Första cykel, MTB Hardtail

Lindsten

Ny medlem
Hej,

Ny här på forumet, så nu får ni visa vad happymtb går för genom att ge mig många bra svar ;)

Har fått för mig att jag ska köpa en hardtail, och cykla en del utmaningar i sommar. Frågan är ju vad man ska välja som första cykel?

Nedan följer en del ingångsdata, samt några cyklar som jag hittat, så nu vill jag ha kommentarer på detta...

Ingångsdata:
- Jag har cyklat en del racer tidigare samt även lite långfärd, så jag vill inte råka köpa ngt som är för enkelt och som jag sedan blir missnöjd med. (Finns ju risk för felköp om man köper via nätet)
- Maxpris ca 10000.-
- Då jag är lite "feg" så kommer jag troligtvis inte använda cykeln till sitt max, så ngn supermegabra ram känns lite overkill...

Cyklar som jag hittills kollat på:

- http://www.canyon.com/_se/mountainbikes/bike.html?b=2054

- http://www.canyon.com/_se/mountainbikes/bike.html?b=2052

- http://www.univega.com/bike_detail.asp?lang=english&kat=Hardtail&ID=300017&active=2-4

- http://www.univega.com/bike_detail.asp?lang=english&kat=Hardtail&ID=300016&active=2-4

- http://bikes.pitpro.se/index.php?pa...category_id=5&option=com_virtuemart&Itemid=70

- Scott scale 60 av 2010 års modell. hittar ingen hemsida för den men ni som har koll på läget vet säkert vad den har för spec.

Ge gärna kommentarer på ovanstående cyklar då det är de jag kollat på fram tills dess att jag kände att jag fortfarande är helt lost med vad man ska välja...

Vad jag förstått är det följande komponenter man ska ha lite extra koll på:
- Växlar - men vad ska man ha för modell?
- Dämpare - finns tydligen olika system med fjäder+olja eller luft+olja? mekanisk eller hydraulisk lockout? Hur ser man vilket system en dämpare har om man kollar dem på nätet? T.ex. vad har en RockShox Reba RL 100 för system?
- bromsar

Som sagt, visa vad happymtb går för och ge mig lite tips på cyklar som är bra i denna prisklass!

//A

Välkommen till happy.

Av de ovan skulle jag lätt välja en Pitpro. Mest för att jag är allergisk mot alla tyskar. Du kommer antagligen få helt andra svar av den Tyska armén.

Annars skulle jag köa den cykel med bäst ram/gaffel. Det andra går att uppgradera till en bra peng. ska du sen uppgradera så skulle jag satsa på finare hjul.

Pitpron såg hygglig ut (kul med kolfiberram) och Canyonen var också vettigt specad men frågan är om du inte får en ännu vassare Radon från Bike-discount.de?

Univegan var bara dynga i jämförelse.

/C

Lutar mer och mer åt att jag köper en Pitpro, då jag kan få den till bra pris och snabb leverans...

Vad säger ni om dämparen på den? Är det luft/olje-dämpare eller vad är det för system på den? Bromsarna, är de bra för en nybörjare eller kommer man vilja uppgradera dem inom kort?

Lindsten skrev:
-------------------------------------------------------
> Lutar mer och mer åt att jag köper en Pitpro,
> då jag kan få den till bra pris och snabb
> leverans...
>
> Vad säger ni om dämparen på den? Är det
> luft/olje-dämpare eller vad är det för system
> på den? Bromsarna, är de bra för en nybörjare
> eller kommer man vilja uppgradera dem inom kort?

Gaffeln är luft/olja med Dual Air-teknologi och motion control. Om det inte medföljer en bruksanvisning så finns det en bra pdf som förklarar hur man ska ställa in den på sram.com: http://www.sram.com/_media/techdocs/95-4015-022-000 print.pdf

Bromsarna är inte av högsta klass, men huruvida de passar dig eller inte beror ju på körstilen och vilken känsla man vill ha. De duger gott till att börja med, liksom resten av hojen. Efter 1-2 år brukar man ändå vilja byta ut sin första cykel eftersom man fått lite bättre begrepp om vad man vill ha.

Lindsten skrev:
> Lutar mer och mer åt att jag köper en Pitpro,
> då jag kan få den till bra pris och snabb
> leverans...
>
> Vad säger ni om dämparen på den? Är det
> luft/olje-dämpare eller vad är det för system
> på den? Bromsarna, är de bra för en nybörjare
> eller kommer man vilja uppgradera dem inom kort?

