Förlänga slaglängden på Fox Float 120 mm?

Hetsjägar´n

Aktiv medlem
Är det någon som har koll på om det går öka slaglängden på en Fox Float 120 RL av årsmodell 2012?

Läste på länken nedan hur Fox själva beskriver hur man går tillväga för att göra äldre årsmodeller från 120 till 130 mm (eller tom 140 skrivs det på mtbr.com, där man menar att 130 är ett tryckfel).

http://www.ridefox.com/fox_tech_center/owners_manuals/07/eng/oe_custom_products/float_120rl.htm

Men frågan är, funkar det också på en 2012:a? Gaffeln i produktbladet är äldre.

Tror att det går för 2012 är sista som går att ändra utan att byta/ändra cartrige. Från 2013 verkar det vara ctd som gäller.

Jag har samma gaffel och vill göra samma sak. Men tydligen så bör man kolla med fox om det går.

Annars är det ju tämligen lätt bara att ta bort spacers har jag hört.

Aha, låter ju lovande! Har mejlat dem för en vecka sen men inte hört nåt. Dålig timing med helgerna.

Har du kollat med dem Scut? Vet du förresten nåt om det är 130 eller 140 som är maxgränsen?

På min 853 så skruvade jag bort innanmätet och tog bort ett par plastdistanser. Var det enda som behövdes för att förlänga den.

Att ta isär luftbenet på en Fox är ju lätt som en plätt.

Det svåra är att hälla i rätt oljemängd efteråt. Har jag hört.

Jag har en nerslipad hylsa som passar Fox om du är nojjig över att runda muttern.

Hetsarn: inte än, skall göra det under jul nyår. Men som jag har tolkat infon så gäller är det 130 för 29"

Hygglo s! Lurar dock på att fega och lämna in då jag ska serva också och har lite dåligt meksjälvförtroende på avancerat jox.

Ok Scut. Rapportera gärna här om du får klarhet. I will.

Då är det busenkelt. Kom över med gaffeln så visar jag hur man gör.

Hör med Martinpetter bara vilket moment som kan vara bra att dubbelkolla när jag mekar Fox...

Gärna det s!
Jag kör Täby-rallyt med beprövade inställningar, sen kör vi.
Det är där det där med oljemängden som ska dubbelkollas antar jag? Har ju haft typ samma problem hittills med 100 i effektiv slaglängd...

Tyvärr så gick det inte att förlänga den gaffeln. Den var inte begränsad av spaders.
Men efter att vi hällt ut en oljan som letat sig upp i luftkammaren så fick vi i alla fall ut hela den specade slaglängden. Alltid något =)

Okej tråkigt :( min bör enligt all data jag kan hitta fungera att ändra slaget på då det är en 29“ float 100mm O/B RL från 2012

Återstår och se, tänkte göra det i samband med service när jag får tid.

Håll tummarna!

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp