Försäkring, låna dyr cykel från leverantör

Höjdskräck

Aktiv medlem
Hejs!
Ska låna en dyr cykel (drygt 100k) över en helg i september. Vi kom in på försäkringsfrågan o båda parter var osäkra. Jag ringde mitt försäkringsbolag (Länsförsäkringar) o fick lite luddiga svar men dom tyckte att leverantören borde ha en försäkring för detta. Min försäkring kunde möjligtvis användas (ansvarsförsäkring) men med en självrisk på 25%, alltså 25 papp, om cykeln t ex blir stulen.

Någon som vet ngt om hur man ska agera här? Finns det ngt bolag där man kan teckna ngn tillfällig försäkring som skulle täcka både skador o stöld?

Länsförsäkringar borde låta dig teckna en specialförsäkring för detta ändamål. Eller någon annan av alla bolag.

Det här borde ligga på leverantören, jmfr bilförsäljare. Självklart får du skriva på nåt papper om ”aktsamhet” först. Men anser de att att du varit oaktsam får de nog ta det civilrättsligt.
Behöver jag skriva ut att jag killgissar?

Jag förstår att inget försäkringsbolag är suget på det där upplägget, åtminstone inte utan rejäl premie och fet självrisk. Det är leverantören som skall stå för (teckna) försäkringen i sådana här fall.

Tja! Huvudregel är att man försäkrar sin egen egendom. Därför kan nog inte ditt försäkringsbolag hjälpa dig. Leverantören bör ha en försäkring på sina cyklar. Och om du skadar den kan ni själva komma överens om att du kan betala självrisken. Leverantören bör därför se över sina försäkringar och teckna en specialförsäkring om de inte redan har det.

Tja! Huvudregel är att man försäkrar sin egen egendom. Därför kan nog inte ditt försäkringsbolag hjälpa dig. Leverantören bör ha en försäkring på sina cyklar. Och om du skadar den kan ni själva komma överens om att du kan betala självrisken. Leverantören bör därför se över sina försäkringar och teckna en specialförsäkring om de inte redan har det.
Tack!
Länsförsäkringar sa att om man lånar en cykel 1 dag så ska det ses som leverantörens/butikens cykel. Lånar man den 1 månad så kan det anses vara ens egen trots att man inte äger den.

Har kollat igenom försäkringsdjungeln (inkl erv.se) men det verkar som att just mitt fall inte går att lösa så lätt. Det skulle isådana fall vara ansvarsförsäkringen i ngt paket som skulle kunna gå in o täcka skada eller förlust MEN det står alltid en så jäkla massa undantag vilket i praktiken gör alla försäkringar till rena chansningar. Dessutom så är ersättningsbeloppen låga och självriskerna höga.

Jag tror som så många andra att leverantör/butik måste ha försäkrat sina demo-hojar. Ska kolla upp detta imorgon.

Tillbaka
Topp