Förbud mot kolfiber?

Förbud mot kolfiber?
Inte för att jag är ngt kolfiberfreak, men det vore ju väldigt tråkigt (och korkat) om man förbjöd materialet. Bra att det inte blev så!

Förbud mot kolfiber?
jag tänker mig att det är svårt att bedöma och jämföra den totala miljö- och hälsoskadligheten för produktion och återvinning av olika material. viktigast tror jag är att begränsa konsumtionen drastiskt, så blir skadligheten garanterat mindre. men det vill eu självklart inte. kolfiber går i alla fall att reparera själv, medan aluminium och tunna stålramar verkar svårsvetsade.

Förbud mot kolfiber?
Är kf överhuvudtaget återvinningsbart?
Lär ju bli ett krav nångång framöver även om det kan reta självcentrerade cyklister.

Förbud mot kolfiber?
Lär ju bli ett krav nångång framöver även om det kan reta självcentrerade cyklister.

Det går tydligen att kontrollerat "bränna" bort epoxyn och få kvar kolfiber men tvekis om man någonsin kommer göra det då det låter dyrt. Även återvinning av termoplaster är ju trasigt, bara 10% av det som lämnas in blir ny plast trots att det är mycket enklare. Ny plast är billigt och producenter/konsumenter inte vill ha prickig plast.

"Största delen av plastavfallet, 87 procent, går till energiåtervinning eller bränsle inom industrin, ungefär 10 procent materialåtervinns och blir ny plast. Pantflaskor i plast och delar av förpackningsplasten är några kategorier som materialåtervinns, totalt materialåtervinns upp till 34 procent av dessa."

Förbud mot kolfiber?
Undrar hur detta påverkar marknaden för kolfiberförstärkta filament för 3D skrivare. Många som håller på med det i hemmet och där är man inte så noga tänker jag.

Förbud mot kolfiber?
Man har väl liknande problem med bladen till vindkraftverk? Där tror jag man har börjat experimentera med blad av trä! Träcyklar har man ju sett några, och träbilar också!

Förbud mot kolfiber?
kolfiber går i alla fall att reparera själv, medan aluminium och tunna stålramar verkar svårsvetsade.
Superbilar i kolfiber som får lite krockskador tycks oftast inte repareras utan de blir markutfyllnad eller liknade.

Det finns några youtubers som köper kraschade bilar och reparerar/uppgraderar dem.

Tavarish köpte en ”vattenskadad” Mclaren P1. Trots några mindre krossskador fick i princip hela plattan och karossen bytas… och motorn.

Mat Armstrong (fd bmx proffs) köpte en krockskadad Lamborghini Revuelto och stora dela av plattan och karossen fick bytas.

Bärande delar liksom synliga delar tycks inte repareras.

Stål och alumnium kan återvinnas, men inte kolfiber.

Förbud mot kolfiber?
Man har väl liknande problem med bladen till vindkraftverk? Där tror jag man har börjat experimentera med blad av trä! Träcyklar har man ju sett några, och träbilar också!

Är det materialåtervinning man tycker är bra så är ju inte trä alls rätt material. Träblad lär väl också eldas upp när de är uttjänta. Men det är ju en klar fördel att naturen tar hand om trät om man råkar slänga sina gamla vindkraftsblad utomhus. Antar att vindkraftblad av trä måste vara mycket mindre än kolfibervarianterna också och det påverkar effektiviteten negativt.

Förbud mot kolfiber?
Det är ju en jäkla tur att man inte bygger cyklar av plastsugrör!
Sådana är/var tillverkade av termoplast och det har tillverkats en svensk cykel av termoplast, Itera, men den blev väl ingen succé.

Fast termoplast är väl betydligt mer miljövänligt än epoxy som nuvarande kolfiberflrstärkta plastcyklar är gjorda av. Ramar av termoplast hade man kunnat återvinna. Så jag skulle säga att det är synd att termoplast inte är ett alternativ.

Senast ändrad:
Förbud mot kolfiber?

Det går tydligen att kontrollerat "bränna" bort epoxyn och få kvar kolfiber men tvekis om man någonsin kommer göra det då det låter dyrt. Även återvinning av termoplaster är ju trasigt, bara 10% av det som lämnas in blir ny plast trots att det är mycket enklare. Ny plast är billigt och producenter/konsumenter inte vill ha prickig plast.

"Största delen av plastavfallet, 87 procent, går till energiåtervinning eller bränsle inom industrin, ungefär 10 procent materialåtervinns och blir ny plast. Pantflaskor i plast och delar av förpackningsplasten är några kategorier som materialåtervinns, totalt materialåtervinns upp till 34 procent av dessa."
Vi använde kasserad kolfiber som fyllnadsmaterial. Mosa och blanda ut som spackel. Kikar man i avfallshögarna vid cykelfabriker, så inser man att det blir en del. Men jämfört med allt annat är det försummbart, anser jag.

