Förslag på bekväm kvalitetscykel med litet servicebehov

loppantorkel

Ny medlem
Det har blivit dags för köp av cykel och jag tänkte köpa nytt igen för första gången på 20 år. Jag sitter med en gammal trögtrampad Kronan cykel nu och vill ha något lättskött som håller och inte rostar. En citybike eller liknande med igh tänkte jag mig, men kvalitén på cyklarna är svårbedömd. Jag cyklar främst i stan och inga längre sträckor.

Tacksam för förslag på märke och modell av cykel.

Spec.lista:
Upprätt sittställning
Internt växelhus alt enväxlad/fixed gear
Bra kvalitét

Tack! Kanske det. Har inte hört talas om märket förut, men det säger inte så mkt om märket. De gör bra cyklar alltså? Finns det något som talar för att köpa en Ortler Lindau med Rohloff system? Hade inte hört talas om det heller innan dagens fördjupning i cykelvärlden, men det är ju lite spännande med smarta tekniska lösningar.

Jag har ingen personlig erfarenhet av just Ortler, men har bara hört positivt om det märket.

Rohloff vet jag inget om, jag kör bara med vanliga utanpåliggande till vardags, de kräver ju lite mer smörj, pyssel och service kanske, men tycker det ger något bättre cykelprestanda jämfört med inbyggda växlar.

Labanos skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har ingen personlig erfarenhet av just Ortler,
> men har bara hört positivt om det märket.
>
> Rohloff vet jag inget om, jag kör bara med
> vanliga utanpåliggande till vardags, de kräver
> ju lite mer smörj, pyssel och service kanske, men
> tycker det ger något bättre cykelprestanda
> jämfört med inbyggda växlar.

Rohloff skall ha väldigt små transmissionsförluster jämförd med traditionella navväxlar. Men bara Rohloffs växelnav utan cykel runtom ligger kring 10 lakan.
Men en eloxerad aluram, Rohloff och remdrift torde vara nära målet?

Jag hade ett sånt där lite udda system från sram på en cykel jag hade.
5 delars kassett kombinerad med treväxlad navväxel.
Funkade jättebra i flera år, men när det väl började strula fanns det ingen som sålde reservsdelar till den.

Pilen cykel. Svårt att veta kvalitén på cyklarna om man inte haft dem själv. Jag antar att forum som detta är har någon/några som ägt olika cyklar och vet lite om märkena.

edit.. ska läsa den tråden.

Senast ändrad:
Charge Grater 0 eller 3, 0'an för single speed och v-broms eller 3'an för 8 navväxlar och hydrauliska skivbromsar. http://www.chargebikes.com/grater/grater-1

Köpte själv just en grater 1, betydligt billigare än 3'an, med 8 utanpålilggande växlar och v-bromsar, kan rekommendera den om du kan tänka dig utanpåliggande växlar, bara 8 st gör att det blir ganska okomplicerat och servicebehovet är inte såå mycket större. Om storlek M eller L passar säljs 2014-års modell ut för 3.490,98 Kr på http://www.wiggle.se/charge-grater-1-2014/ just nu

Senast ändrad:
Batavus är (var i allafall) kända för sin kvalitet på dyliga cyklar, kankse värt att kolla upp.

Skeppshult.
Nova comfort? Bara byta ur baklampan till en som går på navdynamon, sedan behöver du bara smörja kedjan i några år...

Johan T skrev:
-------------------------------------------------------
> Skeppshult.
> Nova comfort? Bara byta ur baklampan till en som
> går på navdynamon, sedan behöver du bara
> smörja kedjan i några år...

Skeppshult är ju så förbannat tunga.

Tillbaka
Topp