För liten ram - hur bita i det sura äpplet?

nigeltufnel

Aktiv medlem
Hej hej. Efter att ha lurkat på forumet under en lång tid har det så till slut blivit dags att posta mitt första inlägg.

Efter flera oroliga år bakom styret och några flygturer över detsamma har jag nog till slut tvingas inse att jag rullar omkring (häpp!) på en för liten cykel.

Jag är 195 cm och cykeln i fråga är en 19 tums Marin Rift Zone (samma ram som toppmodellen Mount Vision, 60 cm ETT) från 2002. Den väger in på 12,7 kg och är ganska fint kittad med LX/XT, första generationens XT-skivbromsar och (av yardsaleande forumprofil) handbyggda hjul på Hopenav. Framgaffeln är en Manitou Mars - jag vet att de har lite taskigt rykte, men min har aldrig läckt luft utan har alltid funkat bra.

Allt är nyservat och allmänt i bra skick. I en säljannons skulle jag nog lägga ut texten om att ramen topptestats i Mountainbike Action och att den har samma länkage (så heter det väl inte på svenska, va?) som Santa Cruz Superlight.

IMG_6085.JPG ht=544

Så vad ska jag då göra? Sälja hela cykeln eller sälja ramen och flytta delarna till ny ram?

Jag gör mig inga illusioner om vad den kan vara värd. Går den att sälja tror ni och vad skulle i så fall kunna vara ett rimligt pris? Går det att sälja ramen lös öht eller ska jag donera den till Lövstatippen?

Om jag ska köpa en lös (och jävligt stor) ram - vad ska jag satsa på då? En snikvariant kan ju vara att köpa något stort och fult från Tyskland, men jag vet inte om det känns så kul.

Help me, Happymtb. You're my only hope.

Skulle tro att försäljningspris är ca 6000-7000 beroende på hur snabbt du vill ha iväg den. Du tjänar nog på att sälja hela cykeln och köpa en komplett ny tysk hoj för 12-15000:-.

/Mats

Jag är 190, tänkte stor kille ska ha stor cykel med stora hjul. Köpte en 29:e tummare, kändes otroligt rätt. Du är ju ännu större. Nu är ju utbudet i EU skralt, men det är något jag tycker du ska fundera över iaf.

//B.

E låter hälsa: det kanske är du som är för lång?

Annars kanske det är dags att köpa en Orbea 29"?

Skaffa en stolpe med set-back och en sadel med långa rails, till exempel Fizic Gobi. Ser ut som om du har lång styrstam, men ett ännu högre riserstyre som är vridet lite framåt skickar fram armarna ytterligare en bit. Sen kan du nog anpassa dig till cykeln.

Om cykeln känns för liten som den är konfigurerad just nu är den för liten. Du kan inte "setbacka" sadeln mer och inte heller "styrstamsförlänga" det hela utan att det börjar bli skumt geometrimässigt. Du behöver en ny ram helt enkelt. Kolla storleken på westmans yeti, det skulle ju kunna vara ett drömköp? kolla noga med storlekan bara. Flytta delarna...

Som medlem i +190cm maffian får jag också lov att stämma in i 29:er-hyllnigskören. Man måste dock vara medveten om att accelerationen blir trögare, men det får man ju igen på annat sätt.

bjby skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag är 190, tänkte stor kille ska ha stor cykel
> med stora hjul. Köpte en 29:e tummare, kändes
> otroligt rätt.

Håller med. En 29:a i strl XL (runt 20-21") borde passa dig som handsken. Är en decimeter kortare än dig och är supernöjd med min Niner EMD9 strl L (18,5").

Som sagt, aningen skralt utbud, men det går att hitta fina 29or om man letar lite. Häggs säljer Voodooramar (Dambala i stål eller Aizan i Al). Chainreactioncycles har On-One Inbred 29" (stål). Singlespeedcentral.nl har Singular (stål) och ibland en och annan Ninerram.

Om du är beredd att bidra lite till svenska statskassan (moms+tull) så är utbudet i det närmaste oändligt i det stora landet i väster. Dollarn är mycket billig nu också så det kan vara bästa tillfället att handla från USA nu.

