Förslag på turtips, för kortsemester (Det blev Engadin o Lago di Garda)

• Trådstartare Trådstartare Per
  • Start datum Start datum

Per

Ny medlem
Vi har en öppning på två veckor o funderar på att ta bilen och åka någonstan och åka MTB, får inte vara för långt, funderar på Torbole vid Lago di Garda men även Gottland o Kinnekulle finns med i diskussionen. Tips o förslag mottages tacksamt.

Per

Senast redigerad av en moderator:
Efter att ha samtalat lite med norrmännen på Kinnekulle så föreslår jag trakterna kring Oslo. Går säkert bra i andra delar av Norge också. Står med på min önskelista i alla fall.

Telemark i Norge är riktigt bra imho. Rjukan-trakten har "rätt" hyfsad terräng minst sagt.

:)

Skogling skrev:
-------------------------------------------------------
> Gottland ?!?! ;o)

Ja, har aldrig varit där, finns det ngn juste singletrack där? Eller bör Gottland undvikas?

Per

Per skrev:
> Skogling skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Gottland ?!?! ;o)
>
> Ja, har aldrig varit där, finns det ngn juste
> singletrack där? Eller bör Gottland undvikas?
>
> Per
>
>
>
>
>
>
> Keep the trails open

Kan vara stavningen han invänder emot Gott-land är inte så välkänt men Gotland är väl mer bekant ;)

Sök på Gotland i forumet så finns det lite diskussioner som kan vara intressanta... lycka till!!!

edit:svenska är svårare än man kan tro!!

Senast redigerad av en moderator:
cerberos skrev:

> Kan vara stavningen han invänder emot

aj, aj, får be om ursäkt, menade gåttland ;)

Per

Norge för bövelen!

Oslo - Skei - Lofoten

Finns nog hur mycket bra som helst där, ska definitivt ta mig dit i höst.

the_TnT skrev:
> Norge för bövelen!
>
> Oslo - Skei - Lofoten
>
> Finns nog hur mycket bra som helst där, ska
> definitivt ta mig dit i höst.
>

Jo, men vädret, började med att vi tänkte ta en kortis till skottland men räknade ut att det gick fortare och var billigare att åka till alperna.

Per

Per skrev:
> the_TnT skrev:
> -----
> > Norge för bövelen!
>
> Jo, men vädret, började med att vi tänkte ta en
> kortis till skottland men räknade ut att det gick
> fortare och var billigare att åka till alperna.

Vädret är noll problem om ni kommer till Oslo-området. Det var något som slog mig när jag flyttade hit för fem år sedan, att det var väsentligt bättre väder än i Stockholm och hysteriskt mycket bättre än i NV-Skåne där jag växte upp. Det regnar av sig över fjällen och så är det bara fint väder kvar här på östsidan. Jodå, visst regnar det ibland, men det är mer Karlstad än Aberdeen om man säger så.

Skottland är väl värt ett besök. Annorlunda än Alperna på massor av sätt och otroligt underbart landskap o härliga människor!

Per skrev:
> cerberos skrev:
> -----
> > precis så ;)
>
> Hitttade tråden och ställer mig frågan vad
> använder man för kartor? Orienteringskartor?
>
> Per
>
>
>
>
> Keep the trails open

Vet ej vilka kartor som finns över Gotland förutom turistkartorna. Gjorde värnplikten i Fårösund jag tror att vi använde ngt i stil med orienteringskartor. (börjar bli länge sedan) Översiktskarta och sedan detaljkarta?? Att föredra är nog som du skriver orienteringskartor. Dessa brukar väl distribueras av de lokala orienteringsklubbarna. Vissa lokala bokhandlar kan även ha. Själv har jag bara gått på lokalkännedom på Gotland. Jag tror att det kan vara lurigt att åka dit utan ha koll och börja leta singeltrack. De tips jag angav i tråden du fann baserades på att jag varit där antingen under värnplikt eller civilt. Har ej MTB:at på områdena men kan tänka mig att de har en del att erbjuda....

Annars är ju Gotland "cykelsemesterfällan" nr 1 i Sverige om man skall köra landsväg och uppleva natur och lite annorlunda kulturella yttringar. Gotland kan vara värt ett besök även utan MTB-ambitioner, billigt nära och lite "utländsk" känsla. De pratar till och med lustigt ;)

Det här kanske inte var så mycket hjälp.... det fanns förut en turistguide för cykling på Gotland som var informativ om hur man kunde cykelsemestra på Gotland med kärra och hela "kit":et kanske inte vad du vill ha men den beskriver sevärdheter och omgivningar rätt så väl.

