Förmånscykel

Förmånscykel
Fast jag kan väl dra momsen? Och det blir väl totalt sett mindre skatt än om jag tar ut en nettolön som motsvara cykelns pris.

Eller tänker jag fel?

Förmånscykel
Men för att få ut 15000 kr efter skatt måste du som löntagare få mellan 22000-31000kr i bruttolön samt att arb givaren aka betala 30%arb giv avg. Dvs mellan 28000-40000 kr, det är mer än 20 000 kr.

Förmånscykel
Det finns ingen ekonomisk fördel idag eftersom det är full förmånsbeskattning. Det finns en (?!) motion på att införa någon form av skattelättnad för cyklar upp till 8000 kr.

Det är alltså enligt regeringen miljömässigt bättre att köpa en miljöklassad bil med 40% reducering än att cykla omkring. Stört.

Förmånscykel
"Mina förmåner" m.fl. är inte att glömma bort, 10% rabarber har jag genom detta hos någon eller några cykelhandlare i.a.f.. Försökte med konststycket att omvandla årliga friskvårdsbidraget á 4000:- till cykel/utrustningspengar men det gick jag bet på, än så länge.

Senast ändrad:
Förmånscykel
MRobson skrev:
-------------------------------------------------------
> RazDuv skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det finns ingen ekonomisk fördel idag eftersom
> > det är full förmånsbeskattning. Det finns en
> > (?!) motion på att införa någon form av
> > skattelättnad för cyklar upp till 8000 kr.
> >
> > Det är alltså enligt regeringen
> miljömässigt
> > bättre att köpa en miljöklassad bil med 40%
> > reducering än att cykla omkring. Stört.
>
> Det är även stört att man får km-ersättning
> när man kör motorfordon men inte när man
> cyklar.
> Min pendlarhoj kostar mer än de flesta moppar och
> sjunker i värde rejält...
>
> Borde vara otroligt simpelt att införa dylika
> ersättningar för cyklar då systemet redan
> finns. Bara att bestämma beloppen så är det
> klart.

Inte svårt att införa men desto svårare att följa upp/kontrollera.

Förmånscykel
RazDuv skrev:
> Det finns ingen ekonomisk fördel idag eftersom
> det är full förmånsbeskattning. Det finns en
> (?!) motion på att införa någon form av
> skattelättnad för cyklar upp till 8000 kr.
>
> Det är alltså enligt regeringen miljömässigt
> bättre att köpa en miljöklassad bil med 40%
> reducering än att cykla omkring. Stört.

I skattesystemet finns det mkt som är stört, definierat som specialregler och undantag. Det kommer sig av att det gått 20 år sedan den stora skattereformen och att det funnits många politiker som klåfingrigt hunnit ändra i systemet för att visa sig handlingskraftiga.

Förmånscykel
Hej Pär gör såhär:

Om vi jämför med ersättning för resa till/från arbete med bil så finns det ganska enkla medel att kontrollera detta = adresserna, mätarställning samt kvitto från pumpen. Mätarställning är dock inte lagstadgat, ännu, men regler för ex. förmånsbil/skatteverket kan kräva det.

Hur kontrolleras det då att en cykel används i den mån reglerna kräver då? I normalfallet finns det ingen mätarställning, ett kvitto för "bränsle" från ICA duger inte.

Enkelt; Lägg ansvaret på arbetsgivaren som om den så vill erbjuder en förmån med motkrav att en logglista skapas online, fylls i och följs upp. Denna kan Skatteverket i sin tur göra stickprov på. Arbetsgivaren kan skylta med ännu bättre förmåner, hälsa och miljötänk och vill man sätta ännu mer skruv på detta lägger man inte denna förmån som ett krav enligt en miljöcertifiering.

Förmånscykel
Som egenföretagare får man väl göra som med tjänstebil, d.v.s se till att lön + förmånsvärde understiger brytpunkten för statlig inkomstskatt (ca 35 500 kr/mån).

Förmånscykel
MRobson skrev:
> Min edge800 funkar ypperligt...
Ska du skicka in den till Skatteverket då eller? Eller ska dom få .kml filer, såna kan man göra själv utan att röra sig ur fläcken. När det handlar om att få ut pengar finns det uppfinningsrikedom.

Förmånscykel
RazDuv skrev:
> Det finns ingen ekonomisk fördel idag eftersom
> det är full förmånsbeskattning. Det finns en
> (?!) motion på att införa någon form av
> skattelättnad för cyklar upp till 8000 kr.
>
> Det är alltså enligt regeringen miljömässigt
> bättre att köpa en miljöklassad bil med 40%
> reducering än att cykla omkring. Stört.

Vid närmare eftertanke kanske man skall ligga lågt, jag tjänar ju trots allt mer på att systemet subventionerar min nya, fina bil än min cykel, så varför klaga?

Om de tar bort den fördelaktiga beskattningen på min bil (som inte är en miljöbil) så kan jag ju inte köpa lika mycket cykelprylar..

Tillbaka
Topp