Första dagen med nya pedalerna, en sann saga

salvion

Aktiv medlem
Så då kommer man hem ifrån många dagar i sadeln på mc och vad ligger hemma om en avi ifrån Posten om paket :D Weeeeeee, det är mina SPD skor och pedaler (clips skor och pedaler) och då min kära cyklande broder Marcus rekommenderat detta sätt att cykla på och jag vill bli en fullfjädrad Memil så monterades dessa igår och provades runt gården, klicka in och ur funkar bra, testar flera ggr och allt funkar, mejlar Far min och föreslår en tur idag där jag hämtar upp honom i Bromsten och vi cyklar tillbaka till Långholmen för en lat dag med fika

Vägen dit en dryg mil funkar hur bra som helst och det är ganska stor skillnad på kraften att cykla med dessa skor och jag klickar i och ur många gånger, möter pappa och vi cyklar tillbaka till stan dryga 12 km och jag får tillfälle att testa både över Tranebergsbron och Västerbron, funkar hur bra som helst och jag ser redan framför mig hur jag skall skryta här på forumet hur enkelt det var med spd pedaler...

på södersidan av Västerbron är det mycket vägbyggen att vi får kryssa över gatan och i ett ögonblick inser jag att fan detta är ju bara trottoar och skall hoppa av och gå med cykeln, klic ur höger sko, bromsar för att stanna och skall klicka ur vänster...inget händer och jag faller åt vänster som en fura, rakt på far min som just kommit fram och jag lägger mig över hans cykel, han orkar hålla emot så jag klarar mig men hans fina ny cykel gillar inte riktigt 95 kg tjockis över sig...hela framhjulet vrids som en åtta...Ridå! :(

Att det ligger en cykelbutik 5 meter ifrån där är ju bra och dom säger Nix detta hjulet är bara att slänga och köpa nytt det går inte att rikta...Förlåt Pappa!

Nu väntar jag på att vi skall ta bilen och ta cykeln till verkstad.

Hur var det nu, Högmod går före fall? eller var det tvärt om?

Dom där första gångerna man ramlar gäller det att inte ramla på något och skada det eller sig själv. Och helst också att ingen ser det :)

Jag har klantat mig rätt rejält några gånger. Pinsammaste är nog när jag hade cyklat racer något år och så att säga passerat nybörjar-SPD-stadiet. När jag kommer hem efter rundorna skall jag passera en sån där "nedsänkt" trottoarkant, eller vad det kallas. Knappt märkbar, några cm tror jag. Kommer man snett in på den med små nätta racerdäck så känns det bättre att rycka lite lätt i styret. Efter en runda så hade jag tankarna på annat, plötsligt var den symboliska trottoarkanten där och jag fick hjärnkortslutning. Sekunden efter låg jag på sidan, öm i höften och skrapad bakväxel.

Vet än idag inte hur jag lyckades ramla där, måste sett grymt klantigt ut, vilket det också var. Hade jag inte gjort något och bara rullat över kanten hade inget hänt.

@me.I.am & Oskar
Skönt att höra att fler har problem, jag hoppas bara att mina kommande vurpor inte kommer sluta men brott eller allvarliga skador, skrubbsår kan jag leva med.
Uppskattar att ni stödjer mig i mitt ramlande :)

Tråkigt med hjulet.

Gjorde premiär med SPD i våras. Kom exakt 1 km innan jag välte vid första rödljuset. Som tur var det en tidig lördagmorgon, tror inte att någon såg mig. Två pedalrelaterade vältningar till efter det. Lika pinsamt varje gång.

Har man aldrig SPD-vält vid ett rödljus med många åskådare så borde man nästan inte att få köra med SPD. Det hör till.

Om man trillar på platt asfalt är det oftast mest ens självkänsla som tar skada. Åtminstone har jag oftast dunsat ner med baken först då jag gjort SPD-vurpor och då inte slagit mig speciellt mkt. Lyckligtvis var det dock rätt många år sen senast nu.

Spd-vurpor har man gjort & det händer fortfarande lite då & då, så det är inget att skämmas över. Såvida ingen ser dig dvs?
Synd på hjulet dock!

Jag hade precis bytt till nya pedaler och klossar som satt hårdare än jag är van vid. Fortfarande hemma på gatan stannade jag för att justera något, och hann inte klicka ur. Om någon granne såg mig stanna och sedan bara falla åt sidan måste de ha fått sig ett gott skratt och undrat vad jag höll på med. :-)

Edit: det finns fler som har vält:

Senast ändrad:
Min SPD-premiär ligger visserligen halvtannat decennium i backspegeln, men jag minns det som igår. Jag hade bara "tentativt" dragit åt klossarna för att kolla av positionen. Höger funkade fint, men vänstra klossen satt alldeles för löst så det gick inte att klicka ur utan att vrida sisådär 45 grader, jag märkte det och var medveten om det. Till saken hör att vänster är min kliva-av-fot. Jag försökte intala mig själv mantran som "Kliv av till HÖGER! HÖGER är den fot du ska kliva av med! HÖGER är INTE vänster!". Gissa en gång vilket håll jag försökte kliva av åt, och vad som hände...

Välte också mitt utanför ICA häromåret när jag glömde att det inte räcker med ett tramp för att få tillräcklig styrfart med cykelkärran.Tvärstopp och serietidningsvurpa. Det var inte så diskret.

Ett tips om du kör på bilväg är att koppla ur vänsterfoten. Känns lite ovant i början men är mycket bättre att göra en pb-vurpa ned i diket än ut i trafiken.

Kom hem från jobbet 22.30 en marskväll förra året. Hade fått wiggle-paket med pedaler och skor.. Ivrig som jag var monterade jag sakerna och gav mig ut i mörkret. Det var skitkul och kändes bra, tills jag skulle stanna och kom på att jag bara hade läst på nätet hur man tar sig loss. Funkade inte i praktiken.. Så öva med stöd först tills du vet hur man gör :)

Det har blivit ett par vurpor till efter det. Naturligtvis i dagsljus med många åskådare. Lika kul varje gång även om det gör ont!

Tillbaka
Topp