Förslag på cykelträning med skadat knä

Globalistic

Aktiv medlem
Min knäskada som jag ådrog mig under 2005s VR börjar göra mig påmind igen. Var hos läkaren i går å kommer få remiss på en MR. I går var kunde jag inte mostå intensiv passet på cykel å jag känner av det i dag. Läkaren sa att jag kunde cykla utan mostånd...men då tränar man inte upp något LR.

Måste hålla igång hela vintern å mitt träningsupplägg börjar i mitten av Januari för VR 2008.

Vad f*n ska jag göra nu. Förslag på lättare träning på cykel som främjar cyklandet eller har ni andra förslag man kan göra på gymet för att stärka upp osv...

//B

Avvakta vad MR kan ge, och gå till en sjukgymnast. Happy i all ära, men när det gäller behandlingar av sjukdomar och skador är det en ganska dålig idé att be om hjälp här.

Jag vill, jag vill, JAG VILL!!!!
¨Fast å andra sidan vill jag inte dra på mig någon skada som gör att jag inte bör cykla på mer än leknivå :(

Fiuck! Har precis köpt en ny Carboncykel å en Cross likssom :( Känns tomt.

Nu måste jag köra vidare på rehabmaskinen nr 1 fast Hela pass om jag inte nu kan cykla :(

Bilagor

• gym.jpg
    gym.jpg
    20.9 KB · Besök: 25
Förstår hur du känner, men lyd rådet och vila knät. Men du kan fila på kondisen i basängen, speciellt om du har dålig simteknik ger detta bra träning.

vänta på vad MR säger och lägg upp träning runt de, annars så är det som sagt rehab för hela slanten som känns som de rätta, beror dock på vad för skada det är.

Min sjukgymnast sa till mig att jag fick cykla(!!) men bara 5 min åt gången, fick jag inte ont av de så fick jag lägga på 2 min varje gång, detta fick jag då göra 3ggr/veckan.

sen kan man alltid simma, eller varför inte gå långa sträckor? hjälpte iaf mig att komma tillbaka snabbt...

vad är det för knäskada du har?

annars supportar jag de som talar för att vänta in resultatet och agera där efter.

Fy f*n! Det kostar ju 45kr å bada! Det får man en ny slang eller en stor stark för :(
Ungdomar 10kr, Pensionär, Studerande, Arbetslös 25kr. Undara vad det kostar att gå in på Skansen i dessa dagar, säkert 100spänn! Eller mer.

Plocka av ena vevarmen på cykeln och cykla med ett ben, så gjorde jag för några år sedan då jag korssade mitt knä. Det ger tyvärr ingen träning i det skadade benet men du får grymt rundtramp och balans med det andra.

BobbyOne skrev:
-------------------------------------------------------
> Plocka av ena vevarmen på cykeln och cykla med
> ett ben, så gjorde jag för några år sedan då
> jag korssade mitt knä. Det ger tyvärr ingen
> träning i det skadade benet men du får grymt
> rundtramp och balans med det andra.

Mina sista 4-mil fick jag cykla med ett ben 2005. Jag var helt slut efter det.
Jag har inte en blekaste om vad det kan vara. Knät knäpper lite då å då. Det gnisslar lite ibland å känns svullet. När man stretchar så känns det som att det är två stycken gummisnoddar i knäet som går av. Ofta lite ömt men ofta okej om jag står upp eller sitter lite frammåtlutad. Trampa frammåt är en dödssynd för mitt knä.

Jag tror skadad uppkom genom en felinställd sittposition :(

Jag hade knäproblem i sommras, mitt tips (vilket är det enda jag tyckte funkade bra) är att vila vila vila vila... för att vara i form till VR behöver du inte börja träna förrän i Februari! :-)

Tillbaka
Topp