Enligt denna länk finns det inte så mycket orienteringskartor över Gotland: http://www.orientering.se/gotland/t2.asp?p=31690

jomper skrev:
> Skottland är väl värt ett besök. Annorlunda än
> Alperna på massor av sätt och otroligt underbart
> landskap o härliga människor!

Dessvärre kostar det praktiskt taget 5000 kr t o r och det finns inga 2-bäddshytter och vädret http://ukie.accuweather.com/adcbin/ukie/ukie_forecast_1to5day.asp?postalcode=DD3 7 verkar inte direkt vara någon höjdare.

Per

Det finns massor med orienteringskartor över gotland. Jag har orienterat i nästan varje större skogsparti på ön.

Fast jag fick bara en karta i handen och sprang iväg, så jag har ingen aning om varifrån kartorna kom.

the_TnT skrev:
> Norge för bövelen!
>
> - Lofoten

Jag är på!

aah.sized.jpg

Rippa skrev:
> Jag är på!

Det var en kass bild, men i bakgrunden syns i varje fall lite av charmen med fossingen!

;)

Nej, detta ihållande regn får mig att längta till Lago di Garda ;(

Per

Det blev favoriter i repris

engadin.jpg

Engadin

livigno.jpg

Livigno

torbole.jpg

å Lago di Garda

Återkommer med fler bilder med tiden, om o när jag hinner.

Per

Once bitten... Jag ser fram emot bilder. Själv blir det en transalp om dryga fjorton dagar med två mycket trevliga reskamrater (Malina och Dewe).

Åh vad mulligt det såg ut! Vill oxå se mer bilder. Den sista kurvan såg lite farlig ut. ;o)
/J

Markus F skrev:
> Själv
> blir det en transalp om dryga fjorton dagar med
> två mycket trevliga reskamrater (Malina och Dewe).

Låter fantastiskt. Hur gör ni då? Singletrack med bagage är ingen höjdare. Har ni någon form av support?

Blir det från Oberstdorf till Riva? Eller?

Per

Sträckan blir Innsbruck-Montan. 5kg bagage per ryggsäck. Det blir alltså till att såga av skaftet på tandborsten och borra hål i kameran ;-)

Markus F skrev:
> Sträckan blir Innsbruck-Montan.

Spännande, väster eller öster om Brenner? Bor ni i alpin klubbens hyttor? Eller?

Älskar dolomiterna. Hade för lite tid för att hinna till fassadalen men passerade Brentas.

brentas.jpg

Per

Per, det blir inga hütten. Jag hade gärna gjort det, men det är helt enkelt för få rifugio/hütten som går att boka över nätet och jag vill ha boendet bokat varje natt. Så vi mesar oss och styr ner mot dalarna varje kväll för att bo på värdshus.

Vi börjar i Wipptal och tar västsidan om Brenner, över Sattelberg-Grenzkamm-Portjoch-Sandjoch.

Sen kommer Eisacktal/Val d´Isarco, Pustertal/Val Pusterese, Alta Badia, Grödnertal/Val Gardena, Rosengarten/Catinaccio och som avslutning Val d´Adige/Etschtal
Tyvärr kommer vi inte till Val di Fassa, vi bara snuddar på etapp 6.

Hållpunkter:
1. Innsbruck-Gries am Brenner
2. Gries am Brenner- Mühlbach
3. Mühlbach-St Vigil
4. St Vigil-Ortisei
5. Ortisei-Tiers/Tires
6. Tiers/Tires-Auer/Ora
7. Auer/Ora-Bozen/Bolzano och tåg till München.

Vi räknar med att inleda varje dag med klättring på asfalt, för att sen gå över till skogsvägar och stigar när vi kommer upp en bit. Sen avslutas varje dag med nerförsbacke, och möjligtvis några sista kilometers klättring till vårt boende. Dagsetapperna är ganska korta, det längsta vi cyklar på en dag är 69km, men det är för att vi ska ha god mån att åka vilse eller råka ut för strul. Medelhastighet över 10km/h är inte att räkna med. Dessutom behöver vi några timmar varje eftermiddag för tvätt av kläder, cykelservice osv..