Vill du läsa in dig på 29er så rekommenderar jag 29erforumet på mtbr.com http://forums.mtbr.com/forumdisplay.php?f=61. Bra bildtrådar är: http://forums.mtbr.com/showthread.php?t=4274 och http://forums.mtbr.com/showthread.php?t=239438.

~K

Tack för alla svar! Jag var nästan lite orolig att 29-spåret skulle komma upp eftersom det ger upphov till så många nya beslut, det hade ju varit så mycket lättare att byta ram :-)

Har dammsugit Internet efter lösa ramar och kan konstatera att det inte är lätt att hitta något. I tyskland hittade jag bara en ganska tung Radon-ram (QLT) 299 euro och en CUBE AMS Comp för 799. Radonen var tung och går dessutom bort eftersom jag bor i en radonkåk. Kanske enklare att slumpa bort den gamla trotjänaren och köpa en komplett ny hoj.

Jag är inte så orolig för att en 29er accelerar trögare, jag är ganska seg som det är ändå. Då är jag snarare mer fundersam på att ta steget tillbaka till ht, som det väl blir om man vill hålla sig inom rimliga pengar. Jag har blivit ganska bortskämd av att köra heldämpat och har nog lagt mig till med en ganska oekonomisk körstil.

På grund föräldraledighet och nyligen inköpt finpendlare vill jag nog inte lägga ut alltför mycket pengar. Vad tror det är rimligt att räkna med om man försöker snåla så gott det går utan att få en cykel som känns alltför tung och seg?

Om inte någon av småtjejerna börjar skrika ska jag nu ge mig i kast med USA och leta stora ramar alt 29ers. Hittade en riktigt billig komplett men förmodligen svintung cykel direkt:
http://www.jensonusa.com/store/product/BI306F02-Voodoo+Dambala+29Er+Complete+Bike.aspx
Är den ramen värd att utgå ifrån och uppgradera vartefter?

Shit, mycket äta kakor utan att riktigt vilja betala för dem blir det...

Senast redigerad av en moderator:
Om det känns som problemet är att du flyger över styret skulle nog en längre gaffel hjälpa en del, borde väl funka på den ramen?

sebastian_nurmela skrev:
> bara en liten reflektion, sitter du inte väldigt
> långt fram ? tror du skulle få bra mycket
> bättre balans med en setback stolpe

Klart han gör, jag har ju sagt det. Men atlas och andra vetare tycker inte det är haken.

Orv skrev:
> sebastian_nurmela skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > bara en liten reflektion, sitter du inte
> väldigt
> > långt fram ? tror du skulle få bra mycket
> > bättre balans med en setback stolpe
>
> Klart han gör, jag har ju sagt det. Men atlas och
> andra vetare tycker inte det är haken.

Det kan vara så.
Prova att loda ned från framsidan av knäet då du sitter på cykeln med vevarmen horisontell och foten framför vevpartiet.
Det brukar rekommenderas att lodsnöret då ungefär ska gå igenom pedalaxeln för en "optimal" sadelplacering.
Har du långt "överben" så kanske du kan flytta sadeln bakåt (eller skaffa setback).

Instämmer i kören av förändringsbenägna av nuvarande setup. Jag har själv en Mount Vision i storlek Large, dvs 17,5" i Marins sätt att se det. Iom att jag är 186 cm kan det låta som lite, men med sadeln injusterad och med brett riserstyre och 100 mm styrstam sitter ramen som handsken. Så testa med en annan sadel/sadelstolpe/styrkombo innan du avfärdar ram/hela hojen.

Det jag dock skulle kunna få dig att hitta motiv till en ny ram är ju att ramkonstruktionen visat sig ha en svag punkt i baksvingen, vilket gör att den spricker (vilket hände mig i Kinnekulle). Jag fick en ny på garantin, men din ram faller nog på åldersstrecket för det. (Marin har 5 års ramgaranti, Cykelnetto är grymt bra att ha att göra med när det gäller garantier)

Orv skrev:
> Skaffa en stolpe med set-back och en sadel med
> långa rails, till exempel Fizic Gobi. Ser ut som
> om du har lång styrstam, men ett ännu högre
> riserstyre som är vridet lite framåt skickar
> fram armarna ytterligare en bit. Sen kan du nog
> anpassa dig till cykeln.