Riktigt bra spec för de pengarna. Kör på denna, våga dissa Tyskarna.

MTBiker skrev:
> Lindsten skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Lutar mer och mer åt att jag köper en Pitpro,
> > då jag kan få den till bra pris och snabb
> > leverans...
> >
> > Vad säger ni om dämparen på den? Är det
> > luft/olje-dämpare eller vad är det för
> system
> > på den? Bromsarna, är de bra för en
> nybörjare
> > eller kommer man vilja uppgradera dem inom
> kort?
>
>
> Riktigt bra spec för de pengarna. Kör på denna,
> våga dissa Tyskarna.

MTBiker - vadan detta tyskhat? Man får mycket (tysk)cykel för penningar i storleksordningen 7-10k!

quid skrev:
> MTBiker skrev:
> -----
> > Lindsten skrev:
> >
>
> > -----
> > > Lutar mer och mer åt att jag köper en
> Pitpro,
> > > då jag kan få den till bra pris och snabb
> > > leverans...
> > >
> > > Vad säger ni om dämparen på den? Är det
> > > luft/olje-dämpare eller vad är det för
> > system
> > > på den? Bromsarna, är de bra för en
> > nybörjare
> > > eller kommer man vilja uppgradera dem inom
> > kort?
> >
> >
> > Riktigt bra spec för de pengarna. Kör på
> denna,
> > våga dissa Tyskarna.
>
> MTBiker - vadan detta tyskhat? Man får mycket
> (tysk)cykel för penningar i storleksordningen
> 7-10k!

Inget hat. Tycker bara de är trista och skulle aldrig köpa en själv. Säkert jättebra.

Får man en skönare, mer hållbar eller snabbare cykel om man inte köper tyskt? Var ligger tråkigheten, att de inte har någon humor, taskig musiksmak ....

slemklump skrev:
> Får man en skönare, mer hållbar eller snabbare
> cykel om man inte köper tyskt? Var ligger
> tråkigheten, att de inte har någon humor, taskig
> musiksmak ....

Jag vet inte. Tror det beror på designen som är riktigt trist. Ta canyon som ska vara en fintysk. enfärgade med tråkig logga i annan färg. Har sett en racer som var svart/orange som var rätt ok.

Men smaken är som baken...

MTBiker skrev:
> slemklump skrev:
> -----
> > Får man en skönare, mer hållbar eller
> snabbare
> > cykel om man inte köper tyskt? Var ligger
> > tråkigheten, att de inte har någon humor,
> taskig
> > musiksmak ....
>
> Jag vet inte. Tror det beror på designen som är
> riktigt trist. Ta canyon som ska vara en fintysk.
> enfärgade med tråkig logga i annan färg. Har
> sett en racer som var svart/orange som var rätt
> ok.
>
>
> Men smaken är som baken...

Jag köpte mig en Grand Canyon AL förra året och jag har både kört snabba grusvägar, skitiga lerhål och en tredagarstur med packning på 60 mil och är jäkligt nöjd. Möjligen så är min ramstorlek något för stor för mig. Jag har en storlek Large och är 182 - 183 cm lång. Fördelen med storleken som jag ser det är dock att den är snabb men aningen mindre teknisk så de där bergsklättringsturerna har jag inte riktigt vågat mig på. Men överlag, lite småful cykel, men i ärlighetens namn, den ska ju bara bli skitig och tålig är den.

MTBiker skrev:
> slemklump skrev:
> -----
> > Får man en skönare, mer hållbar eller
> snabbare
> > cykel om man inte köper tyskt? Var ligger
> > tråkigheten, att de inte har någon humor,
> taskig
> > musiksmak ....
>
> Jag vet inte. Tror det beror på designen som är
> riktigt trist. Ta canyon som ska vara en fintysk.
> enfärgade med tråkig logga i annan färg. Har
> sett en racer som var svart/orange som var rätt
> ok.
>
>
> Men smaken är som baken...

Tycke och smak var det ja. Det beror ju på vad man prioriterar. Vill man ha fräckare utseende får man ofta betala lite mer för att hamna på motsvarande komponentnivå som på tyskcyklarna.
//nöjd ägare till en svartanodiserad tyskcykel

MTBiker skrev:
>
> Inget hat. Tycker bara de är trista och skulle
> aldrig köpa en själv. Säkert jättebra.

Ja verkligen, riktigt trista cyklar...som denna t.ex. ;)...

