Förslag angående K&S

johanhej

Ny medlem
Förslag angående K&S
Vet inte om jag är ensam om att vara missnöjd över köp och själv vad gäller mailfunktionen.

Jag förstår att många inte vill skriva ut sitt mobilnummer av olika anledningar. Bristerna på mailfunktionen tror jag dock gör att många potentiella byte/köp går till spillo.
Ska försöka rada upp missnöjena.

*Den som mailar någon som har en annons har ingen aning om meddelandet kommer fram eller ej. Man får ingen bekräftelse eller liknande. Skulle den skickande personens mail bli fel så kan detta aldrig uppdagas sålänge man inte lyckas få kontakt i ett senare skede på något vänster.

*Nu må detta endast vara ett problem på min mail, men av någon anledning så hamnar vissa mail i skräppost, och andra inte. Varför det blir så kan jag inte förstå.

Förslag på åtgärder:
*Gör annonsdelen endast tillgänglig för medlemmar, där medlemmarna använder sin inloggning för att göra annonser. Detta gör att man kan välja att PMa istället för att maila, vilket faktiskt känns som ett säkrare alternativ.

*Inför någon typ av bekräftelsemail till den som mailar annonsör.

Hoppas jag inte framstår som någon riktig surgubbe nu. Tack för ett grymt forum i övrigt!

Senast ändrad:
Förslag angående K&S
Så som mail fungerar så är det svårt / omöjligt att bekräfta att ett mail når mottagaren. Det är samma sak när du mailar någon själv.

Vissa spamfilter fungerar dåligt och sorterar felaktigt in svaren som spam. Ibland kan det räcka med att ett mail innehåller en URL t.ex, och om någon som använder Gmail, Hotmail eller nån av de andra större mailtjänsterna markerar ett svar som spam så ökar det risken för att andra svar också räknas som spam.

Som du skriver så är lösningen på båda ovanstående att integrera köp & sälj med forumet, det finns flera andra fördelar med det också som jag ser det. Tryggare att köpa av etablerade användare t.ex.

Förslag angående K&S
Integrering är säkert bra. Men vad händer då med alla roliga annonser? Halva nöjet med köp & sälj ju. Är Jimmie medlem?

Förslag angående K&S
jomper skrev:
-------------------------------------------------------
> Så som mail fungerar så är det svårt /
> omöjligt att bekräfta att ett mail når
> mottagaren. Det är samma sak när du mailar
> någon själv.
>
> Vissa spamfilter fungerar dåligt och sorterar
> felaktigt in svaren som spam. Ibland kan det
> räcka med att ett mail innehåller en URL t.ex,
> och om någon som använder Gmail, Hotmail eller
> nån av de andra större mailtjänsterna markerar
> ett svar som spam så ökar det risken för att
> andra svar också räknas som spam.
>
> Som du skriver så är lösningen på båda
> ovanstående att integrera köp & sälj med
> forumet, det finns flera andra fördelar med det
> också som jag ser det. Tryggare att köpa av
> etablerade användare t.ex.

Det är inte ett sådant bekräftelsemail jag efterfrågar, utan mer en kopia på att mailen faktiskt skickats och att sändarens mail är rätt.

Förslag angående K&S
Integration med forumet är bra. Precis dom nämts innan så slipper man trollannonser å kan känna sig tryggare i sitt köp.

Är medlem på ett tyskt bilforum sedan ca 10 år tillbaka där det är så, vilket funkar bra. Känns tryggare vid förskottsbetalning om det är en användare som hängt här ett tag även om inte det är någon garanti för en bra affär.
Dock har det forumet iof så man kan skriva svar på annonsen, dvs det blir som en tråd å den biten slipper jag gärna på k&s.

De som vill vara anonyma får sälja på Blocket! :)

Förslag angående K&S
Var det inte en annons häromsistens, vars köpare och säljare fick kommunikationsproblem, men där det så att säga var en känd forummedlem som var säljare och på så sätt var hela utgången mer säker. Ngn i norge som köpte var det väl.

I alla fall, det är liknande kvaliteter som vinns i så fall, med ett slutet K&S.

All ekonomiskt aktivitet och framgång bygger på köp/sälj/byte så att vi kan utnyttja komparativa fördelar, och all sådan aktivitet (som är framgångsrik) bygger på det lite luddiga begreppet "förtroende", d v s att marknadens aktörer har förtroende för varandra, och sådant skapas i en "sluten" miljö.

Förslag angående K&S
Röstar också för att det åtminstone ska gå att koppla till kontot här. Om det ska vara ett krav eller inte vet jag inte.

Förra veckan sålde jag en cykel här och det blev i praktiken så att jag bara brydde mig om intressenter inom köravstånd. Hade jag och spekulanten åtminstone haft ett nick med historik att gå på hade det ju varit betydligt jobbigare för mig att beskriva cykeln för snällt, eller för köparen att strunta i att betala och då hade jag sökt köpare i hela landet istället. Helt säkert blir det inte, men ett stort steg närmare.

Förslag angående K&S
Ja fördelarna med ett system där man kopplar K&S till användarnamnet överväger de få nackdelar som finns. En användare behöver inte vara någon av de större Happyprofilerna, för att kunna dra fördelar av trovärdighet.

Förslag angående K&S
BOFH skrev:
-------------------------------------------------------
> Integrering är säkert bra. Men vad händer då
> med alla roliga annonser? Halva nöjet med köp &
> sälj ju. Är Jimmie medlem?

Ja, hans nick är Jomper.

Förslag angående K&S
Att skicka en kopia på svarsmailet även till avsändaren är säkert inte så svårt att fixa, men det blir ju ändå något av en falsk trygghet så att säga.

Tillbaka
Topp