Förslag på fulldämpad skogshoj

Rocklets

Ny medlem
Hej

Köpte mig en Grand Canyon AL 6.9 till denna sommar. Min första lite dyrare cykel. Valde en hardtail då min budget låg på 10'. Nu har jag cyklat ett antal mil, skog och landsväg och kan bara konstatera att det är sjukt roligt att bryta i skogen.

Det jag konstaterat är att jag saknar dämpning bak, då jag cyklar rätt mycket backar och brötig terräng.

Jag tänkte börja om till säsongen 2015 och skaffa mig fulldämpad variant, denna gång med en budget på ca 20'kr. Har tittat runt en del, men vet inte riktigt vad jag skall sikta på.

Någon som kan ge ett bra förslag/riktmärke att sikta på? Vad bör jag tänka på när det gäller dämpare bak?

http://www.trekbikes.com/se/sv/bikes/mountain/singletrack_trail/fuel_ex/

Fuel EX 7 27,5 skulle jag rekommendera

grym cykel äger ingen själv (än) men har provat ; )
120 slag och enligt mig en grym fork kör själv fox evo 2014 serien med ctd

och när det gäller bakdämparen har jag inte någon stor erfarenhet i praktiken. Men en som inte har pedalgung är att föredra ; ) så inställningsbar dämpare är viktigt sitter på alla lite dyrare hojjar.

här har du en bra länk så man lär sig hur det fungerar, att ställa in fram & bakdämparen rätt är avgörande för att kunna bli bra bättre bäst :P

http://happymtb.org/forum/read.php/1/662559/

Focus Super Bud 2.0 29er. Som DH cyklist är jag väldigt nöjd med den i skogen, både på platten, nedför och uppför :)

Jag köpte en begagnad Cannondale Rush Carbon här på Happy. Finaste hoj jag haft i skogen. På enkla grusvägar föredrar jag dock fortfarande min Gary Fisher Tassajara (ht). Den är snabbare och har mer direkt kommunikation trots sin något högre vikt. Men blir det trixigt behåller Cannondalen greppet längre.

Mitt tips är att använda sommaren till att åka runt till olika cykelbutiker och provcykla så många (olika) cyklar som möjligt.

När du har hittat en eller flera cyklar som du gillar så kan du få bra tips här på Happy på liknande cyklar och kanske rent av bättre cyklar (än de cyklar du har hittat). Sedan kan du välja just den cykeln som passar dig bäst.

Det finns väldigt många olika varianter på ramar och dämpare så det är svårt att tipsa om någon speciell cykel/modell utan att veta vad du gillar för något, var du cyklar, hur du cyklar, vilken geometri du bör/ha/vill ha, osv, osv.

Några vägval som du kommer behöva ta ställning till:
- Aluminium- eller kolfiberram
- Storlek på hjul (26"/27,5"/29")
- Geometri (hur vill du sitta på cykeln, t.ex. framåtlutat eller upprätt)
- Slaglängd på dämparna
- Typ av antigunglösning på dämparna, t.ex. plattform, manuell- eller automatisk låsning på dämparna.
- Antal växlar (1x11, 2x10, 3x19, osv)

Jag gick från ht till en trek fuel ex 6. Valde ht just för prisets skull men kom att ångra mig väldigt fort. Kört i hellas och skogarna ute på Värmdö och ångrar mig inte en sekund till bytet!
Är ganska novis när det kommer till mtb men tycker att cykeln räcker till i alla situationer!

Nu sitter det rock shox på så kanske inte dom dyraste dämparna, men så länge man inte står och toktrampar så upplever jag inget nämnvärt pedalgung..

Hoppas att du hittar det du söker!

Kommer att följa rådet att trampa rund och testa lite olika.

Kommer troligast att gå på en 27,5", då det verkar smidigare i skogen än 29", inte för att jag upplevt några problem med det ännu. Dock har jag märkt att jag blir aggressivare i min åkning ju mer jag cyklar, så tror att de mindre hjulen kan hjälpa lekfullheten lite.

Funderar även lite på Canyons skala, 1-5. Min nuvarande cykel är en 3a, vilket jag tycker verkar räcka, men när man läser lite kring vad detta innebär (enstaka hopp, ej högre än 60cm) börjar jag fundera... ...kan det vara läge att även skaffa en robustare hoj?

Är det många av er skogsmullar/bergsgetter som faktisk knäckt cykeln?

Var nästan i samma sits som dig för ett par veckor sedan och valet hamnade på en Rose Granite Cheif 1 med XT grupp, 2x10. Mycket pga rekommendationer, vad jag själv har läst och utseendet.

Kan inte ge något utlåtande på cykeln än då den inte har levererats ännu.

Kan vara värt att kolla på i alla fall.

blitz skrev:
-------------------------------------------------------
> Var nästan i samma sits som dig för ett par
> veckor sedan och valet hamnade på en Rose Granite
> Cheif 1 med XT grupp, 2x10. Mycket pga
> rekommendationer, vad jag själv har läst och
> utseendet.
>
> Kan inte ge något utlåtande på cykeln än då
> den inte har levererats ännu.
>
> Kan vara värt att kolla på i alla fall.

Satt faktiskt och plockade ihop en sådan igår. Var då jag kom på tanken att skapa denna tråd...

Går själv och väntar på min första fulldämpade cykel.
Beställt en Radon Slide 130 29" 9.0 SL.
Ska bli spännande att se vad den går för.
Bra pris och rätt hyfsade komponenter.
Den skickades igår, så bör väl komma efter helgen :)

efter att ha last och tittat i "Rambrotts" tråden verkar det som att de fulldämpade cyklarna är överrepresenterade i tråden. Kan det vara så att detta cyklas hårdare, eller är de helt enkelt bräckligare?

Tillbaka
Topp