Bilagor

• canyon.jpg
    canyon.jpg
    42.9 KB · Besök: 31
vill man vara riktigt förutsägbar här på happy finns det ett par säkra alternativ:
- ful- eller fintysk
- cannondale
- cervelo
- kolfiber från kina

det är bara att välja vilken stereotyp man vill tillhöra.
(finns säkert fler, men dessa räcker nog för att illustrera min poäng)

fredrikw skrev:
> vill man vara riktigt förutsägbar här på happy
> finns det ett par säkra alternativ:
> - ful- eller fintysk
> - cannondale
> - cervelo
> - kolfiber från kina
>
> det är bara att välja vilken stereotyp man vill
> tillhöra.
> (finns säkert fler, men dessa räcker nog för
> att illustrera min poäng)

Jag tror inte det alltid handlar om stereotyper särskilt inte för förstagångsköpare. Jag tror snarare att det hänger på vilken budget man har och att många som köper tyska cyklar fullständigt skiter i vilket fack de hamnar. Skulle det finnas italienska eller belgiska hojar med samma komponenter för samma priser tror jag inte att så många som köper tyskt skulle rynka på näsan åt en sådan.

fredrikw skrev:
> vill man vara riktigt förutsägbar här på happy
> finns det ett par säkra alternativ:
> - ful- eller fintysk
> - cannondale
> - cervelo
> - kolfiber från kina
>
> det är bara att välja vilken stereotyp man vill
> tillhöra.
> (finns säkert fler, men dessa räcker nog för
> att illustrera min poäng)

De räcker inte alls för jag fattar inte din poäng?

Hej alla!
Även jag går sedan några veckor tillbaks i tankarna att skaffa en ny cykel, som jag dels kan cykla till jobbet med, men den skall även hålla för att köras i skogen när äventyrslusten faller på.

Kraven jag ställer på cykeln är ganska få:
Max 10000kr.
Hållbar för 100kg i terräng.
Tillräckligt kul för att konkurera med latmasken.
Cykeln skall vara oskuld.

Jag har jagat genom internet för att få tips och råd, men blir bara mer och mer förvirrad i den djungel av cyklar som finns nu.
Ibland känner jag mig lite som mannen i detta klipp (med Rowan Atkinsson)

Nåväl, i förra nummret av tidningen Kadens fanns en test där bland annat cykeln på bilden ovan rekomenderades som ett bra köp. För mig som en medelsvensson är 10000 fortfarande ganska mycket pengar för en cykel och undrar därför om pengarna står i relation med nyttan eller om jag skall tänka om helt.

Ingenaning skrev:
> Nåväl, i förra nummret av tidningen Kadens
> fanns en test där bland annat cykeln på bilden
> ovan rekomenderades som ett bra köp. För mig som
> en medelsvensson är 10000 fortfarande ganska
> mycket pengar för en cykel och undrar därför om
> pengarna står i relation med nyttan eller om jag
> skall tänka om helt.

Välkommen hit!
10000 må låta och kännas mycket, men är ändå bara en liten del av vad folk bränner på alkohol, bilar, platt-TV och andra onödiga prylar. En cykel för 10000 kommer du få ut mycket glädje och träning av, kanske ett gäng nya kompisar också om du hakar på någon av alla de gruppturer som annonseras här på forumet.
10000 är ungefär vad många lägger på sin första cykel, men man får tänka på att i den första budgeten även lämna utrymme för sidoprylar som hjälm och lämpliga träningskläder och -skor.
Hoppas du har säkra, låsta förvaringsutrymmen på jobbet, för en cykel i den här kalibern bör man inte lämna utomhus oövervakad.

Så där då, som trådskapare så får jag väl också meddela att det blev en Pitpro SP1 2010 till slut! Efter att ha cyklat två 2,5-3-timmarsrundor i varierande terräng så kan jag bara meddela att jag är mycket nöjd!

Några ytterligare frågor nu då...
- Frambromsen vibrerar lite och ibland känns det som att den tar dåligt. Vad kan det bero på? Vibrationerna kan kännas som att bromsklossarna "hugger" fast i urfräsningarna i bromsskivan.
- Har inte läst på i instruktionsboken, men hur mycket ska dämparen dämpa vid hård körning? Ska den dämpa ända ner i botten vid maxbelastning eller det ska även då vara lite marginal kvar? Hur fyller man på med mer luft om det nu är det som behövs?
- Vilket däcktryck ska man ha? Kör nu på ca 2,5 bars tryck, men ibland känns det för hårt och ibland för mjukt. Finns det några generella regler för vilket tryck man ska ha i däcken?

