förbjudet att tvätta cykeln?

yasheeve

Ny medlem
Kom in i en liten diskussion med min far för någon timme sedan.
Någon hade tydligen tvättat sin bil på en plats som under hela min uppväxt varit "tvättplats" för bilar . Den ligger i anslutning till en parkeringplats och tydligen så är det numera förbjudet att tvätta bilar där vattnet rinner rakt ner i en dagvatten brunn. ?! (kan ha misstolkat det hela, så rätta mig om jag har fel).

Med tanke på resonemanget min far körde så borde det mao även vara olagligt att tvätta av min cykel i badkaret här hemma i lägenheten ?!
Nu snackar vi inte dagvatten brunn.. Men man får väl inte hälla vad som helst ner i det kommunala avloppet heller antar jag? En cykel lär ju släppa ifrån sig en hel del olja osv.

Mao..

Får jag tvätta min cykel på en plats där vattnet rinner rakt ner i en dagvatten brunn ?

Får jag tvätta av min cykel i badkaret ?

Någon insatt som enkelt och snabbt kan förklara för oss vanliga dödliga vilka regler som egentligen gäller?

om så vore, skulle du då få tvätta av dina oljiga händer i handfatet? skulle du få diska stekpannan?

rent lagmässigt så är det inte tillåtet att tvätta den oljiga cykeln i badkaret
nej du få inte heller spola ner något lösningsmedel - den trasan du använde för att torka av fotogenet från kedjan med är tvungen att antingen förbrännas eller hamna på en miljöstation. (right... och under tiden komer den stinka ner minst ett par rum)

Som VA-ingenjör svarar jag :
Ja och Ja

"Till avlopp får ej släppas avloppsvatten som avsevärt skiljer sig från hushållsspillvaten" brukar det stå i allmäna bestämmelser för brukande av VA-anläggningar (ABVA)typ. Och så brukar det vara nån gräns för olja som man knappast kommer över om man tvättar cykeln. Miljökontoret tillåter inte att man tvätttar bilen så att det rinner ner i dagvatten - ut i naturen med andra ord. Om man tvättar bilen på en gräsmatta brukar de se mellan fingrarna. Gräsmattan blir ett slags biologiskt filter kan man säga. Cyklar har jag aldrig sett att man har förbud att tvätta så det är ok så länge man inte använder avfettningsmedel men det fattar nog alla.

Senast redigerad av en moderator:
Om du skall tvätta bil/cykel och inte har möjlighet vid en brunn med oljeavskiljare så är det bästa man kan göra att tvätta på en gräsmatta/grusväg. Om man tvättar på gatan rinner det rakt ner i dagvattenbrunnen och rakt ut i våra sjöar och våra fiskar och växter mår skit. Tvättar du på en gräsmatta så fångar den upp oljan/lösningsmedlet och är därmed inte så farligt!

Jag hade skrivet en lång utläggning om det här men såg att det mesta var visst redan sagt. Lägger till det sista jag skrev bara:

Lite miljövett skadar aldrig. :-)

Huh? Hur oljiga är era cyklar?

Det är organiskt grums. Tänker fortsätta skölja min hoj med _vatten_ efter cyklingarna när den blivit lerig.

får för vem? finns det någon lag som förbjuder tvätt av bilen på gatan?

tror att många vanliga radhussvennar ligger risigt till då.. vad ska de pyssla med på söndagen framöver?

Ja det gör det:
Klippt lite:
-------------
Håller du på med miljöfarlig verksamhet när du tvättar bilen? Ja enligt miljöbalken är utsläpp av avloppsvatten en miljöfarlig verksamhet. Avloppsvatten är "spillvatten eller annan flytande orenlighet". När du tvättar bilen med vatten och rengöringsmedel (bilschampo/avfettningsmedel etc) får Du ett avloppsvatten och då gäller följande: ”Avloppsvatten skall avledas och renas eller tas om hand på något sätt så att olägenhet för människors hälsa eller miljön inte uppkommer. För detta ändamål skall lämpliga avloppsanordningar eller andra inrättningar utföras.” I Göteborg innebär det att avloppsvattnet skall ledas till det regionala avloppsreningsverket i Rya för rening.
-------------
Klippt färdigt

Det är väl inte allt dagvatten som rinner orenat ut i naturen, det beror väl på var man bor?

Edit: Inte kankse var man bor egentligen utan var den aktuella brunnen ligger :)

Timothy skrev:
-------------------------------------------------------
> Ja det gör det:
> Klippt lite:
> -------------
> Håller du på med miljöfarlig verksamhet när du
> tvättar bilen? Ja enligt miljöbalken är
> utsläpp av avloppsvatten en miljöfarlig
> verksamhet. Avloppsvatten är "spillvatten eller
> annan flytande orenlighet". När du tvättar bilen
> med vatten och rengöringsmedel
> (bilschampo/avfettningsmedel etc) får Du ett
> avloppsvatten och då gäller följande:
> ”Avloppsvatten skall avledas och renas eller tas
> om hand på något sätt så att olägenhet för
> människors hälsa eller miljön inte uppkommer.
> För detta ändamål skall lämpliga
> avloppsanordningar eller andra inrättningar
> utföras.” I Göteborg innebär det att
> avloppsvattnet skall ledas till det regionala
> avloppsreningsverket i Rya för rening.
> -------------
> Klippt färdigt

åhfan.. var har du klippt det där från? dvs källan?

