Förslag på DH ram

etnica

Aktiv medlem
Förslag på DH ram
Hej,
jag går i tankarna att bygga en DH hoj inför nästa säsong och tänkte se om någon har lite förslag.

Hojen kommer först och främst att användas i alperna, där den även kommer att användas till stig cykling.

Vill gärna ha förslag på vilken typ av bakre dämpare som är bra. Funderar även på material val, där jag funderar på aluminium/stål. Vad är vanligast på DH hojar, stål eller alu ?

Prisklass 15-20k för ram.

Förslag på DH ram
Transition Blindside?
transi4.gif

Nicolai Helius AM?
4473506906_cf3e06e1ba.jpg

Förslag på DH ram
Ska du ha en ren DH(med dubbelkronad gaffel +180mm slaglängd) eller funkar det med en Freeride(med enkelkronad gaffel och 160-180mm slaglängd?)? Eftersom du även ska köra lite stig, även om det är i alperna, så är det inte alltid det lutar nerför. Då kan en trampvänligare freeridehoj funka bättre.

/Leo

Förslag på DH ram
De nyaste DH-cyklarna har under de senaste två åren blivit avsevärt mycket lättare och trampvänligare.
Årets Giant Glory väger tex strax över 17kg direkt ur kartong! Det kan vara värt att veta :)

Edit:
17kg för hela cykeln dårå, dock utan pedaler

Senast redigerad av en moderator:
Förslag på DH ram
du ska nog inte ha en tung dh-cykel om du ska använda den för stigcykling. Du borde välja en AM-hojpa!
Du kan välja att ha 140, 160 eller 180 fram och runt 150 bak(slaglängd)

I två år körde jag nästan bara dh, vaknade som tur var och utan baksmälla denna gång, byggde ihop en am-hoj och upptäckte att jag kunde ta den till alla leder jag ville(nästan) Sedan utvecklades jag som cyklist och min kondition förbättrades också.

Förslag på DH ram
etnica skrev:
-------------------------------------------------------
> Hej,
> jag går i tankarna att bygga en DH hoj inför
> nästa säsong och tänkte se om någon har lite
> förslag.
> Hojen kommer först och främst att användas i
> alperna, där den även kommer att användas till
> stig cykling.

Vad kör du mest? Heldagar med lift och massa nerförsåk i bike parks i grävda DH-banor eller shuttle/tåg/enstaka liftåk med lite trampa här och var? Många heldagar med lift sliter rätt hårt på prylarna och jag skulle gissa på att du vill ha nåt mer DH-aktigt för det. Om det är enstaka liftåkning och en del trampa kan nåt mer AM-liknande vara bättre. Vad har dina cykelkompisar för cyklar?

> Vill gärna ha förslag på vilken typ av bakre
> dämpare som är bra.

Kolla vad dina lokala handlare har på sina cyklar och vad de kan serva. Bakdämparservice behövs typ en gång om året (oftare om du kör hårt och mycket) och det är rätt pilligt att göra själv.

> Vad är vanligast på DH hojar, stål eller alu ?

Av de två, alu utan tvekan. Det börjar även ramla in DH-cyklar i kolfiber.

Förslag på DH ram
Var och vad skall du cykla, mer specifikt? Låter som att du ska sikta på nåt robust byggt men ändå trampbart med runt 160-180mm slag.

T ex Specialized SX Trail.

Förslag på DH ram
Jag kommer väll mest cykla i Les Arcs på DH bana, men även i Schweiz.

Ok kansek skall satsa på nåntingen som är mellanting mellan AM/DH, kruxet är att jag har en cykel för stigcykling, men den är hardtail och obrukbar för DH och jag har inte lust att släppa med två cyklar när jag är iväg ;)

Tja min lokala cykelhandlare i Sverige är cykloteket för tillfället.

Förslag på DH ram
Om du är i Les Arcs bör du absolut köra stig också, inte bara nöta DH-banorna och Black8 där. Det finns helt sjukt mycket riktigt bra alp-stigar där. Dock svårt att hitta utan guide. PM:a om du vill ha mer info och tips på fler ställen att cykla på i Schweiz.

Om du mest ska köra DH-bana så är det en DH-cykel du ska ha. Som t.ex. E-Beth är inne på finns det någorlunda lätta och trampvänliga DH-cyklar nuförtiden. Om du ska köra heldags-turer med mycket trampa blir det jobbigt, men det går. Här är en variant där man får trampa en del som är bra i Valais och som går att köra med en Demo 7a: http://happymtb.org/forum/read.php/1/746601/747266 Det kan vara smart att köra den lite tidigare än vi gjorde för att slippa sånt där vitt jox.

Tillbaka
Topp