1744799385880.webp

Förbud mot kolfiber?
Vi använde kasserad kolfiber som fyllnadsmaterial. Mosa och blanda ut som spackel. Kikar man i avfallshögarna vid cykelfabriker, så inser man att det blir en del. Men jämfört med allt annat är det försummbart, anser jag.

Visa bilaga 763200

Jo att mosa och använda som fyllnadsmaterial är ju möjligt med mycket. Men är ju inte lika elegant som att materialåtervinna =)

Förbud mot kolfiber?
Sådana är/var tillverkade av termoplast och det har tillverkats en svensk cykel av termoplast, Itera, men den blev väl ingen succé.

Fast termoplast är väl betydligt mer miljövänligt än epoxy som nuvarande kolfiberflrstärkta plastcyklar är gjorda av. Ramar av termoplast hade man kunnat återvunna. Så jag skulle säga att det är synd att termoplast inte är ett alternativ.

Att världen aldrig förstod sig på Itera, denna manifestation av Svensk ingenjörskonst, är en sak, men du borde veta bättre!

Tycker det är värt en bild på racervarianten, denna teknikens under som tragiskt nog aldrig fick en ärlig chans att visa vad den kunde.

1744800665313.webp

Förbud mot kolfiber?
största miljö- och hälsoproblemet är tron på "hållbarhet", att vi med regler och "gröna" uppfinningar kan ha en produktion som är god oavsett hur stor den blir. elefanten i rummet, att det är produktionens storlek som är det stora miljö- och hälsoproblemet, sopas under mattan på det sättet.

Senast redigerad av en moderator:
Förbud mot kolfiber?
största miljö- och hälsoproblemet är tron på "hållbarhet", att vi med regler och "gröna" uppfinningar kan ha en produktion som är god oavsett hur stor den blir. elefanten i rummet, att det är produktionens storlek som är det stora miljö- och hälsoproblemet, sopas under mattan på det sättet.
Överproduktionsivrarna är ju vi konsumenter också.
Det borde inte gå att köpa en brödrost för mindre än säg 2k, då har den möjligen en klock, mekanisk, timer. Inget annat. Sen håller den i 100 år.

Ta din "borste/sopskyffel"kombo i köket, den borde kosta runt en lusing gjord av trä och metall så den håller i 100 år, inte plastsmecket du köper för 50 pix på rusta, som håller ett år ungefär.

Men vi konsumenter frånsäger oss allt ansvar.
Det går att rösta med plånboken också. Men, då kan inte alla som inte är "rika" ha allt. Nu har alla nästan allt om vi pratar prylar hemma, inte båten för 20 millar.

Hur vill vi ha det? Jag försöker undvika att köpa sånt som måste köpas nytt av snabbt, mig gör det inget om det håller länge. Men det är svårt att inte köpa slit och släng idag.

Förbud mot kolfiber?
Är det materialåtervinning man tycker är bra så är ju inte trä alls rätt material. Träblad lär väl också eldas upp när de är uttjänta. Men det är ju en klar fördel att naturen tar hand om trät om man råkar slänga sina gamla vindkraftsblad utomhus. Antar att vindkraftblad av trä måste vara mycket mindre än kolfibervarianterna också och det påverkar effektiviteten negativt.
Spånskivor borde man väl kunna göra?

Förbud mot kolfiber?
Spånskivor borde man väl kunna göra?
Ja om de är i bra skick antar jag. Men det skall ju inte bara gå att göra, det skall vara billigare och möjligt att kvalitetssäkra. Vilket sällan är fallet i verkligheten.
Jag antar att det finns goda anledningar till att man använder just kolfiber i vindkraftverk trots kostnaden. Det kanske inte går att konkurrera med andra energislag i pris om man skulle göra vingarna av trä.

Förbud mot kolfiber?
Ja om de är i bra skick antar jag. Men det skall ju inte bara gå att göra, det skall vara billigare och möjligt att kvalitetssäkra. Vilket sällan är fallet i verkligheten.
Jag antar att det finns goda anledningar till att man använder just kolfiber i vindkraftverk trots kostnaden. Det kanske inte går att konkurrera med andra energislag i pris om man skulle göra vingarna av trä.
Man använder väl inte kolfiber i vindkraftverk, det är väl glasfiber?

Förbud mot kolfiber?
Att världen aldrig förstod sig på Itera, denna manifestation av Svensk ingenjörskonst, är en sak, men du borde veta bättre!

Tycker det är värt en bild på racervarianten, denna teknikens under som tragiskt nog aldrig fick en ärlig chans att visa vad den kunde.

Visa bilaga 763202
Länge sen man tänkte på Itera, en av världens sämsta idéer! (ja, familjen ägde en itera för länge sen som obs! i rotebro sålde ut för en spottstyver när de flesta hade insett hur dum hela grejen var. Det var varianten med stålvevar så den var inte lika akut livsfarlig) Den hybris och okunskap man måste ha för att göra en racervariant! :-)

Tillbaka
Topp