Gränsvärdet" 100Kgf gäller väl medelvärdet
> på ekerspänningen? Du har mätt på den hårdast
> spända sidan. Vad blir medelvärdet mellan höger
> och vänster bak t.ex?

Så sant. Vänster bak ligger kring 18 på mätaren vilket borde motsvara mellan 89 och 103 Kgf. Om höger bak nu ligger mellan 122 och 143 skulle medelvärdet alltså bli mellan 105 och 123 Kgf. Kanske inte så högt ändå alltså?

/Erik

tege skrev:
> Vänster bak ligger kring 18 på
> mätaren vilket borde motsvara mellan 89 och 103
> Kgf. Om höger bak nu ligger mellan 122 och 143
> skulle medelvärdet alltså bli mellan 105 och 123
> Kgf. Kanske inte så högt ändå alltså?
>

Går inte att säga.
Om begränsningen är fälgens styrka kring nippeln så riskerar man ett lokalt haveri om man spänner för hårt. (= sprickor kring ekerhålen) Om begränsningen är fälgens styvhet så funkar tanken på medelvärdet någorlunda hyggligt.

Tillbaka
Topp