Fördelar med nedvarvning, spinndown, nedcykling efter ett pass?

Barbastark

Aktiv medlem
Hörde för ett tag sedan om flera fördelar med nedcykling och om hur proffsen efter att detta populariserats börjat slänga fram trainers att köra på direkt efter ett lopp just för att fördelarna var så påtagliga. Har för mig det var San Millan som verkade vara frontfiguren här med just trainers efter loppen.

Kommer dock inte på rätt termer för detta för att söka källor. Så är det någon som har lite tips? Korrekta och vedertagna termer på svenska och engelska? Länkar till poddar, youtube klipp, bloggar, vetn. artiklar?

Kan finnas en vits med det om du ska prestera väldigt snart igen. Typ senare samma dag eller med väldigt få timmar emellan. Laktatet bryts ner även utan aktiv cool down, vitsen med aktiva nedvarvningen är att snabba på processen men ska du träna dagen efter har laktatet i alla fall brutits ner.
För "vanligt folk" fnns därmed ingen större vits, viktigare att sätta fart på återhämtningen med kost osv.

Fick för mig att 7 min passade lagom när jag kunde träna inne regelbundet och tyckte att det gjorde skillnad.

Här är mer faktabaserat i frågan.

Beror nog också lite på hur mycket mjölksyra du har i kroppen och hur van den är med det. Minns mitt första intervallpass på cykel. Allt var lugnt, eller ja, jag var ju svintrött men så fort jag slutade trampa höll jag på att börja spy. Cyklade lite, kändes ok, stannade, spykänslor.

Slutade med att jag trampade tre mil i lugnt tempo.

Då var jag ändå ganska "motionstränad".

Tillbaka
Topp