/A

Bromsen behöver nog bara köras in lite.
Gaffeln ska bottna när man kör på som hårdast. Lufttrycket justeras lämpligen med en gaffelpump.
Däcktryck: smaksak. Vissa kör jättelågt tryck för greppets skull och kan leva med en och annan genomslagspunka. Högre tryck minskar risken för genomslag på bekostnad av grepp. Din vikt spelar förstås in också.

Vibrationerna hade jag med när jag köpte ny cykel. Efter många tips som handlade bland annat om att centrera bromsoket osv osv (du får söka på dom trådarna för orkar ej skriva), så gick jag till slut och köpte nya bromsbelägg helt enkelt. BBBs köpte jag. Det är väl ett mellanmnjölksmärke egentligen, men eftersom jag hade grymt bra bromsar så var det lilla jag förlorade i bromsverkan bara tacksamt tyckte jag. Så mitt tips är nya bromsbelägg helt enkelt!

Dämparen är svår att ställa in till ens preferens när man är nybörjare, men vissa saker kan man oftast lita på. Sag för XC-gafflar brukar ligga på 25% +- 5%. Det innebär att du ska pumpa gaffeln så hårt att när du sätter dig på cykeln ska dämparen sjunka ner t.ex. 25 mm om du har en 100 mm gaffel. Rebound anges ibland ett riktvärde i manualen t.ex "5 klick från snabbast rebound om du väger si eller så mycket". Annars får man laborera. Den ska vara snabb nog att hinna ta många stötar i snabb följd, men inte så snabb att den gör cykeln nervös. Gaffeln ska inte bottnas, då måste du antingen pumpa gaffeln hårdare eller bli mer följsam med kroppen.

Däcktryck är väl allt från 1.5-2.5 normalt. Det beror på vad du väger och hur rädd du är för genomslagspunktering. 1.9 där fram och 2.1 där bak skulle kunna vara ett utgångsvärde om du ligger runt 80-85 kilo. Om du bara kör asfalt kan man lägga i 2.5 till exempel, gör inte så mycket för rullmotståndet, men har man tunna sidoväggar i däcken så känns i alla fall cykeln mindre sladdrig när man svänger snävt.

Hoppas detta hjälper.

st3ll4n skrev:
> Gaffeln ska inte bottnas, då måste du
> antingen pumpa gaffeln hårdare eller bli mer
> följsam med kroppen.

Någon särskild anledning till att aldrig utnyttja maximal slaglängd...?

Ok blev kanske missuppfattning. Utnyttja gärna maximal slaglängd, men klonka inte gaffeln, eller bottnar som jag säger. För gör man det så är det ju samma som att inte utnyttja maximal slaglängd också, eller hur?

Tack för svaren!

Får testa att köra in bromsen lite mer innan jag evetuellt byter beläggen...
Vad gäller dämparen så verkar den alltså vara rätt bra inställd då jag fortfarande har 5-10 mm kvar från max när jag kört relativt hårt. Kanske blir det att pumpa den lite mer när man kommit in i det och kör ännu hårdare med den.
Får känna mig fram lite mer med däcktrycket, men siktar på att ligga kvar på runt 2-2,5 bar så får man utgå från det.

Är det någon som vet var man kan få tag på genomskinlig plast, för att klistra på ramen och på så sätt undvika repor från t.ex. vajrar och stenskott? Ska finnas tunn plast ungefär som tejp...

Lindsten skrev:
> Tack för svaren!
>
> Får testa att köra in bromsen lite mer innan jag
> evetuellt byter beläggen...
> Vad gäller dämparen så verkar den alltså vara
> rätt bra inställd då jag fortfarande har 5-10
> mm kvar från max när jag kört relativt hårt.
> Kanske blir det att pumpa den lite mer när man
> kommit in i det och kör ännu hårdare med den.
> Får känna mig fram lite mer med däcktrycket,
> men siktar på att ligga kvar på runt 2-2,5 bar
> så får man utgå från det.
>
> Är det någon som vet var man kan få tag på
> genomskinlig plast, för att klistra på ramen och
> på så sätt undvika repor från t.ex. vajrar och
> stenskott? Ska finnas tunn plast ungefär som
> tejp...

Jag fick gratis spillbitar med transparent folie från en firma som tillverkar reklamskyltar mm.

Tillbaka
Topp