För lång dropper?

ptr138

Medlem
För lång dropper?
Har en ny cykel. Ramen är en XL och passar mig bra, 189 cm

Cykeln har en dropper fabriksmonterad. No-name/Tranz X, integrerad kabeldragning, luft fylls på via ventil på toppen.

När den har monterad "i bott" så är den för lång. Har jag helt enkelt fel längd på den?
I sig är det väl ingen fara med att köra med en halvsänkt dropper?

Jag har normallånga ben och kan inte riktigt se vem som skulle kunna passa på denna ram + dropper :)

För lång dropper?
Cykeln är ny för mig men begagnad. Droppern satt på när cykeln var ny.
Kona Honzo XL

Hittar inga manualer vare sig hos Tranz-X eller Brand-X....

Såhär ser delarna ut. Mässingsstavarna passar fint i utfrästa spår i stolpen...
Känns inte som att nåt går att justera.

Får väl byta stolpe, men är som sagt nyfiken på vem som passar på cykeln med denna dropper... :)

Skärmbild 2024-07-29 113733.png

För lång dropper?
Kona Honzo XL

Honzo XL är en riktigt lång cykel. Men din längd hamnar du precis mellan L och XL. Sadelröret är lite på längre sidan på gamlare modellen, men inte särskilt lång. Det förvånar mig att stolpen är för lång. Hur mycket drop har den?

Sitter mässingstavarna i spåren i stolpen? De är för att begränsa slaglängden.

För lång dropper?
Kona Honzo XL

Får väl byta stolpe, men är som sagt nyfiken på vem som passar på cykeln med denna dropper... :)

Den förre ägaren?

Du kan åka med den lite nere men då får du nära nog aldrig rätt höjd.

Hur mycket slag är det?

För lång dropper?
Den förre ägaren?

Du kan åka med den lite nere men då får du nära nog aldrig rätt höjd.

Hur mycket slag är det?
lite osäker, rev och smörjde igår... 175-200mm

Finns väl en chans att stolpen bytts ut såklart...

Menar mest att nån som är 200 cm lång kanske sitter OK med stolpen monterad nere vid klamman.

Senast ändrad:
För lång dropper?
Honzo XL är en riktigt lång cykel. Men din längd hamnar du precis mellan L och XL. Sadelröret är lite på längre sidan på gamlare modellen, men inte särskilt lång. Det förvånar mig att stolpen är för lång. Hur mycket drop har den?

Sitter mässingstavarna i spåren i stolpen? De är för att begränsa slaglängden.
japp, stavarna har samma längd som spåren.

Från en video där en typ identisk stolpe servas:

Skärmbild 2024-07-29 131504.png

För lång dropper?
Jag mätte nu på en bild av en Honzo från 2022 i XL och droppern har kring 200 mm drop. Då kan det blir problematiskt till en 189 cm åkare, kanske även med shimsning, beroende på benlängd.

En Trans-X har relativt hög stack. Det finns flera dropper med några cm mindre stack.

För lång dropper?
Då är stolpen redan shimsad ner. Konstigt. Jag skulle inte tänka att cykeln levererades så. Då gissar jag att förra ägaren har bytt till en längre dropper.
Det är inte travel-shims. Det är styrpins.
Dom här dropperna är som one up v1.
Först i v2 kom dom här spåren som syns ovanför styrpinsen.

IMG_3242.jpeg

Mer info om styrpins: https://eu.oneupcomponents.com/blog...-install/v2-dropper-oversized-pin-replacement

V1 droppern använde plastshims.
Ser ut såhär:
IMG_3243.png

Bytes så här:

Ts ska inte ta bort styrpinsen.
Däremot så ska man kunna tillverka egna plast-shims och minska slaglängden på droppern med någon cm, ifall det hjälper :)

För lång dropper?
Det är inte travel-shims. Det är styrpins.
Dom här dropperna är som one up v1.
Först i v2 kom dom här spåren som syns ovanför styrpinsen.

Visa bilaga 715614

Mer info om styrpins: https://eu.oneupcomponents.com/blog...-install/v2-dropper-oversized-pin-replacement

V1 droppern använde plastshims.
Ser ut såhär:
Visa bilaga 715615

Bytes så här:

Ts ska inte ta bort styrpinsen.
Däremot så ska man kunna tillverka egna plast-shims och minska slaglängden på droppern med någon cm, ifall det hjälper :)

Bra poäng!

Då kan TS kanske lösa det med shims.

För lång dropper?
Det funkar med en klippt buntband men inte på alla...Man får känna efter om det finns ett spår.
Vet inte vad systemet är men har en 170mm 30.9 pumpbar som shimsar som ovan och en 125mm som inte går att pumpa eller shimsa

För lång dropper?
Tack samtliga för svar. :)
Cykeln är en Big Honzo 2020 eller 2021

Pinnar stoppar iaf radiellt och styr "ytterbenet". Ytterbenet har spår.
Är inte helt med på hur kortare pins minskar slaglängden men jag är strax under normalbegåvad.