Rutten är på några sträckor densamma som jag åkte ensam -03 och -04, men jag har hittat bättre vägar på vissa ställen och dessutom är det en fördel att vara en återkommande gäst när man når kvällens slutmål.

Etapp 3, 4, 6 och 7 har jag dock bara passerat med bil/cykel på landsväg, så det ska bli spännande att köra stigarna.
Dag 7 blir dock väldigt mild cykling på skyltad cykelväg i Val d´Adige/Etschtal, vilket passar oss ganska bra eftersom vi tänkte oss att göra en rejäl vinprovning i Auer/Ora kvällen innan. Orten uppges nämligen vara välförsedd med vinkällare.. Sen avslutar vi naturligtvis på ölhall i München.

Markus F skrev:
> Per, det blir inga hütten. Jag hade gärna gjort
> det, men det är helt enkelt för få rifugio/hütten
> som går att boka över nätet och jag vill ha
> boendet bokat varje natt.

Jag förstår precis, de kan vara väldigt varierande, har bott i underbart hemtrevliga o prisvärda hyttor några gånger, men har även hamnat i fullproppade otrevliga, inget kul med sovsal där det ligger 20 pers o snarkar o fiser.

> Vi börjar i Wipptal och tar västsidan om Brenner,
> över Sattelberg-Grenzkamm-Portjoch-Sandjoch.

Försöker lokalisera rutten på kartor men lyckas inte, har inte någon tillräckligt bra on-line. Det låter ivf suveränt, körde bil över Timmelsjoch i förra veckan, otroligt vackert.

> Sen kommer Eisacktal/Val d´Isarco, Pustertal/Val
> Pusterese, Alta Badia, Grödnertal/Val Gardena,
> Rosengarten/Catinaccio och som avslutning Val
> d´Adige/Etschtal
> Tyvärr kommer vi inte till Val di Fassa, vi bara
> snuddar på etapp 6.

Antar att ni passerar högt ovanför Viggo, på något sätt, fascinerande rutt, skulle gärna själv pröva på att åka från hotel till hotel någon gång, med ett minimum av bagage.

För egen del har vi fortfarande inte riktigt bestämt oss för vart vi ska åka i sommar.

Per

Hej!
Varför inte testa på Schwarzwald? Finns hur mycket fina single trails här som helst. Freiburg är utmärkt som bas. Lift finns också om man vill fuska...

Här: http://foto.spray.se/album/albuminfo.php?id=152901, finns lite bilder från några cykelturer jag har gjort (+ massa annat, albumet var inte bara tänkt att visa MTB...)

/Tobias

beone skrev:
!
> Varför inte testa på Schwarzwald?

Ja, varför inte, har faktiskt funderat på Schwarzwald.

> Finns hur mycket fina single trails här som helst.

Hur hittar man den fina singletracken, finns det någon bibel man kan köpa? Eller?

Per

Jag hade en tur eftersom jag känner MTB'are som bor här redan innan jag flyttade hit (fran Uppsala förresten). De har visat mig en massa fina turer. Men detta konceptet fungerar ju int sa bra när man bara är pa semester. Om ni kommer medan jag är kvar (tom 1/8) visar jag er iofs gärna nagra leder!

Ska kolla om jag kan hitta natt om nagon singeltrailbibel, aterkommer.
:) /T

beone skrev:
> Om ni kommer medan jag är
> kvar (tom 1/8) visar jag er iofs gärna nagra
> leder!

Lysande, fast idag vet vi ej precis när det vi passerar Schwarzwald. Den har dock länge stått på vår short list, har kommit underfunt med att den finast MTBn inte nödvändigtvis är just där bergen är högst och spetsigast. Snarare är det bättre i lite rundare landskap.

> Ska kolla om jag kan hitta natt om nagon
> singeltrailbibel, aterkommer.

Vore evigt tacksam för det ;)

Per

beone skrev:
> Hej!
> Varför inte testa på Schwarzwald? Finns hur mycket
> fina single trails här som helst. Freiburg är
> utmärkt som bas. Lift finns också om man vill
> fuska...
renderimage.php

Fina bilder beone. Typisk Schwarzwald Singletrail.
Det händer då och då att jag längtar tillbacka.