På den tiden jag gick i gymnasiet praktiserade jag på avloppsreningsverket ett par veckor. Vad jag minns så brukade de biologiska filtrena i speciellt på de mindre orterna av och till bli utslagna för att det hade kommit ner giftiga kemikalier i avloppet. Så det är nog beroende på mängd och typ av kemikalier om det är okej att släppa ut dem i avloppsystemet. Fast det är kanske inte något större problem för de flesta som tvättar cykeln. Men man ska nog inte tömma en flaska lacknafta i avloppet.

Edit

Såg att det mesta var nämt ovan.

nääh.. tömma en flaska med lacknafta tror jag de flesta drar sig för..
Vad det sunda förnuftet säger om tvättning av cykel råder ingen tvekan om.

Frågan är dock vilka regler som egentligen gäller för tvättning hemma i badkaret..

Mattel: enligt ditt inlägg så är det okey att tvätta bilen så länge man inte använder några kemikalier.. eller? och vad kommer informationen ifrån?

De personer jag frågat under dagen hade nästan alla hört att det blivit förbjudet att tvätta bilen på dessa asfalterade tvättplatser som byggdes i anslutning av 70-tals radhus osv..

Vad är det som gäller?

Eller är det lokala beslut som tagits i samfällighetsföreningar osv som folk syftar på??!?

Är det lagligt att bada i badkaret då?, man löser ju massa fett och annat organiskt material från kroppen när man badar, och det rinner ju ut i avloppet.

Rippa skrev:
> Nu är happy i sitt esse. Disskutera totalt
> meningslösa och perifera lagtolkningar med
> frensis och affekt.

Precis.

Det är miljöbalken som styr det hela och enligt den får du faktiskt inte tvätta bilen där vattnet kan förorena vattendrag. Dels är det de allmänna hänsynsreglerna och dels är det, om jag minns rätt, kapitel 14 som handlar om kemiska produkter som används. Hinner inte kolla närmare just nu, får återkomma.

Har ingen vidare koll på lagarna men rent miljömässigt så borde det va bättre att tvätta cykeln i bakkaret än där det rinner i dagvatten brunn, pga att badkarsvattnet går via reningsverk till skillnad från dagvattnet som redan nämnts.

Som föredetta reningsverkschef (nåja) kan jag meddela att lite olja och lösningsmedel fixar bakterierna galant att bryta ner. Det är rena energikällan. Men om alla biltvättar skippar oljeavskiljarna funkar det inte så bra.

Tävling:

Olja är som alla vet en mycket energirik kolförening som oxideras lätt med syre. Alltså borde det finnas en massa organismer som utnyttjar detta som föda? De flesta organismer använder ju organiska kolföreningar som de bryter ner och får sin energi med hjälp av syre.

Men varför finns det ingen framgånsrik organism som livnär sig på olja eller kol nu när det finns så himla mycket på jorden???

Knepig fråga va?

yasheeve skrev:
> hur ser en fiffig bakterie ut ? :o)

Det vill du nog inte veta. De ser rätt otäcka ut. ;)

Timothy skrev:
> Men varför finns det ingen framgånsrik organism
> som livnär sig på olja eller kol nu när det
> finns så himla mycket på jorden???
>
> Knepig fråga va?

Människan gillar olja och kol. Både till bränsle och grillning.
/J

Mmmmmm öl bakteriexkrement, avlidna bakteier och vatten.......... mums!!

EDIT: upptäckte just att detta var mitt 1000:e inlägg borde kanske skrivigt något smartare????

Timothy skrev:
> Tävling:
>
> Olja är som alla vet en mycket energirik
> kolförening som oxideras lätt med syre. Alltså
> borde det finnas en massa organismer som utnyttjar
> detta som föda? De flesta organismer använder ju
> organiska kolföreningar som de bryter ner och
> får sin energi med hjälp av syre.
>
> Men varför finns det ingen framgånsrik organism
> som livnär sig på olja eller kol nu när det
> finns så himla mycket på jorden???
>
> Knepig fråga va?

Som den kemi- och biologiutbildade CAD-ritande naturvetare jag är skummade jag lite...

http://www.mms.gov/omm/pacific/enviro/seeps2.htm
"...investigators found that bacteria were feeding on the petroleum and sulfide found in the sediments and tiny invertebrates living in the bottom sediments were grazing on the bacteria. The petroleum-based carbon reached the food chain through invertebrates eating the bacteria, and, in turn, being eaten by larval fish. "

http://www.pbs.org/wgbh/nova/caves/form_bacteria.html
"Most limestone caves are dissolved into existence by carbonic acid, a mixture of carbon dioxide and water. Some, however, are created by a more corrosive acid—one that results from bacteria deep within the Earth, feeding off oil deposits"

>> Med tanke på resonemanget min far körde så borde det mao även vara olagligt att tvätta av min cykel i badkaret här hemma i lägenheten ?!