Samma metod funkar perfekt även för mig, men jag är ju ingen vetare förstås.
"Det är inte rätt men man kan göra så så länge" som Claes Månsson säger i Yrrol.

Tack Bruce för att du häller med mig. Jag tror faktiskt vi har en poäng men var och en får försöka fatta själv!

En enkel förändring som du borde prova är att vinkla upp sadeln ett par grader. Dels åker rumpan bakåt lite och dels kommer ryggen att gå mer uppåt innan den böjer av framåt, båda ger mer tyngd bakåt. Beroende på hur du sitter nu kommer du dessutom bli mer avslappnad i ryggen eller i värsta fall få lite mera ont i den. Men det kan vara värt att prova en tur i alla fall och se hur kroppen reagerar.

Ok, tack återigen för tipsen! Ni har övertygat mig om att justera den befintliga cockpiten och se hur det känns (jag blev iofs också övertygad om att jag skulle vara betjänt av en 29er men det blir en senare fråga :-). Ett snabbt test enligt HPs instruktioner visar att det borde funka fint att flytta bak sadeln minst två-tre cm.

Att byta gaffel har jag funderat på tidigare men inte vågat mig på. Kan man göra det utan att bakdämpningen spårar ur? Cykeln är ju specad för en 80mm gaffel. Vet du något om det Stampe?

Jag återkommer när jag mixtrat lite och testkört en vända och det kan nog dröja ett tag är jag rädd. Är ganska nybliven tvillingfarsa så det blir mest internetcykling för min del nuförtiden.

nigeltufnel skrev:
>>
> Att byta gaffel har jag funderat på tidigare men
> inte vågat mig på. Kan man göra det utan att
> bakdämpningen spårar ur? Cykeln är ju specad
> för en 80mm gaffel. Vet du något om det Stampe?
>
Hmm, det var ju faktiskt en riktigt intressant fundering! Har aldrig reflekterat över det, men rent teoretiskt skulle det ju kunna innebära att ProPedalfunktionen i bakdämparen skulle kunna bli satt ur spel. Inget jag märkt i praktiken dock, själv har jag en gaffel som är justerbar i 90-120 mm och som oftast går som 110. 90 har jag bara haft på några långlopp, men är det Hellasterräng funkar det alldeles utmärkt med mer slag. Lite slackare styrvinkel blir det dock, vilket gör ramen lite mindre nervös. Även det i teorin, jag är väl för okänslig för att känna skillnader på det, jag bara uppskattar det större slaget i dämparen... : )

Jag förstår inte varför hjulstorleken skulle göra att det blir bättre storlek på ramen? "kom å köp konserverad gröt" liksom.

Kan du inte kolla med Marin om de har en ram som är större, efter det att du provat att ändra detaljerna med styrstam, styre och sadelstolpe?

Är det fortfarande cykelnetto som kör marin i sverige?

Jepp, det skall fortfarande vara Cykelnetto i Uppsala(Knivsta?) som säljer Marin. Billy är grymt bra att ha att göra med, förklara problemet så bör han kunna presentera en lösning.

Just denna ramtyp har ju ersatts med en nyare variant med mer slopade rör (böjda, svänger mig med utryck jag inte vet passar) men det bör finnas en uppsjö kvar av den gamla ramtypen, iaf om man tittar på internetbutiker i U.S of A.

Järnspikar, jag tröttnade på att vara ett gränsfall och beställde en XL. Får se hur det känns. Men om du bestämmer dig för att ha kvar din Nigeltufnel kom jag på en grej till, köp en Fizik Nizene sadel. http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=11642
den har överlägset högre rail än andra jag testat och mätt, inkl Gobi. Nizene i kombo med 400 stolpe med flaggan i topp har funkat för mig.

Vid ett tillfälle testade jag en SLR (som jag alltid velat ha, slimmad och snygg)och då bidde det 2 cm för kort:(

Edit: och nu SKALL jag skaffa en slimmad och snygg sadel:) Och kanske kortare sadelstolpe:)

Tack för tipset! Känns som att min gamla sadel har lite taskigt med rails. Ska låna en stolpe med lite setback och har fått vantarna på ett par ganska exotiska styrstammar så vi får se hur det känns med dem.

Grattis till nya ramen förresten - den såg jättefin ut.

Tillbaka
Topp