Första hjulbygget!! Success!!

Valhalla

Ny medlem
Jag har länge haft problem med frihjulsbodyn på min "pendlarhoj", då spärren vid några tillfällen släppt. Med andra ord, den behövde bytas för den såg inte vacker ut inuti och var rent av farlig om man stod och trampade. Problemet var att det var en body med annan infästning mot navet än vad alla "normala" shimano-bodys har. En ny sådan body kostar ca 120 spänn och frakt på en hundring. Så jag bestämde mig för att testa på att byta hela navet istället. Lixom passa på att uppgradera när man ändå måste betala. Så det blev ett vanligt deorenav för fälgbroms.

Sagt och gjort, idag kom navet på posten och jag började genast mecka med hjulet. Jag plockade isär det gamla och återanvände ekrar, nipplar och fälg. Fy tusan vilket jobb det var att få på alla ekrar på nya hjulet! Smorde upp gängor och ekerhuvuden för säkerhets skull, och sedan följde jag sheldon browns guide. Dock är det svårt att se vad man gör ibland, och det blev några irriterande småfel där man satt fel eker i något hål och fortsatt i den stilen. Men det gick till slut! Puh.

Sedan kom jag till spänning och riktning. Detta var något knepigare då jag inte äger ett riktställ. Men jag fick en snilleblixt och vände hojen uppochner och satte bakhjulet på plats. Därefter så la jag en linjal mellan de undre kedjestagen, tvärs över och väldigt nära fälgen. På detta sätt kunde jag ganska enkelt och smärtfritt se centreringen, skevheten och äggformen på hjulet. Jag kontrollvände hjulet ifall ramen är sned. Men det blev bra!!

När jag tyckte ekerspänningen lät bra så "flärpade" jag varenda eker och lyssnade hur de lät i förhållande till varandra och försökte så gott det gick att utjämna skillnader, utan att skeva till hjulet. Sedan "masserade" jag ekrarna som sheldon beskriver, och kontrollerade skevheten och masserade lite igen och kontrollerade sista gången.

Klart! Allt gick på strax under 2,5 timmar! Hoppas nu att skiten håller!

bild kommer...

Gamla bodyn slaktad. Klackar, kulor osv är bra att ha! Ser ni den skumma infästningen?! Det är tydligen bara FH-RM30 och RM60 som har denna. Och de enda som jag vet säljer sådana bodys är Cyklea. De är tydligen gjorda av ost
PICT0031.JPG ht=480

Slutresultatet!!
PICT0030.JPG ht=480

Senast redigerad av en moderator:
Grattis! När man väl fixad det en gång så är det oftast en baggis nästa gång, som att lära sig cykla! ;)

Jag har inte heller något riktställ har också riktat dem direkt i ramen, det funkar helt ok, då blir fälgen samtidigt mitt i. :)

Satans jädra h-vete!! Jag satte fel eker i fel hål i fälgen! Vänster eker i höger hål och vice versa. det är ju fel.........!! Tur att de bara är pyttelite förskjutna (ca 0,5 mm). Någon med erfarenhet av detta? Jag tänker i alla fall inte ändra det nu, får helt enkelt testa och se hur det funkar.

Låter inte som någon höjdare med tanke på spänningar men rasar det så vet du ju hur man byter fälg, det är ju dessutom enklare. :)

Japp.

I och för sig så kanske man borde ta loss fälgen och flytta ett steg. Senare kanske. För säkerhets skull. Man vill ju inte att det bara ska "braka ihop" där bak.

Man kan bli lite lurad av Sheldons metod. Där "key spoke" ska in
som han beskriver det ser det ut som att det är hålet direkt till
höger om ventilen på drevsidan. På mina fälgar går det hålet till
andra sidan, inte drevsidan. Jag lyckades undvika det misstaget
men det var nära.

Smart med linjalen förresten, bättre än att använda bromsarna:-)

Alex fälg- hur tycker du att dom håller? ja e lite besviken på min bakre som inte varit utsatt för alltför mycke men ändå e "hög" på ett ställe, alltså äggighetsmässigt(bra ord:D)

I mina nybörjaröron låter det som om ekerspänningen är lite låg, eller är jag ute och cyklar? Materialet i fälgen är 6061-T6, så den borde ju hålla för lite i alla fall..

På min förra hoj hade jag likadana fälgar som denna och de fungerade mycket bra för vanlig XC åkning. Framhjulet var biltema-hjulet med skivbromsnav. Hade inga problem alls.

Nu har jag flyttat ekrarna ett steg så rätt eker hamnar i rätt hål. Det var jobbigt, men rätt ska va rätt.

Hur mycket kan hjulet diffa i äggighet, skevhet och centrering utan att det är någon fara? Är max 1 mm OK? Tror jag ligger strax under. Ekerspänningen verkar vara någotsånär jämn och känns (låter) en aning hårdare än på mina andra hjul.

Jag hörde förresten inte ett enda knäpp när jag cyklade första gången på hjulet. Inte ens när jag masserade ekrarna. Är det så det ska vara, eller borde jag dra åt lite hårdare (fast det är ju redan ganska hårt tror jag)? De gånger jag riktat hjul har det knäppt lite varje gång, fastän jag försökt med att vrida tillbaka nipplarna en gnutta efter varje justering. Betyder detta att jag kanske "fått in snitsen" med tillbakavridningen? Eller ligger nipplarna så hårt mot fälgen att de inte kan knäppa till fast de vill det?

Apropå ekerspänning så tror jag att min finhoj har gansa så lösa ekrar. Kanske dags att spänna lite :D. Jag tror jag börjar få mersmak på detta.

Stormange skrev:
-------------------------------------------------------
> Det är sällan som ekerspänningen inte är för
> låg.
>
> Mange

Av någon anledning var jag tvungen att läsa den där meningen 2-3 ggr innan jag förstod vad du menade ;)

Valhalla skrev:
-------------------------------------------------------
> Nu har jag flyttat ekrarna ett steg så rätt eker
> hamnar i rätt hål. Det var jobbigt, men rätt
> ska va rätt.
>
> Hur mycket kan hjulet diffa i äggighet, skevhet
> och centrering utan att det är någon fara? Är
> max 1 mm OK? Tror jag ligger strax under.
> Ekerspänningen verkar vara någotsånär jämn
> och känns (låter) en aning hårdare än på mina
> andra hjul.
>
> Jag hörde förresten inte ett enda knäpp när
> jag cyklade första gången på hjulet. Inte ens
> när jag masserade ekrarna. Är det så det ska
> vara, eller borde jag dra åt lite hårdare (fast
> det är ju redan ganska hårt tror jag)? De
> gånger jag riktat hjul har det knäppt lite varje
> gång, fastän jag försökt med att vrida
> tillbaka nipplarna en gnutta efter varje
> justering. Betyder detta att jag kanske "fått in
> snitsen" med tillbakavridningen? Eller ligger
> nipplarna så hårt mot fälgen att de inte kan
> knäppa till fast de vill det?
>
> Apropå ekerspänning så tror jag att min finhoj
> har gansa så lösa ekrar. Kanske dags att spänna
> lite :D. Jag tror jag börjar få mersmak på
> detta.

Jag skulle säga att 1mm är helt okej, så länge det håller sig så :)
Klart det kan vara mer också, men det är ju bara en liten fråga om hur man vill ha det.

Ut och cykla och se hur det är efter nån tur! :)

Tillbaka
Topp