Jag har för korta ben, det blir till att byta stolpe. Tills dessa får jag väl sänka/höja till nåt lämpligt mellanläge...
Är inte så trampeffektiv så ska nog inte påverka massor om höjden inte blir 100% varje gång ;)

Stolpen jag har är identisk med den på filmen tidigare i tråden, förutom att min ska pumpas 280-300psi.
Den på filmen tror jag är "cartridge".

För lång dropper?
Har du ett ventil i stolpen precis under sadeln? Om ja så verkar det att du skulle kunna shimsa. Jag vet inte om höjdskillnaden du behöver går att shimsa.

För lång dropper?
Tack samtliga för svar. :)
Cykeln är en Big Honzo 2020 eller 2021

Pinnar stoppar iaf radiellt och styr "ytterbenet". Ytterbenet har spår.
Är inte helt med på hur kortare pins minskar slaglängden men jag är strax under normalbegåvad.

Jag har för korta ben, det blir till att byta stolpe. Tills dessa får jag väl sänka/höja till nåt lämpligt mellanläge...
Är inte så trampeffektiv så ska nog inte påverka massor om höjden inte blir 100% varje gång ;)

Stolpen jag har är identisk med den på filmen tidigare i tråden, förutom att min ska pumpas 280-300psi.
Den på filmen tror jag är "cartridge".
Längre pins ger kortare slag normalt. Nu verkar det inte vara en sån stolpe.

Möjligen går den att shimsa enligt ovan så testa det, köp annan stolpe eller låt det vara.

Att random stolpe passar är inget man ska räkna med.

För lång dropper?
Har du ett ventil i stolpen precis under sadeln? Om ja så verkar det att du skulle kunna shimsa. Jag vet inte om höjdskillnaden du behöver går att shimsa.

Hittade en till som servar en liknande stolpe. Förutom att den inte verkar gå att pumpa.
Denna är identisk med min, smala pins som passar i utfrästa spår.

Inte "breda" som på One Up
*edit* kollade på fel One Up. Kanske kan shimsa enl länken ovan ja.. Tack :)

Skärmbild 2024-07-29 153733.png

Senast ändrad:
För lång dropper?
Går bra att lära sig ställa droppern där man vill ha den för just den stig man kör på. Lättast få den på rätt höjd när man släpper upp. Jag har nästan bara längst ute på transporter, typ grus och asfalt.

Tror min är inställd för kängor nu, så lite för hög för skor med tunnare sula, men inget jag bryr mig om att justera. Kör plattisar så kanske är okänslig för om höjden blir några mm fel.

För lång dropper?
Går bra att lära sig ställa droppern där man vill ha den för just den stig man kör på. Lättast få den på rätt höjd när man släpper upp. Jag har nästan bara längst ute på transporter, typ grus och asfalt.

Tror min är inställd för kängor nu, så lite för hög för skor med tunnare sula, men inget jag bryr mig om att justera. Kör plattisar så kanske är okänslig för om höjden blir några mm fel.
Ja det låter ju vettigt. Funkar ju på en kontorsstol så inget lär väl ta skada?

Kör på det sålänge. Ska först försöka få upp trycket mellan 280-300 psi. Det är lite lurigt när man skruvar bort munstycket... tappar rätt mycket tryck på ett litet pys... Men det blir väl så med kombination låg volym och högt tryck....

För lång dropper?
Det funkar med en klippt buntband men inte på alla...Man får känna efter om det finns ett spår.
Vet inte vad systemet är men har en 170mm 30.9 pumpbar som shimsar som ovan och en 125mm som inte går att pumpa eller shimsa
Jag har en brandX,150mm 30.9 med ventil liggandes.
Fått för mig att styrpinnar och så från oneup ska passa dom
Ja det låter ju vettigt. Funkar ju på en kontorsstol så inget lär väl ta skada?

Kör på det sålänge. Ska först försöka få upp trycket mellan 280-300 psi. Det är lite lurigt när man skruvar bort munstycket... tappar rätt mycket tryck på ett litet pys... Men det blir väl så med kombination låg volym och högt tryck....
hur mycket för lång är den?

För lång dropper?
Jag har en brandX,150mm 30.9 med ventil liggandes.
Fått för mig att styrpinnar och så från oneup ska passa dom

hur mycket för lång är den?
Ja, jag har använt ett schims från one up v1 men andra har använt buntband.
Finns video på oneup hur man gör.

Nyare DXC(?) Verkar ha ett nytt system vad jag kan se på bild.

För lång dropper?
Ja, jag har använt ett schims från one up v1 men andra har använt buntband.
Finns video på oneup hur man gör.

Nyare DXC(?) Verkar ha ett nytt system vad jag kan se på bild.
Jo. Har länkat den videon längre upp tror jag, men den är rätt vinglig med mycket glapp. Skulle vara bra att hitta motsvarande oversize-pins som passar ?

Har en one up v3 på väg nu, den tog jag extra lång och ska shimsa ner för att få mer "överlapp" inuti stolpen. Bryr mig mer om hållbarhet än vikt tänkte jag

Tillbaka
Topp