För liten ramstorlek

För liten ramstorlek
Hej,
Hur viktig är egentligen ramstorleken? Jag har möjlighet att köpa en kompis racer strl 56cm. Enligt storlekstabellen för cyklen skall jag (min längd 188cm) ha en 58cm ram. Kan man kompensera en något för liten ram med justeringar typ set-back på sadelstolpe och längre styrbar? Eller blir det alldeles totalfel? Måste man kanske även sätta på en högre styrstam?
MVH

För liten ramstorlek
Jag skulle nog säga som Atlas men var det inte någon av bröderna Schleck som kör med vad många skulle anse vara en för liten ram, som kompetserats med lååång styrstam och sadel långt bak? Han cyklar ju ganska bra och borde kunna välja "rätt" storlek, eller?

Nåja, jag säger ändå att det blir fel, eftersom jag vet bättre en proffsen :-)

För liten ramstorlek
Det är bättre med en lite, lite för linten ram, än en som är för stor. Att gå ner från en 58:a till en 56:a kan ju funka. Betydligt bättre än att gå upp från en 56:a till en 58:a i allafall.
Om det är en 56:a som man bör ha.

Det som kan ställa till det är om gaffelröret är kapat för lågt/kort. Visst kan man vända på styrstammen. Men det kan ändå bli för lågt. Dock finns det någon typ av "adapter" som man kan höja med. Hur bra dom är vet jag inte. Men dom finns.

För liten ramstorlek
Köpte mig en 56:a @ ~190cm. passar mig perfekt, det är ju inte bara längden på kroppen som spelar roll. Ramens geometri samt grenmått och hur långa aparmar man har :)

För liten ramstorlek
Dirty_rider skrev:
-------------------------------------------------------
> Köpte mig en 56:a @ ~190cm. passar mig perfekt,
> det är ju inte bara längden på kroppen som
> spelar roll. Ramens geometri samt grenmått och
> hur långa aparmar man har :)

Det låter väldigt litet. Vad har du i grenmått?

För liten ramstorlek
Beror ju helt på vad det är för märke på cykeln och hur de mäter den. En 56 i ett märke kan motsvara en 58 eller 54 i ett annat...

För liten ramstorlek
Har du lite längre ben passar mindre ramar bättre än om du har korta ben och lång överkropp. Avståndet mellan styret och sadelstolpen blir ju längre på en 58.

Testa en rejäl runda. Hur lång styrtapp sitter det på cykeln idag?? Är det setbackstolpe?
/Magnus

För liten ramstorlek
Ser det ut att vara rätt storlek, jag är 174 cm.
Storlek medium och sadelhöjden är iställd för att passa mig.

http://imageshack.us/f/684/img8404a.jpg/

Tycker den känns stabil. En small känns ostabilare men kanske bekvämare av den anledningen att man kommer längre fram?
Eller tror du en medium är lika bekväm?

Senast ändrad:
För liten ramstorlek
Stumpy skrev:
> Vad kul att colan med sin Nishiki kunde dyka upp i
> denna tråden också.

Jo det var väntat. Men jag tycker jag aldrig har fått svar på mina frågor, kanske tips men inga som har svarat på MINA frågor.

För liten ramstorlek
colan skrev:
> jag tycker jag aldrig har
> fått svar på mina frågor, kanske tips men inga
> som har svarat på MINA frågor.

Har det ännu inte fallit dig in att det kan finnas en anledning till det?

/Håkan

För liten ramstorlek
Tack för alla svar...verkar finnas lika många olika uppfattningar om detta som det finns ramstorlekar.... :-)
Det som gör mig lite konfunderad är att jag "normalt" kör på en 58cm (Scott och Scorpio). Den nu aktuella cykeln är en Bianchi och då säger tabellen att 57cm ram passar bra till en 177-179 cm lång cyklist. Enligt samma tabell skall jag (189cm) ha en 61 cm ram. Kan det vara så att Bianchi har en relativt annan storleksangivelse på sina ramar?
MVH

För liten ramstorlek
peter_stalberg skrev:
> Kan det vara så att Bianchi har en relativt annan
> storleksangivelse på sina ramar?

Så kan det absolut vara, för att inte säga alltid mellan olika märken och modeller.

För liten ramstorlek
om du har en cykel du trivs med varför inte mäta hur stor skillnaden är mellan den sittställning du har idag och den du kan få till på cykeln du tänkt köpa. Kolla som sagt så att inte droppet mellan sadel och styre blir för stor (du kan ofta vända styrstammen eller skaffa annan men det kanske inte räcker).

// 189cm ramstorlek 56 rak sadelstolpe 120mm styrstam.

Tillbaka
Topp