Jag är inget toffel (tror jag). Men tog jag in min cykel i badkaret, blev det nog inte roligt.
Å andra sidan är jag lyckligt lottad och kan tvätta min cykel med min egn slang och bry mig tusan om vatten förorenat av tunajord rinner ner i gräsmattan.

Tvättar man cykeln med vatten och svamp/borste kan det inte förorena nånting.

Slutsatsen att både bilar och cyklar helst ska tvättas på gräsmatta eller liknande har väl redan nämnts. Gör-det-själv tvätthallar är också bra. Enklare typer av oljeavskiljare klarar inte av något tvättvatten med ytaktiva ämnen (tensider). Då löses oljan som samlats upp i avskiljaren upp och försvinner likväl ut till spillvattennätet.

Visst finns försiktighetsprincipen i andra kapitlet Miljöbalken och vissa regler för avloppsvatten i nionde kapitlet. Men jag tror att biltvättande privatpersoner kan vara lugna. Det finns ingen rättspraxis vad jag vet som gör att en privatperson kan fällas för sådana förseelser. Försiktighetsprincipen är dessutom inte straffsanktionerad. Det betyder att man inte kan få böter eller fängelsestraff för brott mot den.

Mange

Bättre att inte tvätta alls.
dirty.png ht=579

Har varit på min hyresvärd om att det borde vara i linje med deras miljöpolicy att låta hyresgästerna använda garagets tvättplats för att tvätta cyklar. Men det gick inte, för att komma åt tvättplatsen behöver man hyra garageplats, och möjlighet att hyra en väldigt liten plats i garaget för oss utan bil kunde de inte erbjuda.

//j

Hej!

Tja lite skit skyddar ju ramen mot stenskott och andra parasiter, se bara på elefanter och andra djur de gillar ju att rulla sig i skit för att hålla sig rena och friska =)... eller!?

/ roefv

Detta låter ju helt sjukt. Vad jag har förstått av tidigare inlägg så rinner oljan från kedja och dyl. ner i brunnarna och vidare ut i havet och förstör miljön. Isåfall borde man inte få cykla när det regnar, det blir ju samma sak.

Helge skrev:
> Om du skall tvätta bil/cykel och inte har
> möjlighet vid en brunn med oljeavskiljare så är
> det bästa man kan göra att tvätta på en
> gräsmatta/grusväg. Om man tvättar på gatan
> rinner det rakt ner i dagvattenbrunnen och rakt ut
> i våra sjöar och våra fiskar och växter mår
> skit. Tvättar du på en gräsmatta så fångar
> den upp oljan/lösningsmedlet och är därmed inte
> så farligt!

Okej, skulle såklart skrivit "Isåfall borde man inte få cykla på gatan när det regnar, det blir ju samma sak."

Edit-> La till fnuttar

Jag skriver det en gång till trots att det redan står ett par gånger i tråden. Det är INTE förbjudet att tvätta cykeln.
De allmäna hänsynsreglerna som är nämnt några gånger syftar till användandet av rengöringsmedel (tvättmedel och avfettningsmedel):

"3 § Alla som bedriver eller avser att bedriva en verksamhet eller vidta en åtgärd skall utföra de skyddsåtgärder, iaktta de begränsningar och vidta de försiktighetsmått i övrigt som behövs för att förebygga, hindra eller motverka att verksam- heten eller åtgärden medför skada eller olägenhet för människors hälsa eller miljön."

Det innebär ju i princip att man inte ska använda rengöringsmedel även när man tvättar cykeln men mig veterligen är det aldrig uttryck när det gäller cykeltvätt. Däremot när det gäller bilar så är det många kommuner som uttryckligen säger ifrån. Ingen dömd för detta dock.
Däremot finns det väl dock, tvärtemot vad Stormange skriver ovan, visst straff om man bryter mot försiktighetsprincipen. Har man vållat skada, typ markföroreningar eller oljeutsläpp, så får man betala för sig. Tyvärr är det väl alldeles för få domar.

De straff som iMats skriver om ovan kan inte ha varit pga att någon brutit mot försiktighetsprincipen. De har nog snarare med de allmänna straffbestämmelserna som finns i MB 29:1 och 29:2 att göra. För att straffas enligt dessa paragrafer måste man visa att skador verkligen har åsamkats för människors hälsa eller miljön. Dessa har inte alls med försiktighetsprincipen att göra. Du, iMats, kan ju själv kolla i MB:s straffbestämmelser i 29 kap.

Hu, vad har det egentligen blivit av mig? Det måste vara ett slags sjukdomstillstånd. Jag drar mig ur tråden för min egen hälsas skull.

Mange

Kan tillägga att om man är ansluten till ett kommunalt avlopp även måste följa kommunens "Allmänna bestämmelser för brukande av vatten- och avloppsanläggning" - ABVA -
Om man bryter mot den så straffas man inte mot lagen men kommunen kanske stänger av vattnet...

Men det är fortfarande tillåtet att tvåta hojen i badkaret om man inte använder avfettningsmedel.

Tillbaka
Topp