Ja, Schwarzwald verkar heljuste, är det något vi lärt oss de senaste åren så är det att den bästa cyklingen inte nödvändigtvis finns i närheten att de mest eftersökta klätterbergen. Faktum är att klippiga bergen, som inte alls är särskilt klippiga utan snarare borde heta "kulliga bergen" eftersom de är avrundade av inlandsisar, faktiskt lämpar sig mkt bättre för cykling än alperna.

Vi åker senare i sommar med tämligen ospecificerade planer, tanken är att hitta och åka det (i ngn mening) bästa singletracken i Europa. Börjar sannolikt med Wales o Skottland, om vi tror att vi orkar med att köra på fel sida. Franska alperna, Granada, Brigg (som har suverän MTB bättre än Zermatt), Schwarzwald, o Granada finns med som tänkbara mål. Tar tacksamt emot tips.

Per

Jag har frågat runt bland mina MTB vänner här nere men ingen av dem känner tyvärr till någon bok/häfte med beskrivningar över single trails i Schwartzwald.

Det finns dock ett bra forum se: http://www.mtb-news.de/forum/forumdisplay.php?f=38
där någon annan kanske vet. Jag har precis lagt upp en fråga angående detta så får vi se vad som händer.

Per, bilderna från er senaste tur såg härliga ut. Alperna skiljer sig en hel del från turerna häromkring. Här går 90% av turerna i skogen, mestadels består rutten av single trails (om man vet vart man ska åka..) samt det är inte lika brant (oftast, det finns switchbacks även här).
/Tobias

Tobias, tack för info, uppskattar det verkligen.

Har inget mot att det är lite flackare, ofta i alperna, särskilt om man åker av de lokala turistmyndigheterna utnämnda MTB-leder, så sliter man som en hund på tråkig grusväg uppför och den enda svårigheten är att det möjligen är så brant att framhjulet lyfter o så bromsar man sig ner tills händerna värker. Föredrar vindlande ringlande stig.

Per

Varmt tack för det, Markus, med bra kartor kommer man långt.

Föredrar faktisk en juste karta före vissa biblar, har en tysk för mallorca som har en massa info som är helt ointressant, typ författarens genomssnittspuls på varje rutt.

Per

Jag hittade en sak till. På tyska bikes hemsida (bike-magazin.de) så har dom en pdf med en flerdagarstur Schwarzwald-Vogeserna (typ 30 mil)som ska ha gjort redaktionen lyrisk över att hitta så fin singletrack på hemmaplan. Det kostar typ 2 euro att ladda ner, och man måste registrera sig osv. Men det kanske är värt besväret.

Markus F skrev:
> Jag hittade en sak till. På tyska bikes hemsida
> (bike-magazin.de) så har dom en pdf med en
> flerdagarstur Schwarzwald-Vogeserna (typ 30
> mil)som ska ha gjort redaktionen lyrisk över att
> hitta så fin singletrack på hemmaplan. Det kostar
> typ 2 euro att ladda ner, och man måste registrera
> sig osv. Men det kanske är värt besväret.

Tackar, ska kolla upp det, är inte så mkt för fler dagars turer, har inte råd med hotel o mat på lokal (eftersom vi är ute så länge), men man kanske kan bryta upp turen, o åka delar.

Per

Hm, var som jag misstänkte, det finns inga häften med singeltrail-beskrivningar. Fick ett svar på länken ovan med några MTB-turer runt Freiburg men de går enligt minst 2-meters-bredds regeln...inga singletrails mao :(.

Tror att det bästa är att köpa en vandrarkarta över området och köra enlig den, det är så jag gör (samt att jag har fina personliga guider :). Schwarzwald e definitivt värt en veckas MTB besök!

beone skrev:
> Hm, var som jag misstänkte, det finns inga häften
> med singeltrail-beskrivningar. Fick ett svar på
> länken ovan med några MTB-turer runt Freiburg men
> de går enligt minst 2-meters-bredds regeln...inga
> singletrails mao :(.

Fruktansvärd regel, som är alltför vanlig i Europa, finns faktiskt en risk att den görs universell ungefär som typgodkännande av bilar mm.

> Tror att det bästa är att köpa en vandrarkarta
> över området och köra enlig den, det är så jag gör
> (samt att jag har fina personliga guider :).
> Schwarzwald e definitivt värt en veckas MTB besök!

Ja, vi håller Schwarzwald i åtanke, börjar sannolikt med Wales, tack för att du tog fram info;)

Per

Tillbaka
Topp