Försök reparera/serva min gamla återgäldade Merida mtb

Hej!
jag har två frågor. Den ena rör framgaffel till Suntour SR XCM. Den andra skivbromssystemet till Merida Big Nine Durango, en vad jag förstått idag ganska gammal cykel (förmdoligen före 2018 tillverkning/modell).
Börjar med den första frågan. För flera år sedan köpte jag PTFE av en cykelhandlare. ChatGpt menar att PTFE är en bra produkt att använda i gaffeln. Har tagit isär denna gaffel, tog bort bromsoket fram, hällt ut lite vatten ur ena benet, torkat bort rosten och smutsen m.m. Det såg ganska bra ut. Men när jag sätter ihop allt igen, är det ursprungliga problemet kvar. Det går inte att ändra 'Lockout'. För närvarande är den i låst läge. Detta är sprängskissen för just denna gaffel. Vrider jag på vredet snurrar det bara. Detta är kanske lätt åtgärdat?
Andra frågan här nu: idag när jag skulle sätta fast bromsoket, det gick inte, såg rätt snart att det sitter en cylinder som trycker på bromsbelägget. Det gick ej helt in i bromsoket (jämfört med bakhjulets bromsbelägg), så skivan gick inte in i sin skåra. Hm, tänkte jag, cykeln har utsatts för vägsalt i vinter och det har korroderat. Tog bort bromsbeläggen men då fick jag olja i handen. Den har alltså ett hydrauliskt bromssystem.(! :oops: 😟 )
Med möda kunde jag få in cylindern i sitt fäste och trycka tillbaka beläggen m.m. Men nu är det ju massa luft i systemet. Det behöver dessutom fyllas på med ny olja... m.m. m.m.
Vet än inte ens vad det är för fabrikat på detta bromssystem, tyvärr.

Bara ta del för del , riv ner allt som går å rengör i en balja fiska allting med starkt diskmedel å börja bygg upp den pånytt . Gaffel är bara å se en video på yt å sen meka å byta packningar å tvätta rent mm .

PTFE är teflon och man ska inte använda det, enligt min mening. Det är farligt för människa och miljö och bryts inte ner.

Om inte bromsbeläggen går 'in' efter att jag har dragit i handtagen, vad kan det bero på? Har rengjort cylindern.
Det är Tektro bromsar. Kan tänka mig att tefon kan vara aggressivt mot vissa plaster (i gaffeln).

Tillbaka
Topp